کد خبر: ۸۲۳۰۳۳
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۱

مشاهده پلنگ ایرانی در ژرف فریمان

رئیس اداره محیط‌زیست فریمان از مشاهده و ثبت پلنگ ایرانی برای اولین بار در دره پلنگی منطقه شکارممنوع ژرف این شهرستان خبر داد.
مشاهده پلنگ ایرانی در ژرف فریمان
آفتاب‌‌نیوز :

جواد ستوده  خاطرنشان کرد: صبح امروز محیط‌بانان این شهرستان حین گشت و کنترل منطقه موفق به مشاهده و ثبت یک قلاده پلنگ در دره پلنگی منطقه شکارممنوع ژرف شدند.

رئیس اداره محیط‌زیست فریمان گفت: برای حفاظت بیشتر از گونه‌های جانوری وحشی تاکنون چندین کلاس آموزشی برای اهالی روستا‌های حاشیه منطقه شکارممنوع که در مجاورت حیات‌وحش قرار دارند، برگزار شده است.

وی با بیان اینکه تمام تلاش خود را در حفاظت از پلنگ ایرانی، این گونه جانوری نادر و در خطر انقراض به کار گرفته‌ایم، افزود: منطقه‌ای که این قلاده پلنگ مشاهده شده، مرز ۲ منطقه شکارممنوع کلیلاق و ژرف و مشترک با شهرستان‌های تربت حیدریه، فریمان، زاوه و تربت جام است.

ستوده عنوان کرد: منطقه شکارممنوع ژرف شهرستان فریمان با شرایط جغرافیایی جلگه‌ای و کوهستانی، مکان مناسبی برای زیستگاه‌های حیوانات وحشی به شمار می‌رود؛ مکانی که گونه‌های جانوری قوچ و میش وحشی در آن به وفور مشاهده می‌شود و می‌تواند یکی از ذخیره‌گاه‌های مهم گونه‌های جانوری در استان و کشور محسوب شود. گونه‌های بسیاری از جمله کل و بز، قوچ و میش، پلنگ، گراز، گرگ و روباه را در این منطقه شکارممنوع می‌توان مشاهده نمود. پوشش گیاهی منطقه هم بیشتر از گونه‌های درخچه‌ای و بوته‌ای است.

ستوده همچنین با بیان اینکه منطقه شکارممنوع کلیلاق در شهرستان فریمان قابلیت ارتقا به پارک ملی را داراست، افزود: منطقه شکارممنوع کلیلاق از جاذبه‌های گردشگری شهرستان فریمان از توابع خراسان رضوی است. این منطقه شکارممنوع ۴۱ هکتار وسعت دارد که ۷۳ هکتار آن در حوزه شهرستان‌های فریمان و تربت جام و زاوه قرار گرفته و در فاصله ۲۵ کیلومتری شهرستان فریمان جای گرفته است. هرچند پارسال در منطقه کلیلاق مشاهده یک قلاده پلنگ ماده به همراه توله‌هایش گزارش شد، اما این برای اولین بار است که یک قلاده پلنگ در منطقه دره پلنگی شکارممنوع ژرف مشاهده و ثبت می‌شود.

رئیس اداره محیط‌زیست فریمان عنوان کرد: با توجه به نقش تکمیل‌کننده گوشت‌خواران در چرخه زیستی و غذایی، حضور گوشت‌خوارانی از جمله پلنگ از جنبه اکولوژیکی برای منطقه بسیار ارزشمند است. با توجه به برودت شدید هوا در دی سال جاری و بروز دمای منفی ۲۸ درجه، برای جلوگیری از حضور حیوانات در سطح روستا‌ها اطلاع‌رسانی‌های لازم جهت مدیریت صحیح پسماند‌های روستایی توسط دهیاری‌ها انجام شد.

ستوده با بیان اینکه در این مدت با همت نیکوکاران ۲۰۰۰ کیلوگرم علوفه در محیط زیست فریمان توزیع شد، عنوان کرد: به همین منظور کارکنان یگان حفاظت محیط زیست فریمان در منطقه کلیلاق میان برف‌ها اقدام به توزیع دان و علوفه برای حیات وحش و پرندگان کردند. ۲۰۰۰ کیلوگرم علوفه هم برای تغذیه حیات وحش و چندی پیش ۱۵۰۰ کیلوگرم علوفه خشک و مقدار ۹۰ کیلوگرم گندم برای تغذیه حیات وحش توزیع شد.

رئیس اداره محیط زیست فریمان تأکید کرد: برای حفاظت بیشتر از گونه‌های جانوری نیازمند همکاری و حمایت شهروندان هستیم.

وی با بیان اینکه از حضور این قلاده پلنگ عکس‌برداری و مستندنگاری شده است، اظهار کرد: از شهروندان تقاضا شده در صورت مشاهده پلنگ در ارتفاعات بلافاصله با اداره حفاظت محیط زیست شهرستان و یا با شماره ۱۵۴۰ تماس بگیرند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین