کد خبر: ۷۵۷۲۲۵
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۸
این خبر به روزرسانی شده است

ششمین روز حمله روسیه به اوکراین| روسیه شهرهای اوکراین را بمباران کرد

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که کاروانی از نظامیان روسیه به طول ده ها کیلومتر به سوی کی‌یف می رود. به گفته وزارت کشور اوکراین پیشتر در روز دوشنبه ده ها غیرنظامی در حملات موشکی روسیه به خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین، کشته شدند. در این روز همچنین هیات نمایندگان اوکراین و روسیه در نشستی در بلاروس شرکت کردند تا شاید بتوانند به جنگ پایان دهند. روسیه می گوید هر دو طرف با ادامه گفت و گو موافقت کردند و در "روزهای آینده" بار دیگر ملاقات خواهند کرد. دادستان دیوان کیفری بین المللی می‌گوید که او می خواهد درباره جنایات احتمالی جنگی از سوی روسیه تحقیق کند.صبح امروز آژیرهای حمله هوایی در چندین شهر اوکراین به صدا در آمد.
ششمین روز حمله روسیه به اوکراین| روسیه شهرهای اوکراین را بمباران کرد
آفتاب‌‌نیوز :

حمله روسیه به اوکراین در حالی وارد ششمین روز خود شد که تصاویر ماهواره‌ای در روز دوشنبه ۲۸ فوریه (۹ اسفند) پیشروی یک کاروان نظامی روسیه در شمال کی‌یف، پایتخت اوکراین را نشان می‌دهد که حدود ۶۵ کیلومتر امتداد دارد که بسیار بیشتر از گزارش‌های اولیه است.

این در حالی است که شب گذشته نخستین دور مذاکرات بین هیات‌های روسی و اواکرینی برگزار شد و هر دو گروه از موافقت برای برنامه‌ریزی جهت انجام دور دوم این مذاکرات خبر دادند.

به گفته یک نماینده تیم مذاکره کننده روسیه «نشست بعدی به زودی در مرز لهستان و بلاروس برگزار خواهد شد.»

از سوی دیگر اتحادیه اروپا روز دوشنبه نام سخنگوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و چند الیگارش این کشور را به فهرست سیاه تحریم‌های خود اضافه کرد.

پیکر دو شهروند جان باخته اوکراینی بر اثر بمباران‌های شهر خارکیف
ششمین روز حمله روسیه به اوکراین| روسیه شهرهای اوکراین را گلوله‌باران کرد

نیکولاس مادورو «قاطعانه» از پوتین حمایت کرد

نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا سه‌شنبه شب در گفتگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین گفت که که «قویا» از وی حمایت می‌کند.

بر اساس بیانیه‌ای که منتشر شده این تماس تلفنی به ابتکار رئیس جمهوری ونزوئلا انجان م شده و آقای مادورو در این گفتگو ناتو و آمریکا را به «اقدامات بی‌ثبات کننده» در جهان متهم کرد.

وی همچنین اوکراین و کشور‌های غربی را به انتشار اخبار دروغ متهم کرد.

اپل فروش محصولاتش را در روسیه متوقف کرد

شرکت اپل روز سه‌شنبه اعلام کرده که فروش محصولاتش را تا اطلاع ثانوی در مسکو متوقف می‌کند. این شرکت اعلام کرده است که «ارائه برخی خدمات دیگر» را در روسیه محدود یا متوقف می‌کند.

پیش از این برخی از غول‌های فناوری دنیا و شبکه‌های مجازی از جمله توییتر و متا اعلام کرده بودند که ارائه خدماتشان را در روسیه محدود یا به طور کلی متوقف می‌کنند.

شرکت مایکروسافت هم گفته بود که دریافت اپلیکیشن‌های دو رسانه دولتی روسیه، راشا تودی و اسپوتنیک را برای کاربران متوقف می‌کند.

توافق در اتحادیه اروپا بر سر قطع دسترسی برخی بانک‌های روسیه به شبکه سوئیفت

ریاست فرانسوی اتحادیه اروپا سه‌شنبه شب از توافق کشور‌های عضو بر سر قطع دسترسی روسیه به شبکه پیام رسان سوئیفت خبر داد.

این تصمیم پس از توافق میان بیست و هفت کشور عضو و در ادامه اعمال تحریم‌ها و مجازات‌های سخت علیه روسیه به دلیل تهاجم نظامی این کشور به اوکراین گرفته شده است.

بدین ترتیب اتحادیه اروپا برای خارج شدن برخی بانک‌های روسیه از شبکه پیام‌رسان سوئیفت که زمینه انتقال آسان و سریع پول به بیرون مرز کشور‌ها و در سطح بین‌المللی را فراهم می‌کند، چراغ سبز نشان داده است.

نمایندگان کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در بروکسل همچنین بر سر طرحی در خصوص ممنوعیت مشارکت اروپایی‌ها در پروژه‌هایی که توسط صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه تأمین مالی می‌شود، توافق کردند.

ممنوعیت پخش برنامه‌های دو رسانه «دولتی راشا تودی» و «اسپوتنیک» در حوزه اتحادیه اروپا از دیگر توافق‌های صورت گرفته میان گروه بیست و هفت در بروکسل بود.

این اقدامات مکمل تنبهی قرار است از روز چهارشنبه، دوم مارس ۲۰۲۲ پس از انتشار کلیات آن در روزنامه رسمی اتحادیه اروپا اجرایی شود.

دیوان بین‌المللی دادگستری به اتهام «جنایات جنگی» روسیه در اوکراین رسیدگی می‌کند

دیوان بین‌المللی دادگستری، ارگان قضایی سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه از بررسی اتهام «جنایات جنگی» احتمالی روسیه در اوکراین خبر داد.

نخستین جلسه رسیدگی قرار است طی روز‌های هفتم و هشتم ماه جاری در لاهه، مقر این نهاد قضایی برگزار شود.

در این جلسات قرار است جزئیات پرونده‌ای که از سوی کی‌یف به دادگاه ارائه شده مورد بررسی قرار گیرد. این پرونده اتهام‌هایی را در خصوص برنامه ریزی برای نسل‌کشی متوجه مسکو کرده است.

پنتاگون: پیشروی روسیه به سمت کی‌یف متوقف شده

یک مقام ارشد پنتاگون روز سه شنبه گفت که پیشروی ارتش روسیه به سمت کی‌یف در حال حاضر بواسطه مقاومت اوکراین و همچنین مشکلات مربوط به تامین سوخت و غذا متوقف شده است.

این مقام آمریکایی به خبرنگاران گفت: در کل احساس می‌کنیم که حرکت ارتش روسیه (..) به سمت کی‌یف با مقاومت و مشکلاتی مواجه شده و در مرحله سکون قرار دارد.

وی افزود: «ما فکر می‌کنیم که این مسئله تا حدودی به مشکلات تامین سوخت وغذا و تدارکات نیرو‌ها مربوط می‌شود.

مقام ارشد پنتاگون که فرانس‌پرس نامی از وی نبرده در ادامه می‌گوید «ما همچنین معتقدیم که به طور کلی «روس‌ها در حال بررسی و بازنگریِ استراتژی خود هستند و سعی دارند خود را با چالش‌هایی که با آن مواجه شده‌اند وفق دهند».

وی در ششمین روز از تهاجم روسیه به خاک اوکراین یاد آور شد که کاروان بزرگ نیرو‌های سربازان روسیه در شمال پایتخت اوکراین تقریبا متوقف شده است.

ایالات متحده با این حال بر این باور است که ارتش روسیه عزم آن دارد تا در صورت لزوم با تنگ کردن حلقه محاصره، پایتخت را تحت تصرف خود درآورد.

زلنسکی: باید هر چه سریعتر جلوی «متجاوز» را بگیریم

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز سه‌شنبه طی گفت‌وگویی تلفنی با جو بایدن، همتای آمریکایی خود بر لزوم متوقف کردن فوری پیش‌روی نیرو‌های روسیه تاکید کرد.

وی خطاب به رئیس جمهوری آمریکا گفت که باید در اسرع وقت از پیشروی نیرو‌های «متجاوز» روسیه جلوگیری کرد.

این گفتگوی تلفنی در ششمین روز از تهاجم نظامی به خاک اوکراین انجام شد که طی آن نیرو‌های روسیه به تلاش برای ورود به کی‌یف و تحت کنترل قرار دادن پایتخت ادامه دادند و خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین نیز زیر حملات هوایی قرار داشت.

اردوغان به اتحادیه اروپا: با ترکیه هم مانند اوکراین رفتار کنید

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز سه‌شنبه از اتحادیه اروپا خواست که با کشورش پیش از آنکه درگیر یک جنگ شود مانند اوکراین رفتار کند.

رئیس جمهوری ترکیه که در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای کوزوویی خود سخن می‌گفت خطاب با سران اروپا تاکید کرد: «همان حساسیتی را که در خصوص عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا نشان می‌دهید نسبت به ترکیه هم داشته باشید.»

آقای اردوغان با اشاره به وضعیت اوکراین و درخواست مصرانه کی‌یف برای عضویت در اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد: دلودیمیر زلنسکی را در پارلمان اروپا تشویق می‌کنند؛ این خیلی خوب است. اما برای این مسئله ظاهرا یک فاجعه لازم بوده است...، اما ترکیه منتظر فاجعه نخواهد بود.»

وی سپس با تاکید بر اینکه از تلاش‌ها برای الحاق اوکراین به اتحادیه اروپا قدردانی می‌کند، خطاب به اعضای اتحادیه این سوال را مطرح کرد که «نمی‌دانم چه چیزی در باره پیوستن ترکیه شما را نگران می‌کند؟»

روسیه در فستیوال کن هیچ نماینده‌ای نخواهد داشت

مدیران فستیوال سینمایی کن در فرانسه روز سه‌شنبه اعلام کردند تا زمانی که تهاجم نظامی به خاک اوکراین در جریان است میزبان هیچ هیئتی به نمایندگی از روسیه و یا نهاد مرتبط با دولت این کشور نخواهند بود.

بر اساس آنچه در بیانیه برگزار کنندگان فستیوال کن آمده، این تصمیم تا زمانی اجرایی خواهی بود که «جنگ تجاوزکارانه در شرایطی متوقف شود که رضایت مردم اوکراین را جلب کند.»

هفتاد و پنجمین دوره فستیوال سینمایی کن قرار است طی روز‌های هفدهم تا بیست و هشتم مه امسال در جنوب فرانسه برگزار شود.

دبیرکل ناتو روسیه را متهم به «لفاظی‌های هسته‌ای» کرد

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو درباره مواضع اخیر روسیه درباره قرار دادن نیرو‌های هسته‌ای در بالاترین سطح آماده باش گفت: «ناتو هرآنچه لازم است را برای حفاظت و دفاع از همه متحدان انجام خواهد داد. لفاظی‌های هسته‌ای و صدور بیانیه‌ای که در‌آن روسیه نیرو‌های هسته‌ای خود را در بالاترین سطح آماده باش قرار داده، [اقدامی]غیرمسئولانه و بی‌پروایانه است.»

او تاکید کرد: «ما هر کاری را که لازم باشد برای حفاظت از تمام نیرو‌های خود انجام خواهیم داد. ما تنش را تشدید نمی‌کنیم؛ بنابراین ما همان سطح آمادگی نیرو‌های هسته‌ای خود را حفظ کرده‌ایم.»

او همچنین تاکید کرد: «روسیه در واقع چندین‌بار در قالب توافق و بیانیه‌های مختلف موافقت کرده و گفته که جنگ هسته‌ای هرگز پیروز نخواهد شد و نباید چنین جنگی کرد بنابراین ما کاری نمی‌کنیم که تنش را تشدید کند.»

پنج کشته در حمله به برج تلویزیون اوکراین

سرویس وضعیت‌های اضطراری اوکراین اعلام کرد که در حمله روز سه‌شنبه نیرو‌های ارتش روسیه به برج ساختمان تلویزیون در کی‌یف پنج نفر کشته شدند.

این حمله که منجر به قطع پخش برنامه‌ها از شبکه‌های تلویزیونی شده همچنین پنج مجروح به جا گذاشته است.

ابراز تاسف چین از «مناقشه اوکراین»

وزیر امور خارجه چین روز سه‌شنبه در گفتگویی تلفنی با همتای اوکراینی خود از مناقشه و درگیری‌های جاری در اوکراین «عمیقاً ابراز تاسف کرد.»

در حالی که پکن پیش‌تر نیز از محکوم کردن اقدام مسکو در تهاجم نظامی به اوکراین خودداری کرده بود، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در گفتگو با همتای اوکراینی خود تاکید کرد که کشورش «عمیقاً از وقوع این درگیری‌ها متاسف است و به خسارات وارده به غیرنظامیان توجه زیادی دارد.»

وی همچنین از دو کشور درگیر در مخاصمه خواست تا راهی برای حل مسالمت آمیز این موضوع از طریق گفتگو پیدا کنند.

افغانستان و میانمار به قطعنامه محکومیت حمله روسیه به اوکراین رای می‌دهند

دیپلمات‌های حاضر در سازمان ملل متحد می‌گویند که دو کشور افغانستان و میانمار نیز را باید از موافقان صدورقطعنامه سازمان ملل متحد در محکومیت تهاجم نظامی روسیه به اوکراین دانست.

به گفته منابع یاد شده، افغانستان و میانمار که همچنان توسط دیپلمات‌های منتخب از سوی دولت‌های پیشین در سازمان ملل متحد نمایندگی می‌شوند روز چهارشنبه به قطعنامه محکومیت حمله نظامی روسیه رای خواهند داد.

طبق فهرست حامیان این قطعنامه که روز سه‌شبنه به دست خبرگزاری فرانسه رسید، دو کشور افغانستان و میانمار نیز برای دادن رای موافق به قطعنامه یاد شده ثبت نام کرده‌اند.

هدف از صدور این قطعنامه محکومیت تجاوز نظامی به خاک اوکراین و به انزوا کشاندن روسیه در صحنه بین المللی عنوان شده است.

فرانسه بیش از ۵۰۰ سرباز به رومانی می‌فرستد

منابع آگاه و نزدیک به ارتش فرانسه روز سه‌شنبه از اعزام بیش از ۵۰۰ سرباز این کشور به رومانی در راستای تقویت نیروی ناتو در شرق اروپا خبر دادند.

این نیرو‌ها عصر روز سه‌شنبه از یک پایگاه هوایی در نزدیکی شهر مارسی به سوی پایگاهی در رومانی اعزام شدند.

اعزام این دسته از سربازان فرانسوی در چارچوب هماهنگی با ناتو و به عنوان بخشی از عملیات سازمان پیمان آتلانتیک شمالی پیش از حمله روسیه به اوکراین برنامه ریزی شده بود.

فدراسیون جهانی دو و میدانی ورزشکاران روسی را از حضور در مسابقات محروم کرد

فدراسیون جهانی دو و میدانی جهانی روز سه‌شنبه اعلام کرد که ورزشکاران روسیه و بلاروس از هم اکنون و تا اعلام بعدی از شرکت در کلیه رقابت‌های این رشته ورزشی محروم هستند.

در بیانیه مطبوعاتی فدراسیون جهانی دو و میدانی تاکید شده است که هیچیک از ورزشکاران روس نمی‌توانند در مسابقات جهانی داخل سالن بلگراد که از ۱۸ تا ۲۰ مارس آینده برگزار می‌شود، شرکت کنند.

این ورزشکاران همچنین از حضوض در مسابقات قهرمانی جهان در فضای باز که ماه ژوئیه در یوجین، از شهر‌های ایالت اُرگُن آمریکا برگزارب می‌شود حضور یابند.

ژرار دوپاردیو: دست از سلاح بردارید و مذاکره کنید!

ژرار دوپاردیو، بازیگر فرانسوی که از وی به عنوان یک چهره هنری نزدیک به ولادیمیر پوتین نام برده می‌شود خواهان توقف نبرد، دست کشیدن از سلاح و حل بحران اوکراین از طریق مذاکره شد.

وی همزمان با ششمین روز تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین در گفتگو با خبرگزاری فرانسه خواستار به زمین گذاشتن سلاح‌ها و آغاز مذاکرات جدی میان طرفین مخاصمه شد.

او در این زمینه تصریح کرد: «روسیه و اوکراین همیشه کشور‌های برادر بوده‌اند. من با این جنگِ برادرکشی مخالفم. من می‌گویم دست از سلاح بردارید و مذاکره کنید!»

این درخواست در حالی مطرح می‌شود که ارتش روسیه به تلاش برای به دست گرفتن کنترل کی‌یف پایتخت ادامه می‌دهد و مرکز خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین نیز زیر آتش بمباران ارتش روسیه قرار دارد.

ساختمان تلویزیون اوکراین در کی‌یف هدف حمله هوایی روسیه قرار گرفت

وزارت کشور اوکراین اعلام کرد که ارتش روسیه در جریان حملات روز سه شنبه خود به کی‌یف، برج تلویزیونی در پایتخت را هدف قرار داد.

به ادعای وزارت کشور اوکراین این حمله که در ششمین روز از تهاجم روسیه به اوکراین انجام شد پخش برنامه‌های تلویزیونی را متوقف کرد.

هدف قرار گرفتن برج تلویزیونی در کی‌یف به گفته مقامات اوکراینی سبب خواهد تا شبکه‌های تلویزیونی برای مدتی در دسترس نباشند.

دست کم ۸ نفر در حمله هوایی روسیه به خارکیف کشته شدند

مقامات دولت اوکراین اعلام کردند که در جریان حمله هوایی روز سه‌شنبه روسیه به یک منطقه مسکونی در خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین دست کم هشت نفر کشته شدند.

این منابع با اعلام اینکه «نیرو‌های متجاوز روسیه هدایت این حمله را برعهده داشتند» یادآور شده است که شش نفر نیز در جریان این حمله زخمی شده‌اند.

سرویس اورژانس اوکراین با انتشار پستی در فیس بوک عکس‌هایی از امدادگران را در حال کمک‌رسانی به یک ساختمان آسیب دیده به اشتراک گذاشته و نوشته: «در پی حمله هوایی هشت نفر جان خود را از دست دادند، شش نفر مجروح شدند و ۳۸ نفر نیز از این حمله نجات یافتند».

آدیداس همکاری با فدراسیون فوتبال روسیه را متوقف می‌کند

آدیداس، غول جهانی البسه و تجهیزات ورزشی روز سه شنبه اعلام کرد که همکاری خود با فدراسیون فوتبال روسیه را به دلیل حمله نظامی این کشور به اوکراین متوقف می‌کند.

سخنگوی این شرکت آلمانی که ۲.۹ درصد از گردش مالی سال ۲۰۲۰ خود را مدیون فروش محصولات در روسیه، اوکراین و جمهوری‌های مستقل اتحاد جماهیر شوروی سابق بود، در این خصوص می‌گوید: «آدیداس همکاری خود را با فدراسیون فوتبال روسیه با اثرگذاری فوری به حالت تعلیق در می‌آورد.»

جگوار لندرور تحویل خودرو به روسیه را متوقف کرد

جگوار لندرور روز سه‌شنبه با اشاره به افزایش‌های تحریم‌های غرب بر اقتصاد روسیه و با به میان کشیدن موضوع مشکلات تجاری مرتبط با این تحریم‌ها اعلام کرد که تحویل خودرو به این کشور را به حال تعلیق درآورده است.

این شرکت خودروسازی بریتانیایی که سال ۲۰۰۸ توسط گروه خودروسازی هندی تاتا موتورز خریداری شد در بیانیه‌ای مطبوعاتی که برای خبرگزاری‌های بین المللی ارسال کرده ضمن اشاره به «چالش‌های تجاری» ناشی از شرایط کنونی حاکم بر جهان اعلام کرد: «ما تحویل خودرو‌ها به بازار روسیه را در حال حاضر متوقف کرده‌ایم.»

درخواست سازمان ملل برای کمک فوری ۱.۷ میلیارد دلاری

سازمان ملل متحد و تشکل‌های شریک این نهاد بین‌المللی روز سه‌شنبه خواستار جمع‌آوری کمک مالی فوری ۱.۷ میلیارد دلاری برای تامین نیاز‌های بشردوستانه صد‌ها هزار آواره و پناهجو در اوکراین و کشور‌های همسایه آن شدند.

در بیانیه مطبوعاتی منتشر شده از سوی سازمان ملل متحد ضمن اشاره به نیاز دست کم ۱۲ میلیون نفر به این کمک‌های انسانی آمده است: از مبلغ ۱.۷ میلیارد دلار کمک مالیِ درخواست شده ۱.۲ میلیارد دلار تنها به تامین نیاز‌های بشردوستانه شش میلیون شهروند در داخل اوکراین طی یک دوره اولیه سه ماه اختصاص خواهد یافت.

بر اساس آنچه در این بیانیه به آن اشاره شده این کمک‌ها به حدود ۴ میلیون پناهجوکه از جنگ گریخته و در کشور‌های همسایه مستقر شده‌اند نیز اختصاص داده خواهد شد.

هشدار لندن به پوتین در خصوص ارتکاب «جنایات جنگی» در اوکراین

دولت بریتانیا روز سه‌شنبه به ولادیمیر پوتین در خصوص نقش داشتن و مسئولیت در آنچه «جنایات جنگی احتمالی در اوکراین» خوانده شده، هشدار داد.

دومینیک راب، معاون نخست‌وزیر بریتانیا در این خصوص به رسانه‌ها گفت: «هم برای پوتین و هم برای فرماندهان نظامی روسیه در مسکو و نیز در میدان‌های نبرد دراوکراین واضح و روشن است که در قبال هرگونه نقض قوانین جنگی باید پاسخگو باشند.»

همزمان بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا نیز در هشداری جداگانه اعلام کرد که کشورهای غربی آماده تشدید تحریم‌ها علیه روسیه هستند.

مخالفت آشکار تنیسور زن روس با جنگ در اوکراین

آناستازیا پاولیوچنکوا، تنیس‌باز زن برجسته روسیه روز سه‌شنبه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توییتر مخالفت خود را با جنگ در اوکراین علنی و آشکار کرد.

وی در این پیام می‌نویسد: «من از کودکی تنیس بازی می‌کردم. همیشه نماینده روسیه بوده‌ام. اینجا خانه و کشور من است. اما اکنون می‌ترسم، دوستان و خانواده‌ام هم می‌ترسم. اما از گفتن چیزی که به آن معتقدم نمی‌ترسم. این نظر من است. من مخالف جنگ و خشونت هستم.»

این تنیسور ۳۰ ساله که رنکینگ ۱۴ جهانی را به خود اختصاص داده سپس می‌فزاید: «من نه سیاستمدار هستم و نه تجربه ای در این زمینه دارم، فقط می توانم آشکارا مخالفت خود را ​​با این تصمیم‌ها اعلام کنم و به صورت علنی در باره آن صحبت کنم.»

صدراعظم آلمان: مطمئنا تحریم‌های جدیدی اعمال خواهیم کرد

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان روز سه‌شنبه هشدار داد: «ما قطعاً تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه اعمال خواهیم کرد.»

شولتس همچنین با اشاره به تداوم تهاجم نظامی و حملات روسیه به خاک همسایه غربی تاکید کرد که اوکراین برای بقا مقاومت می‌کند و می‌جنگد.

صدر اعظم آلمان که در جریان یک کنفرانس خبری مشترک با نخست وزیر لوکزامبورگ در برلین سخن می‌گفت در ادامه تاکید کرد که «خونریزی باید متوقف شود».

این هشدار در حالی ایراد می‌شود که خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین روز سه‌شنبه تحت بمباران شدید ارتش روسیه قرار گرفت.

فن در لاین: سرنوشت اتحادیه اروپا با تحولات اوکراین گره خورده است

رئیس کمیسیون اروپا روز سه‌شنبه شرایط در اوکراین و تحولات مرتبط با تهاجم نظامی روسیه به این کشور را برای اتحادیه اروپا بسیار تعیین کننده توصیف کرد.

اورزولا فن در لاین که به صورت ویدئو کنفرانس با نمایندگان پارلمان اروپا سخن می‌گفت این تحولات را بسیار خطرناک خواند و گفت سرنوشت اتحادیه اروپا در اوکراین با مخاطراتی همراه است.

رئیس کمیسیون اروپا در این خصوص تاکید کرد: «نحوه واکنش و پاسخ امروز ما به آنچه روسیه در اوکراین انجام می‌دهد برای آینده نظام بین‌الملل تعیین کننده خواهد بود.»

وی با یادآوری این نکته که «سرنوشت اوکراین بسیار خطرناک است و سرنوشت ما (اتحادیه اروپا) نیز به بوته آزمایش گذاشته شده» افزود: «باید قدرتی را که در دموکراسی‌های ما نهفته است به نمایش بگذاریم.»

کمک بشر دوستانه ۵۰۰ میلیون یورویی

خانم فن‌ در لاین سپس به اختصاص کمکی مالی برای تامین و ارسال کمک‌های بشردوستانه به اوکراین اشاره کرد و گفت: «ما دست کم ۵۰۰ میلیون یورو از بودجه اتحادیه اروپا برای مقابله با پیامدهای انسانی این جنگ غم انگیز، هم به کشور مورد حمله قرار گرفته و هم برای پناهندگان در نظر گرفته‌ایم.

بر اساس گزارش سازمان ملل، مداخله نظامی روسیه در اوکراین یک میلیون نفر را در این کشور آواره کرده است.

گفته می‌شود که در این میان بیش از ۶۶۰ هزار نفر از شهروندان اوکراین و افراد ساکن در این کشور به به کشورهای همسایه گریخته اند.

اتحادیه اروپا روسیه را به «تروریسم ژئوپولیتیک» متهم کرد

شارل میشل، رئیس شورای اروپا روز سه‌شنبه در جریان سخنرانی خود در پارلمان اروپا روسیه را متهم کرد که با حمله به اوکراین، دست به کاری زده که می توان آن را «تروریسم ژئوپلیتیک» خواند.

پاریس از لندن خواست که صدور ویزا برای پناهندگان اوکراینی را تسهیل کند

فرانسه روز سه‌شنبه از بریتانیا خواست تا شرایط خود را برای اعطای ویزا به پناهجویان اوکراینی که از حمله روسیه به کشورشان فرار می‌کنند، تسهیل کند چراکه در غیراینصورت این پناهندگان «بدون هیچ راه‌حلی» در مناطق شمالی فرانسه «سرگردان» خواهند شد.

کرملین: برای «ارزیابی» نتیجۀ مذاکرات انجام شده در مرز بلاروس «زود» است

کرملین روز سه شنبه اعلام کرد که هنوز برای «ارزیابی» نتیجه مذاکرات انجام شده در مرز بلاروس «زود» است.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در جریان مذاکرات روز گذشته میان هیأت‌های اوکراینی و روسی در مرز بلاروس قرار گرفته است اما برای «ارزیابی» این مذاکرات و اعلام نتیجه «زود» است.

زلنسکی مقابل پارلمان اروپا: ما چنین بهای سنگینی را می‌پردازیم تا حقوقی مشابه شما داشته باشیم

زلنسکی که بصورت ویدئو کنفرانس برای نمایندگان پارلمان ازوپا سخنرانی می‌کرد، گفت: «ما در اوکراین برای بقای خود می‌جنگیم. ما فقط برای سرزمین و آزادی خود می‌جنگیم. ما آرزو داریم تا فرزندانمان را زنده ببینیم. این بالاترین انگیزه ماست.»

او افزود: «ما چنین بهای سنگینی را می‌پردازیم تا حقوقی مشابه شما داشته باشیم.

پس از این سخنرانی نیز روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا در واکنش به جنگ اوکراین گفت که «اروپا دیگر نمی‌تواند به گاز کرملین وابسته باشد».

زلنسکی خطاب به پارلمان اروپا: ثابت کنید که با اوکراین و حامی این کشور هستید

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز سه‌شنبه در جریان سخنرانی در پارلمان اروپا که با تشویق گستردۀ نمایندگان پارلمان و رهبران اتحادیه اروپا همراه بود، از این اتحادیه خواست که با پذیرش عضویت این کشور، عملا ثابت کنند که با اوکراین و حامی این کشور هستند.

او ضمن تکرار درخواستش مبنی بر پذیرش «بدون تاخیر» عضویت این کشور در اتحادیه اروپا گفت: «اروپا با عضویت اوکراین بسیار قوی‌تر خواهد شد... و بدون شما، اوکراین تنها خواهد بود. ما قدرت خود را ثابت کردیم و نشان دادیم که در کنار شما هستیم... پس ثابت کنید که با ما هستید و اینکه ما را ناامید نخواهید کرد.»

بایکوت سخنرانی سرگئی لاوروف در شورای حقوق بشر اروپا و کنفرانس خلع سلاح ژنو

سخنرانی سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز سه شنبه در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز بایکوت شد.

در این نشست نیز دیپلمات‌ها ثانیه‌هایی قبل از آغاز صحبتهای لاوروف، سالن برگزاری نشست را ترک کردند.

در آغاز پخش سخنرانیِ از پیش ضبط شدۀ سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در نشست خلع سلاح ژنو، شماری از دیپلمات‌ها که عمدتا نمایندگان کشورهای غربی بودند، در اعتراض به حمله روسیه به اوکراین، سالن محل برگزاری نشست را ترک کردند.

پیش از این قرار بود که آقای لاوروف شخصا به ژنو سفر کند اما وضع تحریم‌های ضدروسی در پی این حمله، پرواز او بر فراز اتحادیه اروپا را غیرممکن کرد و به این ترتیب او سخنرانی از پیش ضبط شده‌ای را به نشست فرستاد.

تنها نمایندگان چند کشور از جمله یمن، الجزایر، ونزوئلا، سوریه و تونس در اتاق باقی ماندند.

در آغاز نشست روز سه‌شنبه نیز به احترام قربانیان حمله روسیه به اوکراین، یک دقیقه سکوت برگزار شد.

ادعای وزیر خارجه روسیه: اوکراین به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای است

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز سه‌شنبه در جریان نشست خلع سلاح ژنو گفت که کی‌یف به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای است.

او این موضوع را «خطری واقعی» خواند که باید از آن جلوگیری شود.

سرگئی لاوروف در یک سخنرانی از پیش ضبط شده گفت: «اوکراین هنوز فناوری‌های متعلق به شوروی پیشین و ابزارهای ساخت چنین سلاح‌هایی را در اختیار دارد. ما نمی‌توانیم در مقابل این خطر واقعی بی‌تفاوت باشیم.»

بوریس جانسون: غرب آماده است تحریم‌ها علیه روسیه را «تا زمانی که لازم باشد» تشدید کند

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا روز سه‌شنبه گفت که کشورهای غربی آماده هستند در تلافی حمله به اوکراین، تحریم‌ها علیه روسیه را تا زمانی که لازم باشد تشدید کنند».

او در جریان سفر به لهستان گفت: «ولادیمیر پوتین اتحاد و عزم غرب و سایر نقاط جهان را دست‌کم گرفته است. ما فشارهای اقتصادی را ادامه خواهیم داد و آماده ایم آنها را تشدید کنیم.»

سازمان ملل: شمار پناهندگان جنگ اوکراین به بیش از ۶۶۰ هزار نفر رسیده است

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل روز سه‌شنبه اعلام کرد که تا کنون بیش از ۶۶۰ نفر از ساکنان اوکراین، در پی تهاجم روسیه خانه‌های خود را رها کرده و وارد یکی از کشورهای همسایه شده‌اند. این نهاد هشدار داد که شمار پناهندگان «به طور تصاعدی» رو به افزایش است.

شبیا مانتو، سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در نشست خبری ژنو گفت: «اکنون بیش از ۶۶۰ هزار پناهجو داریم که تنها در شش روز گذشته از اوکراین به کشورهای همسایه گریخته‌اند.»

یک دانشجوی هندی در بمباران‌های شهر خارکیف کشته شد

دهلی نو روز سه‌شنبه اعلام کرد که یکی از اتباع این کشور که در اوکراین دانشجو بوده، بامداد سه‌شنبه در جریان بمباران‌های شهر خارکیف کشته شده است.

وزارت خارجه هند از هر دو طرف این درگیری خواست تا «با ایجاد فوری یک گذرگاه امن در خارکیف و دیگر شهرهای اوکراین» امکان تخلیه اتباع هند را فراهم کنند.

رئیس جمهور اوکراین بمباران شهر خارکیف توسط روسیه را «جنایت جنگی» نامید

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز سه‌شنبه طی سخنانی بمباران شهر خارکیف توسط نیروهای روسیه را «جنایت جنگی» نامید.

جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این روز اعلام کرد که در جریان گلوله باران‌های شهر خارکیف «قوانین جنگ نقض شده است».

غول کشتیرانی «مرسک» همکاری با بنادر روسیه را متوقف می‌کند

شرکت کشتیرانی دانمارکی «مرسک» روز سه‌شنبه اعلام کرد که پذیرش سفارش‌های جدید از مبدأ و به مقصد بنادر روسیه را به استثنای کالاهای ضروری همچون مواد غذایی، کالاهای پزشکی و محموله‌های بشردوستانه، به دلیل تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه متوقف می‌کند.

گروه «مرسک» که یکی از شرکت‌های پیشروی جهان در حمل و نقل کانتینری است، اعلام کرد به تعهداتی که در قبال انتقال محموله‌ها تا کنون داشته پایبند است اما از این تاریخ به بعد به تحریم‌ها علیه مسکو احترام می‌گذارد.

بندر ماریوپول اوکراین زیر گلوله‌باران دائمی نیروهای روسیه

شهردار ماریوپول روز سه‌شنبه اعلام کرد که این شهر بندری واقع در جنوب اوکراین، طی شش روز تهاجم روسیه زیر گلوله‌باران دائمی نیروهای روسیه قرار داشته و علاوه بر آسیب جدی زیرساخت‌های شهر، غیرنظامیان زیادی نیز کشته شده‌اند.

او در جریان یک پخش زنده از تلویزیون اوکراین گفت که حملات هوایی به این شهر همچنان ادامه دارد و زنان و کودکان بسیاری کشته شده‌اند.

گزارش‌ها همچنین حاکی از آن است که برق این شهر در روز سه‌شنبه قطع و در شهر «ولنوواخا» در نزدیکی آن نیز تقریبا همه چیز ویران شده است.

نیروهای روسیه سعی دارند با تصرف این دو شهر، ارتباط میان ارتش مهاجم در داخل اوکراین را با نیروهای حاضر در شبه‌جزیره کریمه که پیش از این مسکو آن را به سرزمین خود الحاق کرده، همچنین جدایی‌طلبان در دونتسک تسهیل کنند.

ورود هواپیماهای سوئیس به حریم هوایی روسیه ممنوع شد

مسکو روز سه‌شنبه در واکنشی متقابل به تحریم‌های هوایی وضع شده از سوی برن اعلام کرد که ورود هواپیماهای ثبت شده در سوئیس به حریم هوایی روسیه ممنوع است.

یک روز پیش از این ایگنازیو کاسیس، رئیس جمهوری سوئیس اعلام کرده بود که این کشور از تعهداتش به «بی‌طرفی» چشم پوشی می‌کند و همراستا با اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه روسیه وضع خواهد کرد.

بر این اساس، حریم هوایی سوئیس به روی همه پروازهای روسیه و جت‌های شخصی، به استثنای پروازهای بشردوستانه و پروازهای اضطراری بسته شدند.

یوتیوب از مسدود کردن کانال‌های روسی «راشا تودی» و «اسپوتنیک» در سراسر اروپا خبر داد

شبکه یوتیوب اعلام کرد که کانال‌های متعلق به دو رسانۀ دولتی راشا تودی یا بطور خلاصه «آر تی» و اسپوتنیک، از بامداد سه‌شنبه اول مارس و به دلیل انتشار اخبار غیرواقعی از جنگ اوکراین، در سراسر اروپا غیرقابل دسترس خواهند بود.

فدراسیون جهانی تکواندو کمربند مشکی اعطایی به ولادیمیر پوتین را پس گرفت

فدراسیون جهانی تکواندو اعلام کرد که در پی حمله روسیه به اوکراین، کمربند مشکی افتخاری تکواندو که به ولادیمیر پوتین داده شده بود، پس گرفته می‌شود.

این فدراسیون در بیانیه‌ای، با استناد به شعار خود یعنی «صلح گرانبهاتر از پیروزی است» حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرد و افزود «این حملۀ وحشیانه به جان بی‌گناهان» ارزش‌های بنیادین این ورزش یعنی احترام و بردباری را نقض کرده است.

در بیانیه آمده است: «در همین راستا، فدراسیون جهانی تکواندو تصمیم گرت تا کمربند مشکی افتخاری دان ۹ را که در نوامبر ۲۰۱۳ میلادی به ولادیمیر پوتین اعطا کرده، پس بگیرد.»

بیش از ۷۰ سرباز اوکراینی در جریان گلوله‌باران یک پایگاه نظامی کشته شدند

دیمیترو ژیویتسکی، فرماندار منطقه «سومی» اوکراین اعلام کرد که بیش از ۷۰ سرباز اوکراینی روز دوشنبه در جریان گلوله‌باران یک پایگاه نظامی در شهر اوختیرکا واقع در شمال شرق این کشور کشته شدند.

گفتگوی اردوغان با لوکاشنکو دربارۀ جنگ اوکراین

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه بامداد سه‌شنبه با الکساندر لوکاشنکو، همتای بلاروسی خود در موضوع حمله روسیه به اوکراین تلفنی گفتگو کرد.

بنا بر اعلام دفتر ریاست جمهوری ترکیه، دو رئیس جمهور موضوع آتش‌بس در اوکراین را به بحث گذاشته‌اند و اردوغان تاکید کرده که به تلاش‌هایش برای توقف جنگ و بازگرداندن صلح به منطقه ادامه خواهد داد.

این گفتگو در حالی انجام شده که اولین دور مذاکرات میان نمایندگان اوکراین و روسیه در مرز بلاروس، روز دوشنبه بدون نتیجه‌ای روشن یافته و هنوز خبری درباره زمان برگزاری دور دوم مذاکرات منتشر نشده است.

ترکیه که با هر دو کشور اوکراین و روسیه روابط خوبی دارد، پیش از این اعلام آمادگی کرده بود که به عنوان میانجی ایفای نقش کند.

تخلیه اتباع چین از اوکراین، با اسکورت کارکنان سفارت و پلیس اوکراین

روزنامه چینی گلوبال تایمز روز سه‌شنبه گزارش داد که چین بخش قابل توجهی از اتباع خود در اوکراین را که در بحبوحۀ تهاجم روسیه در این کشور گرفتار شده بودند، تخلیه کرده است.

این روزنامه به نقل از سفارت چین در اوکراین نوشت که حدود ۶۰۰ دانشجوی چینی روز دوشنبه از کی‌یف و اودسا (در جنوب اوکراین) به مولداوی منتقل شده‌اند.

اتباع چینی در جریان این پروسۀ انتقال، از سوی کارکنال سفارت و پلیس اوکراین اسکورت شده بودند و به این ترتیب توانسته‌اند این سفر ۶ ساعته را در «ایمنی» پشت سر بگذارند.

چین که روابط خوبی با روسیه دارد، تا کنون از محکوم کردن حمله این کشور به اوکراین خودداری کرده است.

پکن با آغاز حملات روسیه، در حالی که روی وسایل نقلیه حامل اتباعش پرچم چین را نصب کرده بود، موفق شد هزاران شهروندش را از این کشور خارج کند.

چین حدود ۶ هزار تبعه در اوکراین داشت و به نوشته گلوبال تایمز هنوز حدود هزار چینی دیگر در این کشور باقی مانده‌اند که قرار است روز سه‌شنبه رهسپار لهستان و اسلواکی شوند.

تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای به اوکراین رسید

وزیر تحول دیجیتال اوکراین می‌گوید که تجهیزات استفاده از خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک شرکت اسپیس‌ایکس به کشورش رسیده است.

میخائیل فدوروف، در توییتی همراه با عکس جعبه‌های در یک کامیون از ایلان ماسک بنیانگذار اسپیس ایکس برای تجهیزات تشکر کرد.

ماسک نیز در توئیتی به این پیام با تشکر پاسخ داد.

این میلیاردر آخر هفته گذشته گفته بود که استارلینک هم اکنون در اوکراین «فعال» است و تجهیزات بیشتری برای استفاده از آن در راه است.

استارلینک یک سیستم اینترنتی مبتنی بر ماهواره است که شرکت اسپیس‌ایکس برای دسترسی به اینترنت در مناطق محروم جهان ساخته است.

شرکت «مسترکارت» فعالیت‌های چند موسسه مالی را به دلیل تحریم‌های وضع شده علیه روسیه مسدود می‌کند

شرکت خدمات مالی چندملیتی «مسترکارت» اواخر روز دوشنبه اعلام کرد که در پی تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه به دلیل حملۀ این کشور به اوکراین، دسترسی چند موسسه مالی را به شبکه پرداخت خود مسدود کرده است.

این شرکت همچنین اعلام کرد که ۲ میلیون دلار برای کمک‌های بشردوستانه به اوکراین اختصاص می‌دهد.

در پی وضع تحریم‌های جدید از سوی ایالات متحده و متحدانش علیه بانک مرکزی روسیه و قطع خدمات سیستم پرداخت بین‌المللی سوئیفت برای این کشور، بسیاری از روس‌ها از روز شنبه به دستگاه‌های خودپرداز هجوم برده‌اند تا قبل از اینکه کارت‌های بانکی‌شان از کار بیفتد، پول نقد دریافت کنند.

سفیر اوکراین در آمریکا: روسیه در حملات خود از بمب خلاء استفاده کرده است

گروه‌های مدافع حقوق بشر و سفیر اوکراین در ایالات متحده روز دوشنبه روسیه را متهم کردند که در جریان حملات خود در اوکراین از بمب‌های خوشه‌ای و بمب‌های خلاء استفاده کرده است، سلاح‌هایی که استفاده از آنها بارها توسط سازمان‌های بین‌المللی محکوم شده است.

عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر هر دو گفتند که به نظر می‌رسد نیروهای روسی از مهمات خوشه‌ای ممنوعه استفاده کرده‌اند.

عفو بین‌الملل همچنین نیروهای روسیه را متهم به حمله به یک پیش‌دبستانی در شمال شرق اوکراین کرد آنهم در حالی که غیرنظامیان در داخل آن پناه گرفته‌ بودند.

اوکسانا مارکارووا، سفیر اوکراین در آمریکا، پس از دیدار با اعضای کنگره آمریکا به خبرنگاران گفت که روسیه در تهاجم به کشورش از یک سلاح ترموباریک معروف به بمب خلاء استفاده کرده است.

بمب‌های خلاء یا سلاح ترموباریک (گرمافشاری)، اکسیژن هوای اطراف را می‌مکند تا انفجاری با دمای بالا ایجاد کنند و معمولاً با این کار، موج انفجاری با مدت زمانی بسیار طولانی‌تر از یک ماده منفجره معمولی ایجاد می‌شود و می‌تواند بدن انسان را تبخیر کند.

هنوز این ادعا بطور رسمی تایید نشده است؛ با این وجود شبکه خبری سی ان ان گزارش داد که یکی از تیم‌های خبری این شبکه، اوایل بعدازظهر شنبه یک پرتابگر بمب‌های ترموباریک روسی را در نزدیکی مرز اوکراین دیده است.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید نیز گفت که گزارش‌هایی در این باره دریافت کرده اما هنوز تایید نشده است و «اگر این موضوع درست باشد، به طور بالقوه یک جنایت جنگی روی داده است».

اردوغان: ترکیه نمی‌تواند روابطش را با هیچکدام از کشورهای روسیه یا اوکراین قطع کند

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد که ترکیه نمی‌تواند روابطش را با روسیه یا اوکراین قطع کند؛ با این وجود افزود که آنکارا برای جلوگیری از تشدید جنگ، محدودیت‌هایی برای عبور از تنگه بسفر به اجرا خواهد گذاشت.

ترکیه متحد ناتو، روز یکشنبه تهاجم روسیه به اوکراین را «جنگ» خواند؛ اقدامی که به آنکارا اجازه می‌داد با استناد به توافق بین‌المللی ۱۹۳۶ میلادی، برای عبور کشتی‌های روسی از تنگه‌های ترکیه محدودیت‌هایی قائل شود.

ترکیه هم با اوکراین و هم روسیه مرز دریایی مشترک و همزمان روابط خوبی دارد.

اردوغان در یک سخنانی که پس از جلسه دولت برگزار شد، از موضع ایالات متحده و قدرت‌های غربی در قبال تهاجم اوکراین انتقاد کرد و گفت که این رویکرد نشانه‌ای از شکست نظم بین‌المللی است.

او گفت که ترکیه از تعهدات خود در قبال ائتلاف‌هایش از جمله ناتو کوتاه نمی‌آید، اما نمی‌تواند از «منافع ملی» خود در منطقه نیز چشم‌پوشی کند. او تکرار کرد که تهاجم روسیه را غیرقابل قبول می‌داند.

سه استودیوی بزرگ فیلمسازی در هالیوود اقدام به توقف اکران فیلم‌های جدید خود در روسیه از جمله نمایش «بتمن» کردند

برادران وارنر، شرکت والت دیزنی و سونی پیکچرز روز دوشنبه اعلام کردند که اکران فیلم‌های جدید خود را در روسیه موقتا متوقف خواهند کرد.

«بتمن» یکی از این فیلم‌ها است که طرفداران بسیاری در سراسر جهان دارد و بسیاری در انتظار دیدن نسخه جدید آن هستند. قرار است اکران این فیلم از جمعه در آمریکای شمالی و بسیاری از کشورها آغاز شود.

اگرچه روسیه یکی از بزرگترین مشتریان بازار هالیوود محسوب نمی‌شود اما در مجموع معمولاً جزو کشورهای برتر جهان در گیشه است.

درخواست سفیر اوکراین از سناتورهای آمریکا: به سلاح‌های بیشتری نیاز داریم

اوکسانا مارکارووا، سفیر اوکراین در ایالات متحده عصر دوشنبه در کاپیتول، ساختمان کنگره آمریکا حاضر شد و با سناتورهای این کشور گفتگو کرد.

او در این دیدار خواستار دریافت سلاح‌های بیشتری از آمریکا برای مقابلۀ هموطنانش با تهاجم روسیه به اوکراین شد.

این دیدار در زمانی انجام شد که کنگره آمریکا در حال تصویب بودجه‌ای تکمیلی برای کمک به اوکراین است و کاخ سفید به دنبال تامین یک کمک دست‌کم ۶.۴ میلیارد دلاری برای کمک نظامی و بشردوستانه به کی‌یف است.

سناتورها در این روز موضوع ارسال مهماتی همچون سیستم‌های ضدتانک و ضدهوایی به اوکراین را نیز به بحث گذاشتند.

تصاویر ماهواره‌ای کاروان نظامی روسیه در نزدیکی کی‌یف را نشان می‌دهد

تصاویر ماهواره‌ای کاروانی از نیرو‌های روسیه در شمال پایتخت اوکراین را نشان می‌دهند که ۶۵ کیلومتر امتداد دارد.

طبق تصاویر ماهواره‌ای شرکت «مکسار تکنولوژیز» کاروانی از خودرو‌های زرهی، تانک‌ها، توپخانه و خودرو‌های پشتیبانی در ۲۵ کیلومتری از مرکز کی‌یف در حال پیشروی است که حدود ۶۵ کیلومتر امتداد دارد.

عکس‌های مکسار همچنین استقرار نیرو‌های زمینی و یگان‌های هلی‌کوپتر حمله زمینی در جنوب بلاروس را نشان می‌دهد.

ششمین روز حمله روسیه به اوکراین| پیشروی کاروان «۶۴ کیلومتری» ارتش روسیه به سمت کی‌یف

ششمین روز حمله روسیه به اوکراین| پیشروی کاروان «۶۴ کیلومتری» ارتش روسیه به سمت کی‌یف

بلند شدن صدای آژیر خطر در سراسر اوکراین

آژیرهای خطر در ساعات اول صبح روز سه شنبه در شهرهای مختلف اوکراین به صدا در آمده است.

به گزارس بی بی سی علاوه بر کی یف، آژیرها در شهرهای ترنوپیل، وینیتسیا و ریونه در غرب، و شهرهای چرکاسی و کروپیونیتسکی در مرکز کشور به صدا در آمده است.

مقام محلی: در حدود ۷۰ سرباز اوکراینی در شمالی شرقی کشته شدند

یک مقام محلی می گوید که روز یکشنبه حدود ۷۰ سرباز اوکراینی در آتش توپخانه روسیه به شهر اوختیرکا در شمال شرقی این کشور کشته شدند.

دمیترو ژیویتسکی، فرمانداری منطقه سامی گفت که این حمله یک واحد ارتش اوکراین را منهدم کرد و ماموران نجات برای خارج کردن اجساد از میان آوار در تلاش بوده اند.

او در پستی در تلگرام نوشت: "خیلی ها کشته شده اند. درحال حاضر محل هایی برای دفن حدود ۷۰ سرباز کشته شده اوکراینی در آرامستان آماده می شود."

او افزود "اما دشمن هم به حقش می رسد" و اشاره کرد "اجساد روس های زیادی" در شهر هست که تحویل صلیب سرخ داده می شود. ادعای او مستقلا تایید نشده است.

سناتور گراهام: بدترین حوادث در پیش است

مقام های اطلاعاتی و دفاعی آمریکا اعضای کنگره را در جریان گزارش های محرمانه از آخرین تحولات اوکراین قرار داده اند.

این گزارش ها ظاهرا شامل زمان احتمالی سقوط کی یف و سایر شهرهای اوکراین می شود.

لیندزی گراهام سناتور جمهوری خواه هنگام ترک این جلسه گفت: "بدترین حوادث از نظر نظامی هنوز در پیش است."

یک قانونگذار که نخواست نامش فاش شود به سی ان ان گفت مقاطع زمانی تشریح شده برای روزهای آینده یک "زنگ بیدار باش است."

سناتور دمکرات کریس مورفی در توییتی نوشت: "نبرد برای کی یف طولانی و خونین خواهد بود."

او گفت که کشورهای غربی نه فقط دارایی های رئیس جمهور روسیه و الیگارش های ارشد این کشور را مسدود بله ضبط خواهند کرد که "احتمالا قدمی ورای پیش بینی حلقه نزدیکان پوتین است."

اوکراین: روسیه حمله به خرسون را شروع کرده

مقام های اوکراین می گویند که نیروهای روسیه عملیات تهاجمی علیه خرسون واقع در جنوب این کشور را شروع کرده‌اند.

براساس این گزارش نیروهای روسیه از فرودگاه به سوی بزرگراه نیکلائف در حال پیشروی هستند. سایر نهادهای دولتی گفته اند که نیروهای روسیه خرسون را احاطه کرده اند اما آن را نگرفته اند.

شهردار این شهر می گوید که ارتش روسیه در ورودی های شهر ایست بازرسی ایجاد کرده است.

روسیه تهاجم علیه کی یف را از سر گرفته

ارتش اوکراین می گوید که نیروهای روسیه حملات خود علیه کی یف، پایتخت، را از سر گرفته اند. ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین در پستی در فیسبوک هشدار داد که "اوضاع در اطراف کی‌یف متشنج است."

در این بیانیه آمده است: "علیرغم این واقعیت که پتانسیل تهاجمی دشمن درحال افت است، اما همچنان بر ارتش و غیرنظامیان آتش می بارد."

این پست ادعا می کند که روسیه "قصد پیوستن به یگان های ورزیده نظامی جمهوری بلاروس" و استفاده از آسمان بلاروس برای ترافیک هوایی نظامیان خود را دارد.

وزارت خارجه آمریکا پیشتر گفت که هنوز هیچ نشانه از تحرک نیروهای نظامی بلاروس مشاهده نشده است.

کانادا واردات نفت از روسیه را قطع می کند

کانادا اولین کشور عضو گروه ۷ است که می گوید کلیه واردات نفت خام از روسیه را ممنوع خواهد کرد.

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا این موضوع را روز دوشنبه اعلام کرد.

او گفت که سود این صنعت برای ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و الیگارش ها "خیلی زیاد" بوده است.

او همچنین از ارسال سلاح های ضدتانک و مهمات برای جنگجویان اوکراینی خبر داد.

به گفته اتحادیه تولیدکنندگان نفت کانادا، این کشور سالانه حدود ۵۵۰ میلیون دلار نفت خام از روسیه وارد می کند.

سفیر اوکراین: روسیه از بمب خلاء استفاده کرده است

سفیر اوکراین در آمریکا به اعضای کنگره آمریکا گفته است که روسیه در جریان نبردهای روز دوشنبه در اوکراین از یک سلاح "ترموباریک" استفاده کرده است.

اوکسانا مارکارُوا بعد از این نشست به خبرنگاران گفت: "آنها امروز از یک بمب خلاء، که تحت کنوانسیون ژنو ممنوع است، استفاده کردند."

سلاح های ترموباریک یا گرمافشاری از مهمات متعارف استفاده نمی کنند، بلکه انباشته از ماده منفجره پرفشار هستند و با مکیدن اکسیژن از محیط به یک انفجار بسیار قدرتمند و پخش امواج فشار منجر می شوند.

به گفته سازمان دیدبان حقوق بشر قبلا در جمهوری چچن روسیه از این سلاح استفاده شده است.

سی ان ان روز شنبه از مشاهده یک راکت اندازه گرمافشاری در نزدیکی شهر بلگورد روسیه خبر داده بود.

زلنسکی خواستار اعلام آسمان اوکراین به عنوان منطقه پرواز ممنوع شد

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین می گوید که روسیه طی پنج روز جنگ ۵۶ راکت و ۱۱۳ موشک کروز به سوی اوکراین شلیک کرده است.

به گزارش خبرگزاری ملی اوکراین (Ukrinform) او گفت: "انسداد کامل آسمان به روی موشک ها، هواپیماها و هلی کوپترهای روسیه باید بررسی شود."

اما او نگفت که چه کسی یا چگونه باید آسمان اوکراین را منطقه پرواز ممنوع اعلام کند.

او همچنین نقش روسیه در سازمان ملل را محکوم کرد و گفت کشوری که مرتکب جنایات جنگی می شود نباید در شورای امنیت سازمان ملل کرسی دایمی داشته باشد.

آمریکا به این پیشنهاد اوکراین پاسخ منفی داده است و گفته که مایل به جنگ با روسیه نیستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
34
5
زلنسکی که خود یک صهیونیست است و با طنز به رئیس جمهوری رسیده هنوز هم طنز پردازی می کند حرفهایی می زند که فقط طنز است و خنده دار می گوید:
"انسداد کامل آسمان به روی موشک ها، هواپیماها و هلی کوپترهای روسیه باید بررسی شود."
اما او نگفت که چه کسی یا چگونه باید آسمان اوکراین را منطقه پرواز ممنوع اعلام کند.
او همچنین نقش روسیه در سازمان ملل را محکوم کرد و گفت کشوری که مرتکب جنایات جنگی می شود نباید در شورای امنیت سازمان ملل کرسی دایمی داشته باشد.
اما آمریکا که ارباب زلنسکی است می گوید:
آمریکا به این پیشنهاد اوکراین پاسخ منفی داده است و گفته که مایل به جنگ با روسیه نیستند. چون می داند اولا نمی تواند دوم اینکه ریشه اش کنده می شود و از زرادخانه روسیه کاملا مطلع است
خاک بر سر کساننی که به آمریکا و اروپا اعتماد کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
خوب حالا تو به روسیه اعتماد داری؟ مثلا میفهمی که دنیای سیاست نشان داده که اتحاد جماهیرشوروی و نظام ایدئولوژی مارکسیستی دیگر درجهان امروز جایی ندارد. میتوانی بجای این ...که میبافی و اساسا بدون درک تاریخ سیاسی حرف میزنی الگویی مجزا از شرق وغرب ارائه بدهی که واقعا رایحه استقلال بدهد؟ اگر بدانی که جهانی شدن با اضمحلال ایدئولوژی های توخالی با جایگزین شدن دولتهای رفاه توام است
roham اصل اصل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
5
20
اوکراین بایستی هر چه زودتر حملات موشکی به مسکو و سن پطرزبورگ و مینسک رو شروع کنه و پوتینیان کافر را به خاک و خون بکشد.
پاسخ ها
roham
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
اکراین خلأ سلاح شده و پای میز مذاکره ست ، آمریکا و ناتو پشت شعارها و تهدیدهای پوشالی پنهان شدند و اصل قضیه در حال حاضر اینه دوست عزیزی که سعی میکنی فرعی بودنتو پنهان کنی و به جای اینکه شهامتتو بالا ببری با هویت دیگران اظهارنظر میکنی و با این کار ناآگاهی و کم توانی تو بیش از پیش فریاد میزنی . واکنشهای غیرمعقول و بچگانه شما بیشتر شبیه به یک خودزنیه تا تخریب فردی مثل من و بهتره به جای دست و پا زدن بری کمی مطالعه کنی کمی فکر‌ کنی و سعی کنی در نهایت چیزی فراتر از اینی که هستی بسازی و من به شخصه امیدوارم که موفق باشی .
ناشناس
| Germany |
۰۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
روحام بدلی مثل خبرگزاریهای غربی رفتارمی کنه...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
5
27
با خفت و خواری بیرون خواهند رفت فکر کردند اینجا سوریه است که هر جنایتی بکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
درسوریه که داعش روازبین برد!!
roham
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
28
10
برای ما مرگ حتی یک انسان مثل مرگ کل بشریت است اما اینروزها کسانی برای شهروندان اوکراین اشک میریزند که در برابر قتل یک میلیون عراقی و چهار صد هزار افغانستانی مستقیما توسط آمریکا و نابودی سیصد و پنجاه هزار یمنی با اجازه آمریکا یک کلمه نگفته‌اند...
غربگرایان ایرانی بیست و چهار ساعته زنجموره میکنند که ما باختیم چون دستبوس ارباب نرفتیم و با کدخدا مذاکره نکردیم.
پوتین با خرد کردن اراده ناتو و مالیدن دماغ آمریکا به خاک نشان داد جهان دیگر یک کدخدا ندارد و ارباب سالهاست مرده‌. وقتش است غربگرایان فسیل در گذشته مانده را با سیلی از خواب بیدار کنیم .
وقتی غرب با مظلوم‌نمایی می‌گوید پوتین قوانین بین‌الملل را نقض کرده مردم کوچه بازار خاورمیانه میپرسند شوخی میکنی؟ کدام قانون؟ وقتی به عراق/افغانستان/لیبی/سومالی/یمن حمله کردید قانون بین‌الملل دروغین‌تان کدام گوری بود؟ چرا ‌به قتل ۲میلیون از ما خاورمیانه‌ای‌ها یک‌کلمه اعتراض نکرد؟
اوکراین نشان داد ایران اتفاقا روی اسب برنده شرط بسته و استراتژی امنیت ملی طرح شده توسط رهبر انقلاب در راستای منافع ملی بلندمدت ایرانیان بوده. مسلما فهم این امر برای آنها که عرق ملی و فهم منافع ملی ندارند و ذهنهای ایدئولوژی‌زده‌شان همچنان در دهه نود میلادی مانده غیر ممکن است!
پاسخ ها
پاسخ
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
واقعا جای تاسف دارد شما کشته شدن انسانهای بیگناه را برد در شرط بندی می نامید. هزاران افسوس که اخلاق به این اندازه سقوط کرده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
1
30
مرگ بر همه گردن کلفت ها و دیکناتور ها و متجاوزین
کاف کاف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
3
6
الان خلا وجود یک چرچیل احساس می شود.کاش اروپا الان یک چرچیل می داشت. کاش!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
2
6
ننگ بر پوتین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
3
6
روسیاهی به طرفداران پوتین ماند مرگ اوکراینی با یمنی چی تفاوتی دارد در یمن کمک میکنید و اینجا خوشحالی شما ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
0
5
وقتی زمان دفاع از ملتهای مظلوم میشه تمام حاکمان دنیا فقط خوب حرف میزنند . همگی بندگان شیطانند .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین