کد خبر: ۷۶۳۸۶۳
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰

علت خواب آلودگی در فصل بهار

مدیر مرکز خدمات تخصصی داخلی جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: یکی از دلایل احساس خواب آلودگی در فصل بهار این است که در این فصل، سوخت و ساز بدن بیشتر و مصرف اکسیژن زیاد می‌شود و ذخیره اکسیژن مغز کاهش می‌یابد.
علت خواب آلودگی در فصل بهار
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر راحله میری ضمن بیان این مطلب افزود: افزایش طول روز و تنظیم نبودن ساعت بیولوژیک بدن در فصل بهار موجب خواب آلودگی در این فصل می شود. در فصل بهار ساعت بیولوژیک یا محیط زیست بدن افراد که با ساعت‌های طولانی شب تنظیم شده، نمی‌تواند با طولانی شدن روز هماهنگ شود و انرژی آن به سرعت تحلیل می‌رود، بنابراین برخی افراد به اختلال خواب از نوع پرخوابی مبتلا می‌شوند.

وی تصریح کرد: بدن انسان‌ها متناسب با محرک‌های خارجی مانند نور و دما سطح هورمون را تغییر می دهد. بی‌حالی فصل بهار نوعی عکس‌العمل رایج بدن انسان نسبت به تغییرات فصل بهار مانند افزایش مدت زمان تابش نور خورشید و طولانی شدن روز، است. بدن برای تطبیق با شرایط جدید نیازمند زمان می‌باشد.

مدیر مرکز خدمات تخصصی داخلی جهاددانشگاهی خراسان رضوی از دست دادن اشتها، خستگی مداوم،دشواری در توجه و تمرکز،خواب آلودگی،واکنش‌های آهسته در پاسخ به محرک‌ها،سطح انرژی پایین، سرگیجه و سر درد،افسردگی‌های کوتاه مدت،افزایش تحریک پذیری و بی قراری و اضطراب را از علائم خستگی در فصل بهار عنوان کرد.

دکتر میری، زنان،افراد مسن،کسانی که قوای بدنی ضعیفی دارند، کسانی که فشار خون ناپایداری دارند، و افرادی که در زمستان فعالیت بدنی بسیار کمی داشته‌اند را از جمله کسانی داست که در معرض خواب آلودگی فصلی قرار دارند.

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی، وی نوشیدن آب زیاد، وزرش کردن، در معرض نورخورشید قرار گرفتن، خوردن مواد غذایی همچون سبزیجات، آجیل، ماهی و اسفناج، گرفتن دوش آب سرد، نخوردن نمک زیاد، نخوردن مواد غذایی بسیار شیرین را از مواردی دانست که ‌می‌تواند از خواب آلودگی در فصل بهار جلوگیری نماید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین