کد خبر: ۱۰۷۷۰
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۸۴ - ۰۹:۲۳

اوپک نگران قیمت نفت است

آفتاب‌‌نیوز :  شيخ احمد الفهد آل صباح اعلام کرد: "ما به صورت فزاينده نگران بالا بودن مستمر قيمتها هستيم که نمايانگر صحيح بينانهای بازار نيست. اوپک برای اجلاس سپتامبر خود گزينه های گوناگون را بررسی می کند که اميدواريم به تعديل قيمتها کمک کند."

وی نگفت که منظورش از اين گزينه ها چيست، ولی گفت که اوپک يک و نيم ميليون بشکه بيشتر از سقف اوليه اش در سه ماهه سوم نفت توليد کرده است. در حال حاضر توليد اين کارتل به بالاترين رقم در ربع قرن اخير رسيده است.

توليد کنندگان نفت همواره گفته اند که توانايی تامين تقاضای فزاينده نفت خام را دارند ولی کارشناسان می گويند که تلاش اين کارتل که حدود ۳۵ درصد نياز روزانه جهان را برآورده می کند، کافی نيست.

شيخ احمد که وزير نفت کويت نيز هست، اعلام کرد که ظرفيت اضافی موجود اوپک به همراه تاسيسات تازه ای که بزودی راه اندازی می شود، می تواند نفت مورد نياز جهان را در زمستان و سال ۲۰۰۶ تامين کند. وی خاطر نشان کرد: "بعلاوه تقاضا به دليل گرانی نفت شروع به کاهش کرده است."

رکود در کار نيست

شيخ احمد پيش بينی کرده است که با توجه به اين تحولات، قيمت نفت کاهش يابد. قيمت نفت تقريبا بر همه چيز تاثير می گذارد ولی اقتصاددانان می گويند که وضعيت کنونی هر چند از شتاب رشد اقتصادی خواهد کاست، ولی موجب رکود نخواهد شد.

آنها پيش بينی می کنند رشد قوی در بازارهای مهم صادراتی آمريکا و چين می تواند حرکت رو به جلو اقتصادهای آسيايی را هموار نگه دارد، ولو با شتابی کمتر.

قيمتهای نفت نسبت به سال ۲۰۰۱ بيش از سه برابر شده ولی رشد توليد ناخالص داخلی جهان همچنان قوی و تورم نسبتا ملايم مانده است.

پنجشنبه گذشته ۲۵ اوت، قيمت نفت خام سبک شيرين نيويورک به ۶۸ دلار، بالاترين رکورد اسمی، رسيد ولی بعدا به دليل افت تهديد توفان کاترينا در خليج مکزيک به بشکه ای ۶۶ دلار و ۱۳ سنت کاهش يافت.

اما معامله گران می گويند که بيم از اختلال در عرضه و ظرفيت اندک پالايشگاه ها بقدری است که بزودی قيمت نفت از مرز ۷۰ دلار خواهد گذشت که بيش از دو برابر قيمت اين کالا در اواخر سال ۲۰۰۳ خواهد بود. آن موقع اين رقم حدود ۳۳ دلار برای هر بشکه بود.

اين روند سبب شده است چند موسسه مالی چند مليتی پيش بينيهای خود را درباره رشد اقتصادی جهان بخصوص آسيا اصلاح کنند. به عنوان نمونه، بانک توسعه آسيا اعلام کرده است که رشد اقتصادهای آسيا به دليل گرانی نفت کند خواهد شد ولی تاثير آن به رکودی تمام عيار نخواهد انجاميد.

عطش آمريکا و نوظهورها

در حالی که تخمين زده می شود ميانگين قيمت نفت در سال جاری ميلادی ۵۵ دلار و در سال آينده ۵۰ دلار باشد، اقتصاددانان نسبت به رسيدن اين رقم به بالای مرز ۷۰ دلار هشدار داده اند.

چين و هند بزرگترين مصرف کنندگان نفت در آسيا هستند و تحليلگران می گويند اين اقتصادهای نوظهور برای توليد يک دلار توليد ناخالص داخلی بيش از دو برابر اقتصادهای توسعه يافته نفت مصرف می کنند. از آنجا که کشورهای نوظهور معمولا برای فراورده های نفتی يارانه می پردازند، مصرف کنندگان به مصرف بيشتر ترغيب می شوند.

صندوق بين المللی پول تخمين می زند در پنج سال آينده، اقتصادهای نوظهور سه چهارم افزايش تقاضا برای نفت خام را به خود اختصاص خواهند داد. چين به تنهايی از سال ۲۰۰۰ يک سوم افزايش تقاضای جهانی نفت را سبب شده است. اگرچه سرانه مصرف نفت در چين هنوز يک پانزدهم آمريکاست، ولی بيم آن می رود در سالهای آينده با افزايش مصرف، چينی ها بيشتر به نفت وابسته شوند.

عمده نگاه ها به عملکرد اقتصاد آمريکا در مقابل گرانی نفت است. آلن گرينسپن، رييس کل بانک مرکزی آمريکا که چند ماه ديگر بعد از ۱۸ سال از اين سمت کنار می رود، اعلام کرده است که انعطاف پذيری اقتصاد کشورش تاکنون سد دفاعی مساعدی در مقابل گرانی بوده است.

آمريکا با مصرف کردن يک چهارم نفت خام توليدی جهان، بزرگترين مصرف کننده اين ماده است و برای هر دلار توليد ناخالص داخلی، ۵۰ درصد بيشتر از اتحاديه اروپا از طلای سياه استفاده می کند.

کارشناسان می گويند وابستگی شديد آمريکا به نفت نه تنها اقتصاد اين کشور را در برابر اختلالهای احتمالی عرضه آسيب پذير می سازد، بلکه به گرانی بيشتر نفت خام دامن می زند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین