کد خبر: ۸۰۲۰۴۲
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۳

مزایای زمستان برای سلامتی

دمای سرد برای سلامت پوست خوب است، چون رگ‌های خونی پوست را تحت فشار قرار می‌دهد و این امر سبب کاهش احتمال سرخی و تورم رگ‌های خونی می‌شود. اگر بیرون از خانه در هوای سرد فعالیت‌های مختلف انجام دهید به سلامت قلب‌تان کمک کرده‌اید.
مزایای زمستان برای سلامتی
آفتاب‌‌نیوز :

«شاید زمستان شاید برای بعضی‌ها چندان خوشایند نباشد اما تحقیقات خبر از مزایای ماه‌های سرد سال برای سلامتی می‌دهد. در هوای سرد، بدن ما برای حفظ دمای درونی خود باید سخت‌تر تلاش کند و این به معنای سوزاندن کالری‌های بیشتر است. دمای سرد هم آلرژی‌ها و هم التهاب را کاهش می‌دهد.

پنج مزیت عمدۀ قرار گرفتن در معرض هوای سرد به طور خلاصه از این قرار است:

- سوزاندن کالری‌ها
- مبارزه با عفونت‌ها
- بهبود عملکرد قلب
- بهبود عملکرد مغز
- بهتر خوابیدن

به علاوه، سرمادرمانی استرس خوبی به نام Eustress به بدن می‌دهد. Eustress به بدن کمک می‌کند با استرس بد یا Distress (ناشی از خواب ناکافی، استرسِ احساسی، بیماری مزمن و غیره) بهتر سازگاری پیدا کند.

البته هوای سرد برای سلامت ریه‌ها خوب نیست. هوای سرد معمولاً هوای خشک است و حال بسیاری از افراد به‌ویژه کسانی که به بیماری مزمن ریه مبتلا هستند، وخیم می‌کند. هوای خشک مجرای تنفسی کسانی را که به بیماری ریه مبتلا هستند دردناک می‌کند.

اما این تصور که سرما سیستم ایمنی بدن را به طور کلی تضعیف می‌کند تصور درستی نیست. قرارگرفتن در معرض دمای سردِ متوسط، حساسیت شما به عفونت را افزایش نمی‌دهد. شیوع سرماخوردگی و آنفولانزا در فصل زمستان دو دلیل دارد. یک اینکه در فصل زمستان مردم زمان بیشتری را در فضاهای بسته صرف می‌کنند و دوم اینکه در تماس نزدیک‌تر با افرادی هستند که ممکن است ناقل میکروب‌ها باشند.

ورزش‌کردن در فضای باز و در فصل زمستان ماهیچه‌های قلب را قوی‌تر می‌کند. در زمستان (در قیاس با تابستان) پس از نرمش و گرم‌کردن بدن، مدت‌ زمان بیشتری ورزش می‌کنید اما اگر خطر بیماری قلبی شما را تهدید می‌کند، حین ورزش‌کردن در هوای سرد احتیاط کنید.

راه‌رفتن در زمستان نیز تاثیر ویژه‌ای روی سلامتی می‌گذارد. طبق مطالعه‌ای که در مجله‌ آمریکایی Human Biology منتشر شده است، افراد با پیاده‌روی در هوای سرد ۳۴ درصد بیشتر از پیاده‌روی در هوای معتدل، کالری می‌سوزانند.

فرادید

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین