کد خبر: ۴۹۶۳۹۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۷
«سخنان هیلی مشابه سخنان پاول و یادآور زمینه‌سازی آغاز جنگ عراق»

ترامپ در دام سعودی‌ها/نیوزویک: آیا ترامپ آمریکا را به ورطه جنگ با ایران می‌کشاند؟/نیویورک‌مگزین: طوفان در راه است

هیلی می‌گوید که بر روی موشک‌ها برچسب ساخت ایران وجود داشته است. آیا می‌توانیم مطمئن باشیم که دولت ترامپ در معرض مشاوره‌های غلط سعودی‌ها برای کشیدن‌شدن به دام رویارویی با ایران قرار نگرفته است؟/دولت ترامپ از اقدام نظامی مستقیم علیه ایران ابایی ندارد و در حال آماده‌سازی است و با اتکا به اسرائیل و عربستان سعودی این تصمیم را گرفته است. /توپ اکنون در زمین ترامپ است چرا که کنگره نیز حاضر نشد تا تحریم‌های تازه‌ای را علیه ایران وضع کند. به حاشیه رانده شدن تیلرسون نیز نشان می‌دهد که طوفان در راه است./خطر منازعه ایران و عربستان بر سر یمن زیاد است./ کاملا روشن نیست که ترامپ چگونه وارد جنگ تمام‌عیار در دو جبهه با ایران و کره شمالی می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- پس از ادعاهای اخیر نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد درباره ارسال موشک از سوی ایران برای انصارالله در یمن نشریات امریکایی به گمانه‌زنی درباره احتمال حرکت آمریکا به سوی جنگ با ایران پرداخته‌اند. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، نشریه «نیویورک‌مگزین» در گزارشی با اشاره به مخاطرات ادعاهای اخیر «هیلی» درباره ایران می‌نویسد: «نیکی هیلی» نماینده امریکا در سازمان ملل متحد یکی از بزرگترین نمایشنامه‌های آن کشور را بازی کرد. زمانی که نیکی هیلی ادعاهای خود را ارائه کرد سخت بود که به‌خاطر نیاوریم که پیشتر نیز دیپلمات‌های آمریکایی با ارائه شواهدی مبنی بر وجود تسلیحات خطرناک، جنگی را علیه کشور دیگری در خاورمیانه آغاز کرده بودند. یادمان آمد که در سال ۲۰۰۳ میلادی «کالین پاول» وزیر امور خارجه وقت آمریکا سخنرانی‌ای را انجام داد؛ در مورد توضیح دلیل منطقی وارد جنگ شدن دولت بوش علیه عراق؛ آن هم براساس فرضی دروغین و خیالی و البته ایران می‌گوید که شواهد هیلی نیز ساختگی هستند. 

ترامپ در دام سعودی‌ها/نیوزویک: آیا ترامپ آمریکا را به ورطه جنگ با ایران می‌کشاند؟

روابط انصارالله با ایران آشکار است. با این حال، سازمان ملل متحد از این نظر مطمئن نیست که واقعا دو موشک کوتاه‌برد شلیک‌شده توسط انصارالله ساخته شده توسط ایرانی‌ها بوده‌اند. در حالی که عربستان سعودی با قاطعیت می‌گوید که این کار ایران بوده تا اقدامات خود را توجیه کند. 

هیلی می‌گوید که بر روی موشک‌ها برچسب ساخت ایران وجود داشته است. آیا می‌توانیم مطمئن باشیم که دولت ترامپ در معرض مشاوره‌های غلط سعودی‌ها برای کشیدن‌شدن به دام رویارویی با ایران قرار نگرفته است؟ هیلی ادعا می‌کند که ایران از طریق شبه‌نظامیان شیعه تحت فرمان خود قطعنامه شورای امنیت را نقض کرده است و مدعی شده بود که صدام حسین با خرید اورانیوم کیک زرد از نیجر قطعنامه شورای امنیت را نقض کرده است. واقعیت آن است که نظریه توطئه‌ای که سعودی‌ها همه چیز را به ایران مرتبط می‌سازند در محیط خبری خاورمیانه مخاطبانی پیدا کرده است. هیلی همچنین ادعا می‌کند که تسلیحات ایران در مناطق جنگی در سرتاسر منطقه حضور دارند. واقعیت آن است که آمریکا نیز به عربستان کمک تسلیحاتی می‌کند. این ریاکاری‌ای از سوی آمریکا برای تخریب ایران و حمایت از طرف مورد علاقه خود در جنگ داخلی یمن است. واقعیت آن است که عربستان با حمایت واشنگتن یمن را بمباران می‌کند. این تسلیحات امریکا و پول‌های عربستان سعودی هستند که جهادی‌ها را در منطقه تقویت کرده‌اند. واقعیت آن است که سخنان هیلی مشابه کالین پاول بود و یادآور خاطره زمینه‌سازی برای آغاز جنگ.

ترامپ در دام سعودی‌ها/نیوزویک: آیا ترامپ آمریکا را به ورطه جنگ با ایران می‌کشاند؟

نیویورک مگزین می‌افزاید: هیلی با سخنان اخیر خود نشان داد که دولت ترامپ از اقدام نظامی مستقیم علیه ایران ابایی ندارد و در حال آماده‌سازی است و با اتکا به اسرائیل و عربستان سعودی این تصمیم را گرفته است. نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل سالهاست که منتقد توافق هسته‌ای است. راست‌های افراطی اسرائیل مانند «نفتالی بنت» نیز با صدای بلند علیه حمایت ایران از حزب الله و حضور آن در سوریه می‌گویند. دیپلماسی امریکا به سمت یک اولویت جدید تغییر می‌کند: مهار نفوذ ایران. 

عربستان سعودی سالها در حال رقابت با نفوذ ایران در عراق سوریه، یمن و فلسطین بوده و اکنون در حال بهره‌برداری از تبلیغات ضد‌ایرانی در نشریات معتبری چون آتلانتیک است. این‌ها همگی به نظر می‌رسد زمینه‌سازی برای جنگ با ایران است. توپ اکنون در زمین ترامپ است چرا که کنگره نیز حاضر نشد تا تحریم‌های تازه‌ای را علیه ایران وضع کند. به حاشیه رانده شدن تیلرسون نیز نشان می‌دهد که طوفان در راه است. تصمیم ترامپ برای برسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و تایید برنامه مربوط به انتقال سفارت امریکا به آن شهر نیز نشانه‌ای از ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران است. جای تعجبی ندارد که گروه بین‌المللی بحران هشدار می‌دهد خطر منازعه ایران و عربستان بر سر یمن زیاد است. کاملا روشن نیست که ترامپ چگونه وارد جنگ تمام‌عیار در دو جبهه با ایران و کره شمالی می‌شود. نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که ترکیه، روسیه و دیگر بازیگران منطقه‌ای نسبت به جنگ علیه ایران چگونه واکنش نشان خواهند داد».

نیوزویک: «آیا ترامپ آمریکا را به ورطه جنگ با ایران می‌کشاند؟‌

همچنین نشریه نیوزویک می‌نویسد: «هیلی در حالی مدعی شده که ایران قوانین بین‌المللی را نقض کرده است که یافته‌های مقام‌های سابق اطلاعاتی امریکا در تضاد با نتیجه‌گیری‌های هیلی و ترامپ هستند. از زمان تصویب توافق هسته‌ای در ماه ژانویه ترامپ قصد دارد یا از برجام خارج شود و یا آن که دوباره مذاکره کند. نه وزارت امور خارجه امریکا و نه دولت شواهدی را نشان نداده‌اند که ثابت کند ایران برجام را نقض کرده است. ترامپ اما به رفتار تهران در دیگر نقاط اشاره کرده است و مدعی شده که ایران با تروریسم در ارتباط است. واقعیت آن است که در مورد شواهد اخیر اعلام شده از سوی «هیلی» درباره موشک‌های ایران، «راب ریشر» معاون رییس سابق سیا می‌گوید که شواهد قطعی نیستند. او به «نیوزویک» می‌گوید: «ایران صنعت دفاعی گسترده‌ای دارد و سلاح‌هایش به بسیاری از نقاط جهان ارسال می‌شود. «امیل نخله» مقام ارشد سابق سیا نیز می‌گوید که این تسلیحات ممکن است از منابع دیگری تهیه شده باشند. نتایج ارزیابی موسسه تحقیقاتی درگیری‌های مسلحانه بریتانیا نشان داد که امریکا و عربستان سعودی از طریق حمایت خود از گروه‌های شورشی در سوریه مقادیر زیادی تسلیحات و مهمات را به گروه داعش ارائه داده‌اند. این تسلیحات پس از شکست نیروهای دیگر به دست داعش افتاده‌اند».  

ترامپ در دام سعودی‌ها/نیوزویک: آیا ترامپ آمریکا را به ورطه جنگ با ایران می‌کشاند؟

نیوزویک می‌نویسد این ممکن است که انصارالله بتوانند این تسلیحات را از برخی عناصر داخل یا خارج از ایران بدون دانش و یا مشارکت مستقیم ایران بدست آورند. دقیقا مانند وضعیتی که برای تسلیحات امریکایی ایجاد شدند و از طریق دیگر گروه‌ها به دست داعش افتادند. 

ظریف نیز تصویر هیلی را در کنار تصویر کالین پاول قرار دارد. در فوریه ۲۰۰۳ میلادی، پاول درباره حمایت عراق از تروریسم و تهدید موشکی آن کشور برای کشورهای همسایه گفت. در آن زمان ظریف نماینده ایران در سازمان ملل بود. یک ماه بعد امریکا به عراق حمله کرد و صدام را ساقط کرد. بعدا مشخص شد که هیچ‌گونه شواهدی از تسلیحات کشتار جمعی وجود نداشته‌اند.

نیوزویک در پایان نوشته است: موضع سخت‌گیرانه ترامپ در برابر ایران در میان اعضای جامعه بین‌المللی از جمله متحدان کلیدی آمریکا نگرانی ایجاد کرده است. همه این کشورها از ترامپ خواستند تا به برجام احترام بگذارد. ترامپ اما به این موضوع بی‌توجهی کرد و ایران نیز گفته که هرگز پای میز مذاکره دیگری درباره مفاد برجام نمی‌نشیند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
2
3
ترامپ هنوز از انتقام خانواده های سپتامبر چیزی نگفته , اما درذهنش
برچیدن ال سعود (تفکر ترور ), با حفظ منافع امریکا است . هرچند پوتین چهار چشمی منتطر اشتباه واشنگتن است .
یکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۱
1
5
دخالت در جنگهای منطقه به جز مواردی که مرزهای ایران در خطر است به نفع کشور نیست
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین