کد خبر: ۵۷۰۵۹۴
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۲

افزایش بیمارهای کبدی ناشی از مصرف الکل در آمریکا

تعداد پیوندهای کبدی ناشی از بیماری‌های کبدی مرتبط با مصرف الکل طی سال‌های اخیر در ایالات متحده به طور پیوسته رشد کرده و کارشناسان را بر آن داشته تا چرایی و عواقب آن را بر افراد گیرنده کبد پیوندی بررسی کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
گروهی از کارشناسان روند اهدای عضو را در سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۶ میلادی در آمریکا با استفاده از داده‌های سیستم اهدای عضو ایالات متحده بررسی کردند.

یافته‌های آن‌ها حاکی از آن بود که بیماری‌های کبدی مرتبط با الکل شامل سیروز کبدی، سیروز کبدی همراه با هپاتیت سی و هپاتیت حاد الکلی دلیل اصلی پیوند کبد در سال‌های اخیر در این کشور بوده است.

یک متخصص کبدشناس از دانشگاه کالیفرنیای سان‌فرانسیسکو علت اصلی پیوند کبد را تا چند سال قبل ویروس هپاتیت سی اعلام می‌کند اما ظهور درمان‌های ضدویروسیِ موثر، این معادله را تغییر داد.

در سال ۲۰۰۲ میلادی ۴۳۳ مورد پیوند کبد ناشی از بیماری‌های کبدی مرتبط با الکل انجام شده بود که این تعداد در سال ۲۰۱۶ میلادی تقریبا سه برابر شده و به ۱۲۵۳ مورد رسیده است.

در حال حاضر در حالی که پیوندهای ناشی از هپاتیت کاهش یافته است، پیوندهای کبدی ناشی از بیماری‌های مرتبط با مصرف الکل رشد قابل توجه ۴۸ درصدی داشته است. اما برخی تحقیقات نیز می‌گویند که علت این افزایش، رشد سرعت دسترسی افراد به عضو اهدایی است.

در سال ۱۹۸۳ میلادی در سال‌های آغازین پیوند کبد متخصصان به بیماران نیازمند دریافت کبد ناشی از بیماری‌های مرتبط با الکل پیشنهاد می‌دادند تا شش ماه قبل از دریافت کبد از مصرف الکل پرهیز کنند تا شاید وضعیت کبدی‌شان پایدار شده و نیازی به دریافت کبد نداشته باشند. این قانون در ابتدا رعایت می‌شد اما با گذشت بیش از ۳۰ سال متخصصان دریافتند این قانون کارآمد نبوده و میزان موفقیت پیوند را نشان نمی‌دهد.

در مطالعه اخیر متخصصان پیوندهای کبدی را میان افرادی با بیماری‌های مرتبط با الکل و بیمارانی که هیچ ارتباطی با الکل نداشته‌اند، مقایسه کردند. از نزدیک به ۳۳ هزار فردی که طی بیش از ۱۵ سال پیوند کبد داشته‌اند، بیش از ۹۴۰۰ نفر از بیماری‌های کبدی مرتبط با الکل رنج می‌برده‌اند.

نتایج پیوند نیز در این دو گروه قابل توجه بود. به طوری که در پنج سال پس از پیوند کبد تغییرات واضح بوده و شانس بقای بیماران کبدی مرتبط با الکل نسبت به بیماران بدون هر گونه ارتباط با الکل پس از دریافت کبد ۱۱ درصد کمتر بوده است. کارشناسان بر این باورند دلیل این امر ممکن است این باشد که افراد الکلی کمتر از دیگر افراد پس از عمل پیوند مورد توجه قرار می‌گیرند.

بنابر گزارش سی ان ان، طبق آمارهای منتشر شده در حال حاضر بیش از ۳۷۰۰ نفر مبتلا به بیماری‌های کبدی مرتبط با الکل در ایالات متحده آمریکا در فهرست انتظار دریافت کبد هستند و تصمیم‌گیری مبنی بر این که چه کسانی در اولویت دریافت عضو هستند، بر عهده پزشکان و متخصصان است. 

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین