کد خبر: ۷۵۷۲۱۰
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۸
چاووش اوغلو:

عبور کشتی‌های نظامی از تنگه داردانل و بسفر ممنوع شد

دولت ترکیه به تمامی کشور‌ها از جمله همسایگان ساحلی خود در مورد عدم عبور ناو جنگی از تنگه‌های ترکیه هشدار داده است.
عبور کشتی‌های نظامی از تنگه داردانل و بسفر ممنوع شد
آفتاب‌‌نیوز :

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه دوشنبه‌شب در سخنانی اعلام کرد که «به تمامی کشورها از جمله همسایگان ساحلی در مورد عدم عبور ناو جنگی از تنگه‌های ترکیه هشدار داده‌ایم».

به گزارش آناتولی، چاووش‌اوغلو گفت: آنچه را که در پیمان مونترو مطرح شده است، اجرا کردیم و از این بعد نیز همچنان انجام خواهیم داد.

وزیر خارجه ترکیه تأکید کرد که آنکارا تا به حال هیچ درخواستی برای عبور از تنگه‌های ترکیه دریافت نکرده است.

وی تصریح کرد: ترکیه بر اساس کنوانسیون مونترو عبور کشتی‌های نظامی از تنگه داردانل و بسفر را ممنوع کرد.

چاووش‌اوغلو اعلام کرد، «به کشورهای هم مرز و غیر هم‌ مرز در دریای سیاه اطلاع داده‌ایم که کشتی های جنگی خود را برای عبور از تنگه ما نفرستند».

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه هم دوشنبه شب در سخنانی با اشاره غیرمستقیم به محدود کردن عبور و مرور کشتی‌های روسیه از کانال‌های دریایی ترکیه گفت: در مورد اجرای اختیارت کشورمان در قبال پیمان مونترو برای تردد کشتی‌ها در تنگه‌ها در جهت جلوگیری از افزایش این بحران مصمم هستیم.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه تلفنی گفت و گو کرد و قدردانی ایالات متحده را از اجرای کنوانسیون مونترو ابراز کرد.

پرایس در بازخوانی این تماس گفت: "بلینکن از ادامه اجرای کنوانسیون مونترو توسط ترکیه و اظهارات اخیر چاووش اوغلو وزیر امور خارجه درباره این موضوع قدردانی کرد."

کنوانسیون مونترو در سال ۱۹۳۶ برای تضمین آزادی عبور از تنگه های بسفر و داردانل برای کشتی های تجاری، چه در زمان صلح و چه در زمان جنگ، به تصویب رسید. این سند مدت اقامت کشتی های جنگی کشورهای غیردریای سیاه را تا سه هفته محدود می کند. در شرایط اضطراری، ترکیه این حق را دارد که عبور کشتی های نظامی از تنگه ها را ممنوع یا محدود کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین