کد خبر: ۶۳۵۱۰۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲
آمریکا باید در مورد جنگ‌های بی‌پایان و دائمی تجدیدنظر کند

نیویورک‌تایمز: ترامپ با ترور سردار سلیمانی، جبهه جنگ تازه‌ای را گشوده است

"دالیا داسا کایه" کارشناس مسائل ایران در موسسه "رند" می‌گوید: "گسترش تنش در ماه گذشته با پایان نرسیده است به طور خاص اکنون ما شاهد عبور از مرحله جنگ نیابتی بین ایران و امریکا به مرحله احتمال بروز درگیری مستقیم میان آن دو کشور هستیم. واقعیت آن است که حضور نظامی بیشتر در چنین شرایطی سبب گسترش دامنه منازعه خواهد شد".
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- آمریکا باید از مداخله و وارد شدن در جنگ‌های بی پایان خودداری ورزد و این روند را متوقف کند. منتقدان از هر دو حزب باید این موضوع را به ترامپ و تصمیم‌گیرندگان در واشنگتن متذکر شوند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ روزنامه "نیویورک تایمز" در مقاله‌ای با انتقاد از سیاست مداخله‌جویانه امریکا در دیگر کشور‌ها و آغاز جنگ‌ها توسط آن کشور می‌نویسد: "نزدیک به دو دهه پس از رویداد یازدهم سپتامبر و فروریختن مرکز تجارت جهانی و حمله علیه پنتاگون نیرو‌های امریکایی به جنگ در عراق، افعانستان و نقاط کم‌تر شناخته شده دیگر در جهان ادامه می‌دهند.

نیویورک تایمز: ترامپ با ترور سردار سلیمانی، جبهه جنگی تازه‌ای را گشوده است

"دونالد ترامپ" رییس جمهوری امریکا اکنون جبهه جنگ دیگری را از ماه گذشته با ترور قدرتمندترین ژنرال ایرانی گشوده است. دولت امریکا ادعا کرد که این ترور در راستای جنگ علیه تروریسم بوده است. هفته گذشته، نمایندگان کنگره عمدتا از حزب دموکرات و برخی از جمهوریخواهان به طرحی رای مثبت دادند که هدف آن محدود کردن ترامپ در استفاده از قانونی است که اقدام نظامی در خارج از مرز‌های امریکا را توجیه می‌کند. اقدام کنگره نه تنها چالشی برای ترامپ درباره اقدام نظامی علیه ایران است بلکه چالشی برای طرز فکری در واشنگتن است که جنگ‌های بی‌پایانی را از زمان حملات یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ میلادی به این سو ادامه داده است.

در طول بیش از ۱۸ سال گذشته جنگ‌های بی پایان امریکا همراه با هزینه‌ها و تلفات بسیار بوده‌اند؛ نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر در جریان جنگ عراق کشته شدند. در افغانستان هنوز هم حملات هوایی قربانی می‌گیرد؛ از جمله از میان شرکت کنندگان در مراسم ازدواج و شهروندان غیرنظامی.

منتقدان می‌گویند حملات نظامی و جنگ‌های امریکا بیشتر سبب افزایش مخاطرات علیه نیرو‌های امریکایی شده و باعث تشدید تنش‌ها، منازعات و مخاطرات می‌شوند و نه مهار یا محدود کردن دشمنان. اکنون واشنگتن باید در برابر پرسشی اخلاقی قرار گیرد: آیا تبعات و هزینه‌های روانی، جسمانی و روحی ناشی از جنگ‌های امریکا سبب نمی‌شوند تا به درک لزوم بازنگری در سیاست‌های گذشته برسیم؟

به نظر می‌رسد نگرانی از افزایش تنش‌ها در هر دو طیف سیاسی وجود دارد. برای مثال، "تاکر کارلسون" محافظه‌کار در شبکه خبری "فاکس نیوز" گفته بود که وضعیت ایجاد شده در عراق به دلیل جنگ "غیر اخلاقی" است و امریکایی‌ها باید فورا عراق را ترک کنند. سناتور "الیزابت وارن" از ایالت ماساچوست و نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری درمناظره ژانویه گفته بود: "ما باید این طرز فکر که استفاده از قوای نظامی‌مان راه حل مشکلاتی است که از طریق غیرنظامی حل نمی‌شوند را متوقف کنیم. حفط نیرو‌های ما در خاورمیانه کمک کننده نیست".

اکنون باید پرسید چرا امریکا مایل به خارج کردن نیروهایش از عراق نیست در حالی که رهبران عراقی پس از حمله پهپادی امریکا علیه ژنرال سلیمانی در بغداد این خواست را مطرح کردند این در حالی است که در مخالفت با نظر عراق، وزارت خارجه امریکا اعلام کرد که امریکا در خاورمیانه در کنار نیرو‌های خیر در برابر شر قرار دارد و پمپئو گفت که امریکا جایگاهی حقیقتا خاص و ویژه دارد. با این حال، اکثر امریکایی‌ها نظری مخالف نظر او را دارند و معتقدند که حملات پس از یازدهم سپتامبر باعث ایجاد خطرات بیشتری برای امریکا شده‌ است.

در نطرسنجی "یو اس‌ای تودی"، ۵۲ درصد از پاسخ‌دهندگان امریکایی پاسخ دادند که ترور ژنرال سلیمانی امریکا را کم‌تر از گذشته امن می‌سازد و تاثیری منفی خواهد داشت. پس از آن ترور، جستجو و کاربرد واژه "جنگ جهانی سوم" در فضای مجازی افزایش یافت و شهروندان امریکایی ایمیل‌هایی را از سفارتخانه‌های دریافت کردند که درباره خطرات بزرگتر به آنان هشدار می‌داد.

"دالیا داسا کایه" کارشناس مسائل ایران در موسسه "رند" می‌گوید: "گسترش تنش در ماه گذشته با پایان نرسیده است به طور خاص اکنون ما شاهد عبور از مرحله جنگ نیابتی بین ایران و امریکا به مرحله احتمال بروز درگیری مستقیم میان آن دو کشور هستیم. واقعیت آن است که حضور نظامی بیشتر در چنین شرایطی سبب گسترش دامنه منازعه خواهد شد".

این روزنامه می‌افزاید: "در ماه ژانویه، ۱۶ سال پس از دستور حمله "جورج دابلیو بوش" علیه عراق، وزارت خارجه امریکا بار دیگر لیست ممنوعیت صدور ویزا برای اتباع مختلف را به روز و تمدید کرده است آن هم به دلایل وجود تهدیدات تروریستی، آدم‌ربایی و منازعات مسلحانه. واقعیت آن است که صد‌ها هزار شهروند عادی عراقی در طول سالیان گذشته جان خود را از دست داده‌اند و ۴۵۰۰ نیروی نظامی امریکایی کشته شده و تریلیون‌ها دلار هزینه شد، خاورمیانه بی‌ثبات شد، ایران تقویت شد و در نهایت القاعده در عراق و سپس داعش ظاهر شدند".

"نیویورک تایمز" می‌افزاید: "دهه‌ها قبل در جریان جنگ ویتنام، نیرو‌های امریکایی لائوس، ویتنام و کامبوج را بمباران و رهبران ویت کنگ را شکنجه کرده و به قتل می‌رسانند آن هم به بهانه تلاش برای شکست دادن کمونیسم. در آن زمان، "مارتین لوتر کینگ" گفته بود که جنگ در ویتنام امید بشریت را نابود می‌سازد. در افغانستان دولت امریکا اعلام کرده بود "جنگ علیه شر" صورت می‌گیرد و علیه اسامه بن لادن. با این حال، ۱۸ سال پس از ساقط شدن طالبان توسط امریکا ۱۳ هرار نیروی امریکایی در افغانستان باقی مانده‌اند و بیش از ۲.۴۰۰ نیروی امریکایی و ۳۸ هزار نفر از شهروندان افغان جان خود را از دست داده‌اند؛ آن هم در جنگی با هزینه ۲ تریلیون دلاری. در سپتامبر گذشته، ترامپ مذاکرات صلح با طالبان را متوقف کرد. واقعیت آن است که برخلاف شعار او درباره پایان جنگ‌های بی‌پایان وی در عمل دقیقا در جهت عکس این شعار عمل کرده است".

این روزنامه در پایان می‌نویسد: "او در ماه دسامبر دستور اعزام ۴۵۰۰ نیروی امریکایی به خاورمیانه را داد. در ماه آوریل نیز او قطعنامه کنگره مبنی بر پایان مداخلات نظامی امریکا در جنگ یمن را وتو کرد. او امریکا را از توافق هسته‌ای با ایران خارج کرد و تحریم‌هایی را علیه ایران دوباره اعلام کرد و سپس ژنرال سلیمانی را ترور کرد. واقعیت آن است که سیاست امریکا تغییری نکرده و به سمت بدتر شدن پیش می‌رود".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
2
6
جنگ کوجا عامو
دماوندی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
0
5
واشنگتن در صدد توافق کرملین و پکن برای اجماع کامل جهان و سپس جنگ کوتاه مدت یک روزه ......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
5
1
جنگ ادامه دارد.... تا نابودی ترامپ ملعون.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
0
2
هرکی بطرف جنگ برود کاملا در اشتباه است.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین