کد خبر: ۱۶۶۶۸۰
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۴

ادامه جولان ميوه‌هاي خارجي در بازار !

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: با توجه به اين كه ۳۱ ارديبهشت‌ماه آخرين مهلت واردات ميوه بوده و بر اين اساس از آن تاريخ به بعد هيچ ميوه خارجي به جز موز نبايد وارد كشور می‌شد، ولي همچنان در ميوه‌فروشي‌ها و حتي سر ميز افطار دستگاه‌هاي دولتي شاهد ميوه‌هاي لوكس خارجي هستيم. اينجاست كه اين سوال به اذهان متبادر مي‌شود كه آيا اين ميوه‌ها وارداتي قاچاق هستند يا اينكه داستان چيز ديگري است.

اين روزها در بازار، انواع و اقسام ميوه‌ها از خربزه و پاپاياي امارات و تايلند به‌عنوان گران‌ترين ميوه‌هاي وارداتي در سال ‌۱۳۸۹ گرفته تا زغال‌اخته امارات و آذربايجان يا‌ انگورآفريقايي، انبه، تمبرهندی، لیموشیرین و نارنگی و همين‌طور سيب شيلي و فرانسوي، گريپ فروت تركيه و گلابي چيني چشم‌ها را مي‌نوازند.

كارشناسان معتقدند میوه‌های لوکس و پر زرق‌و‌‌برق خارجی گرچه ظاهری خوشایند و مشتری‌پسند دارند، اما تیشه‌ای که به ریشه تولید می‌زنند، زخم عمیقی دارد که سال‌ها مداوا نخواهد شد.

در شرايطي كه در فصول مختلف سال شاهد عرضه گسترده ميوه‌هاي خارجي در سطح بازار هستيم، مسئولان اعلام مي‌كنند به واسطه ممنوعيت واردات، هيچ ميوه‌ خارجي به صورت رسمي و از مبادي قانوني وارد كشور نمي‌شود و از سويي با توجه به خراب شدن سريع ميوه‌ها و نياز به تجهيزات و امكانات خاص سردخانه‌اي براي حمل، امكان واردات آن به هر صورتي وجود ندارد.

آناناس، گلابی هندی، انبه، گریپ فروت و لیمو و لیموترش از جمله میوه‌هایی هستند که واردات آنها به کشور در سال جاری متوقف شده است. آمار گمرک ایران حاکی از آن است که واردات انواع میوه به کشور طی دو ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهش ۱۸ درصدی داشته است.

رئيس اتحاديه ميوه و سبزي فروشان درباره واردات انواع ميوه‌ها با توجه به ممنوعيت آن‌ها به ایسنا گفت: مرز‌هاي طولاني داريم كه در آن‌ها اجناس تبادل مي‌شود و با توجه به اينكه كنترل مرز‌ها مشكل است، بنابراين ورود برخي اجناس و از جمله برخي ميوه‌ها به صورت غيرقانوني انجام مي‌شود.

حسين مهاجران افزود: در حال حاضر ميوه‌هايي مثل سيب شيلي و فرانسوي، گريپ فروت تركيه و گلابي چيني در بازار وجود دارد.

به گفته وي، انبه نيز به مقدار كم و آن هم در چابهار توليد مي‌شود، ولي جوابگوي نياز كشور نيست و از پاكستان و هندوستان وارد مي‌شود كه مجوز ورود نداشته و قاچاق است.

به گزارش ایسنا،در اين ميان گفته مي‌شود كه واردات قانوني انبه توسط مرزنشيناني انجام مي‌شود كه وضعيت مالي خوبي نداشته و به همين دليل به اين دسته از افراد اجازه داده شده با دريافت مجوز و انجام مراحل قانوني هر نفر تقريبا ۱۵۰ كيلوگرم انبه وارد كشور كرده و به فروش برسانند.

اين در حالي است كه آبان ماه سال ۱۳۸۹ وزیر جهاد كشاورزی تاكید كرده بود كه پس از به پایان رسیدن تمام ثبت و سفارش هایی كه قبلا انجام شده است، دیگر شاهد حضور محصولاتی همچون گلابی چینی، انگور شیلی و سیب فرانسوی نخواهیم بود، اما با گذشت ماه‌ها از اين موضوع هم‌چنان شاهد حضور و عرضه اين ميوه‌ها در بازار هستيم كه به گفته خلیلیان، واردات آنها با قیمت گران توجیه اقتصادی ندارد و اگر هم وارد شده، تخلف شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین