کد خبر: ۷۸۲۴۲۶
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۵
پوزخند فساد به واژه دولت الکترونیک

سامانه‌هایی که نماد فساد شدند؛ از بازارگاه تا ستاد و قرعه‌کشی خودرو!

جریان فساد مانند رودخانه‌ای از مواد مذاب است، زمانی که فساد ساختاری و ریشه‌ای است، فرقی نمی‌کند که چند سایت و سامانه برای بزک کردن این وضع ایجاد شود، محافل رانت و قدرت همیشه راهی برای دور زدن آن می‌یابند، مشکل خیلی عمیق‌تر از آن است که با بریدن روبان قرمز جلوی مانیتور کامپیوتر و افتتاح یک سامانه جدید حل شود.
سامانه‌هایی که نماد فساد شدند؛ از بازارگاه تا ستاد و قرعه‌کشی خودرو!
آفتاب‌‌نیوز :

هیرش سعیدیان- ایجاد درگاه‌های اینترنتی و سامانه‌های آنلاین خدمات دولتی در کشور‌های توسعه‌یافته، ابزاری برای تمرکز خدمات، شفافیت، سهولت و مهمتر از همه حذف امضا‌های طلایی و کاهش فساد هستند. در سامانه www.usa.gov دولت ایالات متحده، همه خدمات دولتی اعم از وام‌ها، تسهیلات، خدمات معلولان، بلایا و شرایط اضطراری و حتی تعامل با دولت‌های قبیله‌ای سرخپوست نیز به ساده‌ترین شکل ممکن متمرکز شده است.

علی‌رغم آنکه دولتمردان و دیوانسالاران ایرانی عاشق تولید سامانه‌های جدید هستند، اما فساد ریشه‌دار، دولت الکترونیک و سامانه‌های خدماتی را به یک شوخی زشت تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید:

یکی از مدیران بازنشسته بانکی در پاسخ به سوال نگارنده در مورد اینکه چرا یک کد حساب و سامانه مشترک ساده جایگزین تعداد پرشماری سامانه بانکی (چکاوک، صیاد، شبا، شهاب، شاپرک، ...) نمی‌شود، اظهار کرد: «برای هر کدام از این‌ها پروژه‌های میلیاردی تعریف شده و شرکت‌های پیمانکار طرف حساب مسئولین کار را دست گرفته‌اند، مهم نیست که مردم از تعدد سامانه‌ها و کد‌های بانکی گیج شوند، مهم این است که هر سامانه و پروژه جدید، یعنی پول نجومی بیشتر، در ساده‌سازی و شفافیت نفعی نیست.»

سامانه یکپارچه فروش خودرو

با تازگی سازمان بازرسی کشور در نامه‌ای به وزیر صمت بر نابسامانی و سوء‌استفاده‌ها در سامانه یکپارچه فروش خودرو تاکید کرد. سازمان بازرسی درخواست کرده که انتخاب پیمانکار بخش فنی سایت از طریق فرایندی شفاف صورت گیرد. هزارن پیام در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد از نظرات کاربرانی که مدعی هستند در چند ثانیبه اول باز شدن سایت قرعه‌کشی خودرو به آن مراجعه کرده‌اند، اما در نهایت این دلال‌ها بوده‌اند که در نهایت خوش‌شانسی و معصومیت، برنده قرعه کشی شده‌اند.

معاون حمل و نقل وزارت صمت منوچهر منطقی، که پیش از این به گفته کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، ۲۵۰ میلیون دلار صرف پروژه اضافه کردن صندوق عقب به ۲۰۶ کرده بود اما، به سختی از این سامانه دفاع می‌کند.

تقریباً همه کارشناسان حوزه خودرو متفق‌القول هستند که عرضه خودرو از طریق بورس دست دلال‌ها را کوتاه می‌کند و به شفافیت بیشتر می‌انجامد، اما فساد مستتر در خودروسازی به سختی پشت سامانه مشکوک‌الحال فروش و قرعه‌کشی خودرو سنگر گرفته است. حذف قرعه‌کشی خودرو و سامان‌بخشی به این حوزه از جمله بنیادین‌ترین قول‌های فاطمی‌امین وزیر صمت پیش از انتخاب بود.

بازارگاه

«تمام فکر و ذکرشان این است که مردم را تیغ بزنند» این توصیفی است که حجتی وزیر سابق جهاد کشاورزی از بخشی از بدنه و مدیران این نهاد در یک سخنرانی رسمی و بازتاب‌یافته در رسانه‌ها داشت.

فروش جعلی ۵۰۰ هزار تن نهاده دامی به ارزش ۱۱۰۰ میلیارد تومان و پرداخت ۷۳۵ میلیون یورو به شرکت "آریو تجارت‌ سهیل" و دسترسی کامل به سامانه دولتی بازارگاه، آخرین فساد گزارش شده در حوزه جهاد و نهاده‌های دامی است.

به گفته محمودزاده، نماینده مجلس «یکی از برادران احمدی رئیس هیات مدیره شرکت» آریو تجارت سهیل «به مدت ۱۰ روز به کارتابل سازمانه بازرگاه دسترسی داشته و توانسته در همان ده روز، کوتاژ‌های صوری را در سامانه وزارت جهادکشاورزی بارگذاری کند.» ثبت کوتاژ به معنای این است که وزارت جهاد کشاورزی تایید می‌کند که شرکت مذکور توانسته کالای مورد نظر را وارد کند و می‌تواند در سامانه بازرگاه آن را به مردم عادی بفروشد.

عادل احمدی سابقه ثبت در کارتابل دبیرخانه ستاد جهاد کشاورزی دارد و در مدت ۱۰ روزی که رمز ورود به سامانه بازارگاه را داشته کوتاژ فروش نهاده‌های ناموجود را ثبت کرده است.

بازرگام

سازمان تعاون روستایی بدون برگزاری مناقصه، مزایده و با وجود صد‌ها شرکت فناور و جوان علاقه‌مند، عرضه ملی و سراسری کالا‌های اساسی را به یک شخص و کارخانه‌دار ذی‌نفوذ در یزد هبه کرد. این فرد سامانه بازرگام را تاسیس کرد تا محصولاتی را که از سازمان تعاون روستایی به نرخ دولتی دریافت کرده به مردم بفروشد؛ تفاوت ناچیز قیمت فروش آنلاین با قیمت بازار، عدم شفافیت موجودی عرضه شده به این شخص و ده‌ها مورد دیگر در گزارشات رسانه‌ای مختلف و شبکه‌های اجتماعی بار‌ها مورد تشکیک و اعتراض قرار گرفته است.

ستاد

سامانه ستاد برای آن تاسیس شد تا فرایند، مزایده، مناقصه و خرید‌های دولتی را شفاف‌سازی کند. در هنگام بارگذاری مدارک هشداری قید شده است که از ارسال قیمت نهایی برای شرکت یا اداره دولتی مناقصه‌گذار، خودداری کنید. با این همه شرکت‌های دولتی و ادارات، در همان سایت برگ قیمت‌ها را نیز بارگذاری کرده‌اند که شما باید اجباراً برای آن‌ها به صورت فیزیکی به همراه مدارک ارسال کنید! در واقع تنها فایده این سایت تحمیل هزینه چندصد هزار تومانی توکن (امضای دیجیتال) و بارگذاری مدارک به اضافه فرایند‌های قبلی و سنتی ارسال مدارک است. پرسش این است که وقتی مسئول مناقصه در اداره دولتی، قبل‌تر به پاکت‌های مناقصه دسترسی دارد و از قیمت‌های پیشنهادی مطلع است، این سامانه چه کمکی به رفع فساد و شفافیت و سهولت کرده است؟

جریان فساد مانند رودخانه‌ای از مواد مذاب است، زمانی که فساد ساختاری و ریشه‌ای است، فرقی نمی‌کند که چند سایت و سامانه برای بزک کردن این وضع ایجاد شود، محافل رانت و قدرت همیشه راهی برای دور زدن آن می‌یابند، مشکل خیلی عمیق‌تر از آن است که با بریدن روبان قرمز جلوی مانیتور کامپیوتر و افتتاح یک سامانه جدید حل شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
34
3
دروغ منتشر نکنید. اولا سامانه یکپارچه را دولت جدید ایجاد کرده و تا به حال 60 درصد سامانه های دولت درآن متمرکز شده اند و تا شهریور به 100 درصد میرسد. my.gov.ir ثانیا شما که برای منافع خود هر از چندگاهی دم از پیروی از رهبری میزنید، بارها ایشان اعلام کرده اند در کشور ما فساد موردی است نه ساختاری.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
وقتی فساد مثل باران بر مردم بدبخت می بارد آیا فساد موردی است؟
وقتی قرارداد گازی فسخ شده توتال به مبلغ 4.2 میلیون دلار را رئیس جمهور هفته قبل با بنیاد برکت امضاد کرد به میزان 7 میلیارد دلار آقا فساد موردی است؟
وقتی که خزانه داری آمریکا الاعم کرد که سپرده های آقازاده ها در آمریکا 156 میلیارد دلار است آیا فساد موردی است؟
وقتی که بزرگترین معاون قالیباف 7 میلیارد دلار اختلاس کرده و محکوم شده و الان در زندان است فساد موردی است؟ وقتی که مهمترین معاون رئیسی و شاهرودی در قوه قضاییه طبری است که میزاد فسادش از کل درآمد کشور هم بیشتر است فساد موردی است؟ . . .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
اگه رسانه محترم آفتاب قابل پخش بداند خطاب به توی ... میگویم : ...
علی اس
| United States of America |
۲۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
معلومه که هم این فسادها موردی است منتهاغ ساختار طوری طراحی شده است که فسادها و مفسدین مورد به مورد از هم پشتیبانی میکنند و هیچکس هم نمیتواند یا نمیخواهد اصلاح کند
ناشناس
|
Singapore
|
۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
0
20
توی ایران دولت هر کاری را انجام دهد، تهش به فساد می‌رسد. مثلاً می‌خواهند کالابرگ راه بیندازند که مطمئناً منجر به کلّی فساد و دزدی خواهد شد.
به جای این همه سامانه و طرح‌های فسادزا، دولت فقط یک کار انجام دهد. دولت پایش را از اقتصاد بیرون بکشد و یک اقتصاد باز و آزاد و رقابتی ایجاد شود. این‌جوری هم فساد نداریم و هم پیشرفت و توسعه و نظم برقرار میشه.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
0
3
ریاضیات جدید خودرو سازان

با سلام
از شرکت سایپا خودرو کوییک اس در تیر 98 پیش فروش یکساله خرید کردیم
موقع تحویل ر ا مهر 1400 اعلام کرده بودند با قیمت زمان تحویل یعنی 15 ماهه
اولین دعوت نامه چند روز آخر مهر 400 صادر شد
خودور را خرداد 1401 تحویل دادند 23 ماهه
تکمیل وجوه آخر آبان بود و احراز سکونت 13 آذر 400
یعنی خودرو 8 ماه با تاخیر تحویل شد
و از احراز سکونت هم حداقل شش ماه تاخیر داشت

ولی ریاضیات جدید سایپا چهار ماه تاخیر محاسبه کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
9
2
آفتاب ... .لابد اوضاع دولت متبوعت یادت رفته که اینجا ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
همه این دولتها سروته یه کرباسن.اینقدر این دولت اون دولت نکنین که دیگه حالمون ازهمشون به هم خورده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
0
6
هر کی برای خودش یک دفتر پیشخوان دارد هر کی برای خودش یک ستاد و سامانه دارد
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین