کد خبر: ۷۷۸۵۲۸
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۳
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان:

شروع ناگهانی اسهال آبکی مهم‌ترین علایم وبا است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان، شروع ناگهانی اسهال آبکی را مهم ترین علایم وبا ذکر و عنوان کرد: استفراغ، گرفتگی عضلات به ویژه پشت ساق پا و تشنگی به دلیل از دست دادن آب بدن از دیگر علایم شیوع بیماری وبا است.
شروع ناگهانی اسهال آبکی مهم‌ترین علایم وبا است
آفتاب‌‌نیوز :

جهانبخش یوسفی اظهار کرد: وبا نوعی عفونت اسهالی حاد است که به دنبال مصرف غذا یا آب آلوده به باکتری «ویبریو کلرا» ایجاد می شود و سالانه در دنیا تعدادی هم جان خود را به دلیل ابتلا به این بیماری از دست می دهند.

وی افزود: در مواردی که دستورهای بهداشتی رعایت نشود احتمال ایجاد و انتقال بیماری بالاست.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان، شروع ناگهانی اسهال آبکی را مهم ترین علایم وبا ذکر و عنوان کرد: استفراغ، گرفتگی عضلات به ویژه پشت ساق پا، تشنگی به دلیل از دست دادن آب بدن از دیگر علایم شیوع بیماری وبا است.

وی با بیان اینکه این علایم بعد از یک الی ۳ روز از ورود باکتری به بدن شروع می شود ادامه داد: آب آلوده، غذای آلوده، یخی که از آب آلوده تهیه شده باشد، مصرف سبزی و میوه آلوده، عدم توجه به رعایت بهداشت دست ها، وجود حشرات ناقل از جمله مگس در روی خوراکی ها و خرید مواد غذایی و خوراکی از مکان های نامطمئن از جمله راه های انتقال وبا است.

به گفته یوسفی، شستن دست ها به مدت ۳۰ ثانیه با آب و صابون(بعد از استفاده از سرویس بهداشتی، قبل از مصرف غذا و هر نوع خوراکی، قبل از تهیه غذا)، مصرف آب سالم(جوشاندن آبی که مطمئن نیستیم سالم باشد)، برای تهیه غذا و شستشوی ظروف هم از آب سالم باید استفاده کرد، پختن کامل غذا قبل از مصرف، سالم سازی سبزیجات و میوه جات (پاک کردن، انگل زدایی با مایع ظرفشویی، ضدعفونی یا گند زدایی با محلول کلر مادر، شستشوی نهایی، عدم استفاده از یخ های تهیه شده در بیرون و نصب توری جلوی پنجره ها از جمله راه های پیشگیری از شیوع بیماری وبا است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تا این لحظه ۱۷ نفر در استان به بیماری وبا دچار شده اند ضمن رعایت موارد فوق لازم است درصورت شروع اسهال حاد آبکی به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین