آفتابنیوز : ساکت در ادامه افزود: "موسیقی ملی ما نتوانسته به نیازهای روحی و فکری نسل جوان پاسخ دهد و متأسفانه این نسل به طرف نوعی موسیقی کشیده شده است که حداقلهای نیاز روحی وی را در کوتاهمدت برآورده کند. حال این نوع موسیقی میتواند موسیقی بیهویت باشد یا عکس آن که همیشه در این موارد موسیقی بیهویت مصداق پیدا میکند."
وی موسیقی بیکلام را نامحدود دانست و خاطرنشان کرد: "موسیقی بیکلام ما جدا از موسیقی باکلام نیست و اصولا موسیقی بیکلام باید بر اساس حرکت کلام باشد، ولی هویت و شخصیت اجرایی سازها در آن مشخص باشد."
ساکت ادامه داد: "موسیقی بیکلام با هویت ایرانی میتواند بدون هیچ مانعی به سراسر جهان راه پیدا کند. مثلاً استاد وزیری قطعاتی چون "دخترک ژولیده"، "ژیمناستیک موزیکال"، "بندباز"، "حاضر باش"، "تمرین دشتی" و ... را ساخته یا قطعات "بهار مست"، "سامانی"، "سنگ و شتر"، "کاروان" و ... از استاد صبا جزو این آثار نو و جهانی به شمار میآیند. همچنین از هنرمندان معاصر میتوان به آثار فرامرز پایور، حسین علیزاده، پرویز مشکاتیان و ... اشاره کرد. خود من هم در این راستا دو اثر "شرق اندوه" و "شبی با خورشید" را منتشر کردهام."
این هنرمند به اجراهای اخیر خود در شهرهای مختلف اشاره کرد و گفت: "با اجراهای تفکربرانگیز میتوان جوان امروزی را که در مرز تردید در نوع انتخاب موسیقی و حتی ساز مانده است، راهنمایی کرد. برخی نظرسنجیها نشان میدهد که تعداد جوانانی که بعد از اجراهای سنتی به سازهای ایرانی تمایل نشان دادهاند، نسبت به قبل از اجرا بیشتر شده است."
کیوان ساکت در پایان تصریح کرد: "به یقین اگر هنرمندان صاحبنام سفرهایی از این قبیل را در برنامه کاری و آموزشی خود بگنجانند، میتوانند جوانهای زیادی را به سنت موسیقی ملی بکشانند."