کد خبر: ۸۲۶۴۰۹
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۶
کهکشان‌های عظیم جدیدی که «۱۳ میلیارد سال پیش» تشکیل شده‌اند

کشف جدید و شگفت‌انگیز تلسکوپ جیمز وب

براساس مطالعه‌ای که روز چهارشنبه انجام شد، تلسکوپ فضایی «جیمز وب» جمعیتی از کهکشان‌های بسیار عظیم را با فاصله زیاد کشف کرده که به نظر می‌رسد با سرعتی بسیار بیشتر از پیش‌بینی ستاره شناسان شکل گرفته‌اند.
کشف جدید و شگفت‌انگیز تلسکوپ جیمز وب
آفتاب‌‌نیوز :

این سناریوی گیج‌کننده که باید تایید شود نشان می‌دهد که تنها بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون سال بعد از «بیگ‌بنگ» که ۱۳.۸ میلیارد سال پیش رخ داده، این کهکشان‌ها ایجاد شده‌اند.

طبق گزارشی که نشریه «نیچر» منتشر کرده، این تلسکوپ شش کهکشان بسیار پرجرم‌تر از حد انتظار را در جهان اولیه کشف کرده است. دو مورد از این کهکشان‌ها قبلا توسط تلسکوب هابل شناسایی شده بودند، اما به دلیل ضعیف بودن نور، چندان مورد توجه قرار نگرفتند.

این شش کهکشان دارای ستارگان بسیار بیشتر از حد انتظار هستند و یکی از آن‌ها تا ۱۰۰ میلیارد ستاره را در خود جای داده است.

کشف جدید تلسکوپ جیمز وب؛ برای نخستین بار دی‌اکسیدکربن در جو سیاره‌ای فراخورشیدی شناسایی شد
به گفته «ایوو لابه»، محقق دانشگاه صنعتی سوئنبرن استرالیا، کهکشان ما ۱۳.۸ میلیارد سال طول کشید تا این تعداد ستاره را تشکیل دهد، این در حالی که این کهکشان‌های تازه کشف‌شده تنها در ۷۰۰ میلیون سال، یعنی ۲۰ برابر سریع‌تر از کهکشان ما توانسته‌اند به این مرحله برسند.

وزن هر یک از این کهکشان‌ها میلیارد‌ها برابر خورشید ما است. به گفته دانشمندانی که یافته‌های خود را در مجله «نیچر» منتشر کرده‌اند، وزن کل ستارگان یکی از این کهکشان‌ها ممکن است ۱۰۰ میلیارد برابر بیشتر از خورشید ما باشد.

لابه گفت که او و تیمش در ابتدا فکر نمی‌کردند این نتایج واقعی باشند، چرا که کهکشان‌هایی با بلوغی به اندازه بلوغ کهکشان راه شیری به این سرعت تشکیل نمی‌شوند و این موضوع باید با بررسی‌های بیشتر تایید شود.

اجسام داخل این کهکشان‌ها آنقدر بزرگ و درخشان بوده‌اند که برخی از اعضای تیم گمان می‌کردند اشتباه کرده‌اند.

تلسکوپ جیمز وب از ژوئیه ۲۰۲۲ شروع به کار کرده و به لطف ابزار «NIRCam» و دید قدرتمند مادون قرمز خود، طول موجی که برای چشم انسان نامرئی است را نشان می‌دهد و به شما این امکان را می‌دهد به گذشته‌های دور بروید و این مناطق ناشناخته را کاوش کنید.

برخلاف تلسکوپ هابل، تلسکوپ جیمز وب می‌تواند با دید مادون قرمز خود از میان ابر‌های غبارآلود عبور کند و کهکشان‌هایی را که قبلا دیده نشده بودند را کشف کند. دانشمندان امیدوارند در نهایت بتوانند اولین ستاره‌ها و کهکشان‌هایی را که پس از ایجاد جهان در ۱۳.۸ میلیارد سال پیش تشکیل شده‌اند را مشاهده کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین