کد خبر: ۷۸۶۷۱۸
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۲

این علائم نشانه "ام. اس" است

یک متخصص مغز و اعصاب به تشریح علائم بیماری "ام.اس" و راهکارهای درمانی آن پرداخت.
این علائم نشانه
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر پیام محمدی از بیماری ام.اس به عنوان یک بیماری خودایمنی یاد کرد و افزود: این بیماری به دنبال حمله سیستم ایمنی بدن به پوشش پروتئینی سلول‌های عصبی ایجاد می‌شود.

وی افزود: پوشش پروتئینی سلولهای عصبی "میلین" نام داشته و نقش موثری در انتقال پیام های عصبی دارد، زمانی که این پوشش پروتئینی هدف حمله سیستم ایمنی بدن قرار می گیرد انتقال پیام های عصبی دچار مشکل شده و در این زمان علائم بیماری ام.اس خود را نشان می‌دهد.

محمدی درخصوص چرایی حمله سیستم ایمنی به پوشش سلولهای عصبی گفت: هنوز علت دقیق و قطعی در این زمینه وجود ندارد، اما طبق تحقیقات برخی علل و عوامل در این زمینه موثر است که از جمله آن می توان به ژنتیک، نژاد، قومیت، شرایط آب و هوایی، جغرافیای محل زندگی، جنسیت و عفونت ها اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: در میان این عوامل ژنتیک سهم بسیار کمتری در ایجاد بیماری ام.اس دارد و افرادی که در میان بستگان نزدیک خود موارد بیماری را دارند، نباید چندان نگران باشند.

محمدی گفت: تحقیقات نشان داده احتمال ابتلا به ام.اس در شرایط آب و هوایی معتدل بیشتر از شرایط آب و هوایی خشک است.

وی افزود: همچنین ابتلا به این بیماری در زنان دو برابر مردان است و پیک سنی ابتلا به آن بین سنین 20 تا 50 سالگی قرار دارد.

این متخصص مغز و اعصاب در ادامه به تشریح علائم این بیماری پرداخت و از خواب رفتگی دست و پا به عنوان شایعترین علامت آن یاد کرد.

محمدی گفت: خواب رفتگی دست و پا بصورت گزگز شدن و مورمور شدن خود را نشان می دهد و این خواب رفتگی باید طولانی مدت و مستمر باشد.

این متخصص مغز و اعصاب گفت: خستگی مفرط و بدون دلیل هم علامت دیگری است که در 80 درصد مبتلایان دیده می شود.

محمدی تاری دید، دوبینی، سرگیجه و احساس منگی را هم از جمله دیگر علائم بیماری ام.اس عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: علائم کمتر دیده شده ای مانند تغییرات شناختی هم در برخی بیماران مشاهده می شود که مربوط به زمان پیشرفت بیماری است.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه وجود برخی از این علائم به تنهایی نمی‌تواند نشانه بیماری ام.اس باشد، گفت: برای تشخیص دقیق بیماری باید به پزشک مراجعه شده و ام.آر.آی و دربرخی موراد آزمایشات آب نخاع از بیمار گرفته شود.

محمدی با بیان اینکه بسیاری موارد بیماری ام.اس امروزه به راحتی بوسیله دارو کنترل می شود، گفت: تاثیر داروها به حدی است که بیشتر بیماران حتی بعد از چند سال فراموش می کنند که چنین بیماری دارند و دچار حمله نمی شوند.

وی افزود: درمان این بیماری به دو صورت فاز حاد و مزمن است، بطوری که بیمارانی که دچار علائم شده اند به سرعت داروهای ضدالتهابی دریافت می کنند که علائم آنها خاموش شود و در ادامه وارد فاز درمان مزمن می شود که داروهایی برای پیشگیری از حملات بعدی به آنها داده می شود.

محمدی گفت: آنچه مسلم است بیماری ام.اس با درمان های موجود بیماری قابل کنترلی است و اکثریت بیماران به راحتی به زندگی خود ادامه می دهند، بدون اینکه علامتی داشته باشند.

وی افزود: ترسی که امروز از بیماری ام.اس وجود دارد به دلیل چهره ناتوانی است که از بیماران ام.اس در فیلم ها و سریال ها نشان می دهند و نیاز است که این نگاه عوض شود، چرا که درمانهای بیماری پیشرفت بسیاری داشته است.

این متخصص مغز و اعصاب در ادامه به راهکارهای موثر در پیشگیری از ابتلا به این بیماری هم اشاره کرد و افزود: یکی از راهکارهای موثر و ثابت شده در این زمینه کنترل استرس است، چرا که استرس به شدت محرک و ایجاد کننده این بیماری و شروع حملات سیستم ایمنی بدن علیه خود بدن است.

وی افزود: راهکار دیگر در این زمینه جبران کمبود ویتامین D در بدن و نیز کنترل چاقی و اضافه وزن است.

محمدی گفت: ترک سیگار هم یکی از عوامل موثر در زمینه پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین