کد خبر: ۷۸۸۴۴۱
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۰

پنیر نروژی که پوکی استخوان را متوقف می‌کند

یک مطالعه جدید نشان داده خوردن مقادیر کمی از یک پنیر خاص نروژی ممکن است به جلوگیری از ضعیف شدن استخوان‌ها بدون افزایش کلسترول کمک کند.
پنیر نروژی که پوکی استخوان را متوقف می‌کند
آفتاب‌‌نیوز :

محققان نروژی دریافته‌اند، خوردن یک وعده روزانه (حدود ۵۷ گرم) پنیر جارلسبرگ (Jarlsberg) می‌تواند به جلوگیری از نازک شدن استخوان‌ها بدون افزایش کلسترول کم چگالی مضر کمک کند و فواید سلامتی این پنیر خاص منحصر به فرد است.

به گزارش سایت اروپا نیوز، جارلسبرگ نوعی پنیر ملایم و نیمه نرم با طعم آجیلی است که از شیر گاو تهیه می‌شود و سوراخ‌های منظمی دارد. این پنیر از شهری به همین نام در شرق نروژ سرچشمه می‌گیرد.

تیم نروژی امیدوار است که این پنیر به توقف پوکی استخوان و حتی پیشگیری از دیابت کمک کند، اما تحقیقات بیشتر ضروری است.

تحقیقات قبلی نشان می‌دهد که ممکن است به افزایش سطح استئوکلسین - هورمونی مرتبط با استخوان‌ها و دندان‌های قوی - کمک کند، اما مشخص نبود که آیا این اثر مختص Jarlsberg یا هر نوع پنیر است.

در تلاش برای یافتن این موضوع، دانشگاهیان ۶۶ زن سالم را مورد مطالعه قرار دادند که به مدت شش هفته هر روز یک سهم جارلسبرگ یا ۵۰ گرم پنیر کاممبر می‌خوردند.هر دو پنیر دارای سطوح چربی و پروتئین مشابهی هستند، اما Jarlsberg غنی از ویتامین K۲ است.

این مطالعه نشان می‌دهد که در حالی که کلسیم و ویتامین D برای سلامت استخوان بسیار مهم هستند، عوامل کلیدی دیگری مانند ویتامین K۲ وجود دارد که شاید به خوبی شناخته شده نباشد.

سومانترا ری پروفسور و مدیر اجرایی مرکز جهانی تغذیه و سلامت NNEdPro می‌گوید: در پایان دوره شش هفته‌ای، گروهی که کممبر مصرف می‌کردند اجازه یافتند تا شش هفته دیگر در Jarlsberg غذا بخورند. همه شرکت کنندگان زنان سالم با میانگین سنی ۳۳ سال و وزن متوسط ​​بودند.

هر شش هفته یکبار، از همه شرکت‌کنندگان نمونه خون گرفته شد تا پروتئین‌های مهم، استئوکلسین و یک پپتید (PINP) که به استخوان‌ها در بازسازی و جوان ماندن کمک می‌کند، بررسی شود.

نمونه‌ها نشانه‌های کلیدی از بازسازی استخوان‌ها و افزایش ویتامین K۲ را پس از شش هفته در میان افرادی که روزانه یک وعده پنیر Jarlsberg می‌خوردند، نشان دادند، در حالی که برای افرادی که کممبر می‌خوردند، سطح PINP ثابت ماند در حالی که سایر شاخص‌های سلامت استخوان اندکی کاهش یافت.

با این حال، سطح PINP و شاخص‌های شیمیایی و بیولوژیکی پس از تغییر این شرکت‌کنندگان به Jarlsberg به طور قابل توجهی افزایش یافت.چربی خون در هر دو گروه اندکی افزایش یافت، اما سطح کلسترول در افراد پس از تغییر از کاممبر به جارلسبرگ به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

مقدار گلوکز در گلبول‌های قرمز در افرادی که Jarlsberg می‌خوردند سه درصد کاهش یافت، اما در افرادی که کاممبر می‌خوردند دو درصد افزایش یافت.

هنگامی که گروه کامبر به Jarlsberg تغییر تغذیه داد، سطح گلوکز دوباره کاهش یافت. سطح کلسیم و منیزیم در گروهی که Jarlsberg خوردند کاهش یافت.

به گفته محققان، پس از تعویض پنیر، سطح کلسیم در این گروه نیز کاهش یافت که احتمالاً منعکس کننده افزایش جذب این مواد معدنی کلیدی در تشکیل استخوان است.

باکتری موجود در پنیر همچنین ماده‌ای به نام DNHA تولید می‌کند که مطالعات قبلی نشان داده است که می‌تواند نازک شدن استخوان را کاهش داده و تشکیل بافت استخوانی را افزایش دهد.به گفته محققان، این باکتری می‌تواند افزایش استئوکلسین را توضیح دهد.

این مطالعه نشان می‌دهد که در حالی که کلسیم و ویتامین D برای سلامت استخوان بسیار مهم هستند، عوامل کلیدی دیگری مانند ویتامین K۲ وجود دارد که شاید به خوبی شناخته شده نباشد. مرکز جهانی تغذیه و سلامت NNEdPro، که مالک مجله BMJ Nutrition Prevention & Health است که این مطالعه در آن منتشر شده است. "روش‌های مختلف آماده سازی به این معنی است که تفاوت‌های کلیدی در ترکیب مواد مغذی پنیر وجود دارد که اغلب به عنوان یک ماده غذایی همگن در تحقیقات رژیم غذایی تا به امروز در نظر گرفته شده است. این باید در مطالعات آینده مورد توجه قرار گیرد. "

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین