آفتابنیوز : سیتروئن صد سالگی کارخانهاش را با رونمایی از یک کانسپت در نمایشگاه ژنو جشن گرفت. کانسپت امی وان (Ami One) با الهام از مدل کلاسیک 2CV طراحی شده و ایدهای از خودروهای شهری آینده را به نمایش میگذارد.
سیتروئن، 2CV را با توجه به نیازهای جامعه روستایی فرانسه، ارزان، ساده و بادوام طراحی کرده بود و پس از جنگ جهانی دوم میلیونها فرانسوی با آن صاحب ماشین شدند.
تولید 2CV، که مدلی از آن به نام ژیان در ایران فروخته میشد، چهار دهه ادامه داشت و بیش از هشت میلیون دستگاه از مدلهای مختلف آن تولید شد.
سیتروئن معتقد است راه حلی که هفتاد سال پیش باعث موفقیت 2CV شد، میتواند راهگشای مشکل حمل و نقل شهری در آینده باشد و امی وان نمایشی از این راه حل است.
امی وان ماشین الکتریکی دو نفره است که تنها یک و نیم متر طول دارد. وزن ماشین ۴۵۰ کیلوگرم است و حداکثر میتواند تا ۴۵ کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد. باتری ماشین با هر بار شارژ میتواند تا صد کیلومتر حرکت کند و شارژ کامل باتریها دو ساعت طول میکشد.
رانندگی با امیوان طبق قوانین برخی کشورهای اروپایی نیازی به گواهینامه ندارد.
برای کاهش هزینهها از تعداد قطعات ماشین تا حد ممکن کاسته شده است. به جز شیشههای جلو و عقب، بقیه پنلها در بدنه خودرو مشترک است. مثلا درهای ماشین با یک قالب ساخته شده و برای همین یکی رو به جلو و دیگری رو به عقب باز میشود.
این سادگی در داخل ماشین هم دیده میشود. به جای نمایشگر، سیستمی روی فرمان قرار دارد که اطلاعات خودرو را از طریق تلفن همراه به راننده نمایش میدهد و صندلی سرنشین ثابت است و تنها میتوان صندلی راننده را تنظیم کرد. سقف پارچهای ماشین و شیشهها هم مانند مدل 2CV دستی باز و بسته میشود.
هزینه بالای تولید ماشینهای الکتریکی و بیمیلی جوانان به خرید ماشین، باعث شده تولید ماشینهای بسیار کوچک برای خودروسازان سودی نداشته باشد.
سیتروئن میگوید امیوان میتواند راهحلی برای این مشکل باشد؛ ماشین بادوامی که ساخت آن ارزان تمام میشود و به جای فروش به شیوه عادی، میتوان آن را در شهرها به مشتریان کرایه داد.
سیتروئن در یافتن راهی برای عرضه خودروهای الکتریکی ارزان تنها نیست. فیات، رقیب ایتالیایی این کارخانه هم در نمایشگاه ژنو کانسپتی نمایش داد که مانند سیتروئن با الهام از گذشته مسیر آینده شرکت را جستجو میکند.
نام این کانسپت چنتووِنتی (Centoventi) به معنای ۱۲۰ و یادآور صد و بیست ساله شدن این مارک ایتالیایی است. ماشین با نگاهی به اولین نسل از مدل پاندا که در سال ۱۹۸۰ به بازار آمد طراحی شده و نمایی از نسل آینده این مدل را نمایش میدهد.
ایده اصلی در ساخت این ماشین، سفارشی کردن آن تا حد ممکن است. حتی باتریهای ماشین را هم میتوان با توجه به نیاز سفارش داد و خریدارانی که قصد سفرهای طولانی ندارند میتوانند برای ارزانتر شدن ماشین باتریهای کمتری برایش سفارش دهند و فقط برای مسیرهای طولانیتر باتریهای بیشتر به ماشین اضافه کنند.
امکان تغییر در ماشین به باتریها محدود نمیشود. خریداران میتوانند پنلهای ماشین، سقف و سپرها را به سلیقه خود عوض کنند یا وسایل اضافی مانند بلندگو، دوربین و نمایشگر برای ماشین بخرند. نصب اکثر این لوازم جانبی به راحتی توسط مالک ماشین امکانپذیر است.
رانندگان همچنین میتوانند به جای سفارش نمایشگر، تلفن یا تبلت خود را روی داشبورد نصب کنند. همچنین نمایشگری در پشت ماشین قرار داده شده که میتوان از آن برای آگهی دادن یا نمایش پیام برای رهگذران استفاده کرد.
فیات برای این کانسپت ۱۲۰ محصول اضافه طراحی کرده است و میگوید فروش این محصولات خود منبع درآمدی قابل توجه در آینده خواهد بود.
هنوز مشخص نیست نسل بعدی پاندا کی به بازار عرضه میشود، اما این کانسپت نشان میدهد این مدل بدون شک الکتریکی بوده و فیات تلاش خواهد کرد آن را با قیمتی کمتر از ماشینهای الکتریکی موجود در بازار بفروشد.
فولکسواگن برای نمایش قابلیتهای پلتفرم الکتریکی خود، کانسپتی در نمایشگاه ژنو رونمایی کرد که برداشتی مدرن از مدل باگی دهه شصت میلادی بود.
اولین باگی در سال ۱۹۶۴ توسط بروس میرز در ایالت کالیفرنیا با بدنه فایبرگلاس و بر روی شاسی فولکسواگن بیتل ساخته شد. این ماشین به نمادی از زندگی سرخوش و بیخیال جوانان کالیفرنیایی بدل شد و شهرتش در دهه شصت و هفتاد میلادی جهانی بود.
تخمین زده میشود که تا دهه هشتاد، ۲۵۰ هزار دستگاه از این ماشین دستساز ساخته شد.
باگی مدرن فولکسواگن با ایدهای مشابه با ماشین اصلی ساخته شده است با این تفاوت که این بار بدنه بر روی شاسی الکتریکی فولکسواگن سوار شده است.
گروه خودروسازی آلمانی قصد دارد پنجاه مدل مختلف را با این پلتفرم که نامش MEB است به بازار عرضه کند و از این طریق در هزینه تولید ماشینهای الکتریکی صرفهجویی کند.
کانسپت باگی نشان میدهد این پلتفرم تنها برای ماشینهای تولید انبوه ساخته نشده و میتوان از آن برای محصولاتی متنوع استفاده کرد.
علاوه بر این فولکسواگن با یادآوری سابقه حضورش در آمریکا و پیوند زدن این خاطره با محصولات آیندهاش تلاش میکند ذهنیت بدی که پس از رسوایی تقلب این شرکت در افکار عمومی به وجود آمده را از یادها ببرد.
هنوز معلوم نیست فولکسواگن بخواهد باگی جدید را به بازار عرضه کند، اما این کانسپت ممکن است مقدمهای برای بازگشت نسل جدیدی از مدل بیتل با قوای محرکه الکتریکی باشد.
تسلا برای رویارویی با موجی از شاسیبلندهای جدید الکتریکی از کارخانههای اروپایی، هفته گذشته در کالیفرنیا مدل جدید خود به نام Y را رونمایی کرد.
شاسیبلند کوچک تسلا براساس مدل ۳ این شرکت ساخته شده است. پیش از این قرار بود این ماشین از پاییز آینده به بازار عرضه شود، اما مشکلات در برنامهریزی تولید تسلا را مجبور کرد فروش ماشین را یک سال عقب بیندازد.
این تاخیر باعث میشود مدل Y دیرتر از شاسیبلندهای الکتریکی بنز، بامو، آئودی، فولکسواگن و جگوار به بازار عرضه شود و عرصه برای تسلا بسیار تنگ خواهد شد.
حربه تسلا برای رویارویی با این رقیبان تازه، قیمت است. مدل Y ابتدا با باتری قویتر و قیمت پایه ۴۷ هزار دلار فروخته میشود. اما از سال ۲۰۲۱ مدلی هم با باتری ضعیفتر به بازار خواهد آمد که قیمتش ۳۹ هزار دلار خواهد بود.
ایلان ماسک، مدیر تسلا در مراسم رونمایی مدل Y پیشبینی کرد این ماشین پرفروشترین محصول کارخانه باشد.
برخلاف گذشته واکنش بازار بورس به مراسم رونمایی محصول تازه تسلا منفی بود و ارزش سهام شرکت در روزی که مدل Y معرفی شد پنج درصد کاهش یافت.
تسلا با فهرستی طولانی از مشکلات مالی و حقوقی دست و پنجه نرم میکند و سرمایهگذاران نگرانند با آمدن خودروسازان باتجربه به بازاری که تسلا تاکنون در آن یکهتاز بود، این شرکت نتواند آن طور که پیشبینی میشد فروش و درآمد خود را افزایش دهد.
باگی در دهه شصت و هفتاد به نمادی از زندگی سرخوش جوانان آمریکایی بدل شد
کانسپت جدید سیتروئن ایدهای از خودروهای شهری در آینده را نمایش میدهد
مدلی از سیتروئن 2CV به نام دایان با نام تجاری ژیان در دهه چهل و پنجاه شمسی در ایران تولید شد
برای کاهش هزینهها سیتروئن ماشین را تا حد ممکن ساده طراحی کرده است
کانسپت چنتووِنتی نمایی از نسل بعدی مدل پاندا را نمایش میدهد
مالکان فیات در آینده میتوانند وسایل داخل ماشین را به سلیقه خود به ماشین اضافه کنند
کانسپت آی دی باگی بر روی پلتفرم الکتریکی جدید فولکسواگن سوار شده است
ایلان ماسک، مدیر تسلا، مدل جدید شرکت را در کالیفرنیا رونمایی کرد
منبع: بی بی سی