«مارکو پتکوویچ»، فرمانده عملیات نیروی دریایی سوئد در مصاحبهای ادعا کرد این نیرو «تقریبا به صورت هفتگی» با زیردریاییهای روسیه در دریای بالتیک برخورد پیدا میکند و برای افزایش هر چه بیشتر این برخوردها در صورتی که آتشبس در جنگ اوکراین برقرار شود آماده میشود.
پتکوویچ همچنین گفت مسکو «به طور مداوم در حال تقویت» حضورش در منطقه بوده و رویت شناورهای آن یک اتفاق منظم در نیروی دریایی سوئد است. او اضافه کرد: «این رویتها بسیار رایج شدهاند و تعدادشان در سالهای اخیر افزایش یافته است.»
روزنامه «گاردین» نوشت: منطقه دریای بالتیک شاهد افزایش ابعاد تهدیدها شامل حملات ترکیبی با استفاده از پهپادها، احتمال خرابکاری در زیرساختهای زیرآبی و تردد مداوم نفتکشهای کهنهای که ادعا میشود بخشی از ناوگان کشتیهای سایه روسیه برای نقلوانتقال نفت هستند، بوده است.
وزیر دفاع انگلیس ماه گذشته میلادی مدعی شد یک کشتی جاسوسی روسیه وارد آبهای انگلیس شده و به سمت خلبانهای نظامی لیزر انداخته و هشدار داد لندن با «دوران جدیدی از تهدیدها» از جانب کشورهای متخاصم روبرو است.
سوئد اخیرا میزبان یک رزمایش بزرگ ضد زیردریایی ناتو با نام «Playbook Merlin ۲۵» بود که در آن ۹ کشور از جمله سوئد، آلمان، فرانسه و ایالات متحده شرکت داشتند و در آن صدها نیرو مانور به کارگیری «مهارت شکار زیردریایی» در شرایط منحصر به فرد و دشوار دریای بالتیک را اجرا کرده تا برای حملات احتمالی زیر آبی آینده آماده شوند.
پتکوویچ گفت: روسیه در حال افزایش قابلیتهای خود بوده و سالانه یک زیردریایی از کلاس «کیلو» را در سن پترزبورگ و منطقه کالینینگراد که بین لهستان و لیتوانی است تولید میکند. او گفت روسیه در حال انجام یک «برنامه نوسازی سنجیده و مداوم» کشتیهای خود است.
پتکوویچ ادعا کرد: «ما ارزیابی میکنیم هنگامی که آتشبس یا متارکه جنگ در نهایت در اوکراین برقرار شود روسیه توانمندیهای خود را در این منطقه تقویت خواهد کرد. بنابراین با این اوصاف، نیروی دریایی [سوئد] باید به طور مداوم رشد و بر چشمانداز کلی تمرکز کند.»
او همچنین مدعی شد: «استفاده روسیه از نفتکشهای با پرچم غیرنظامی نگرانکننده بوده و این احتمال را که از چنین کشتیهایی برای پرتاب پهپادها استفاده کنند رد نمیکنیم. ناوگان سایه به خودی خود یک مشکل نظامی نیست، اما ناوگان سایه میتواند از نقطه نظر نظامی بر کشورهای ما تأثیر بگذارد.»
او همچنین خاطر نشان کرد چالشهای ناشی از شرایط زیر دریا شامل کاهش دید، شوری و دما باعث آسیبپذیری برای زیرساختهای زیر آب در منطقه بالتیک میشوند. این امر به ویژه در مورد سوئد، نروژ، فنلاند، استونی و لیتوانی که حفظ ارتباطات و جوامع خود کاملا به خطوط دریایی وابسته هستند صدق میکند.»