کد خبر: ۷۷۳۷۲۳
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵

کنترل دیابت با پروتئین آب پنیر

نتایج تحقیقی نشان داده نوشیدن مقدار کمی پروتئین آب پنیر قبل از غذا به افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک می‌کند تا قند خون خود را کنترل کنند.
کنترل دیابت با پروتئین آب پنیر
آفتاب‌‌نیوز :

 در این تحقیق با ظرفیت مدیریت رژیم غذایی بیماری، افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ قبل از غذا یک نوشیدنی از پیش ساخته شده که حاوی مقدار کمی از پروتئین آب پنیر بود، مصرف کردند. آنان همان‌طور که به زندگی عادی روزمره خود ادامه می‌دادند، به مدت یک هفته تحت نظر قرار گرفتند.

برای مقایسه فواید بالقوه پروتئین آب پنیر همان شرکت‌کنندگان یک هفته را صرف نوشیدن نوعی نوشیدنی کنترلی بدون پروتئین کردند تا نتایج را با یکدیگر بسنجند.

نتایج کنترل مداوم گلوکز نشان داد هنگام مصرف مکمل آب پنیر قبل از غذا سطح گلوکز بسیار بهتر کنترل می‌شد. به‌ طور متوسط بیماران در مقایسه با هفته بدون پروتئین روزانه ۲ ساعت بیشتر سطح قند خون طبیعی داشتند. علاوه بر این در مقایسه با زمانی که مکمل را بدون هیچ پروتئینی مصرف می‌کردند، سطح گلوکز خون روزانه آنان ۰.۶ میلی‌مول در لیتر کمتر بود.

دکتر دانیل وست، مدرس ارشد مرکز تحقیقات تغذیه انسانی و گروه تحقیقات دیابت در دانشگاه نیوکاسل انگلستان و محقق اصلی این تحقیق، در این خصوص گفت: در حالی‌ که تحقیقات قبلی برای چند ساعت در آزمایشگاه ظرفیت این مداخله مربوط به رژیم غذایی را نشان داده اما این اولین موردی خواهد بود که مردم حین انجام زندگی عادی تحت نظر قرار می‌گیرند. ما معتقدیم پروتئین آب پنیر به ۲ صورت عمل می‌کند؛ اول با کاهش سرعت عبور غذا از سیستم گوارشی و دوم با تحریک تعدادی از هورمون‌های مهم که مانع از بالا رفتن قند خون می‌شود.

وست بیان کرد: از آنجایی که شاهد افزایش تعداد افراد مبتلا به دیابت در سراسر جهان هستیم، بررسی ظرفیت جایگزین‌هایی برای داروها مانند مکمل‌های غذایی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

در این تحقیق ۱۸ فرد مبتلا به دیابت نوع ۲ یک نوشیدنی کوچک در یک جرعه ۱۰۰ میلی لیتری با ۱۵ گرم پروتئین ۱۰ دقیقه قبل از صبحانه، ناهار و شام طی هفت روز مصرف کردند و داروهای دیابت تجویز شده خود را ادامه دادند. کنترل مداوم گلوکز به‌ طور خودکار سطوح گلوکز خون را در طول هفته ردیابی می‌کرد.

کایران اسمیت، دانشجوی دکترای دانشگاه نیوکاسل و ناظر کنترل گلوکز و تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز در این‌باره گفت: شرکت‌کنندگان حاضر در این تحقیق به رژیم غذایی پایبند بودند و ایده داشتن یک نوشیدنی از پیش ساخته شده راحت، خوشمزه، کوچک و قابل‌حمل برای مصرف قبل از غذا را دوست داشتند.

این گروه تحقیقاتی قصد دارد مزایای مداخلات غیرپزشکی را با تحقیقی در مقیاس بزرگتر با مدت طولانی‌تر ۶ ماه را بررسی کند. آنان همچنین قصد دارند پروتئین‌های جایگزین را تحلیل کنند؛ مانند پروتئین‌هایی که از منابع گیاهی مانند نخود، قارچ و سیب‌ زمینی به‌دست می‌آیند تا گزینه‌هایی را برای نیازهای رژیم غذایی وگان(گیاه‌خوار مطلق) و مذهبی ایجاد کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین