تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰

درمان نسبی کبد چرب در موش‌ها با چای سبز و ورزش

پژوهشگران "دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا"(Pennsylvania State University) آمریکا در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند مصرف چای سبز به همراه ورزش طی آزمایشات توانسته بیماری کبد چرب در موش‌ها را تا حدی درمان کند.
درمان نسبی کبد چرب در موش‌ها با چای سبز و ورزش

به گفته محققان آمریکایی مصرف عصاره چای سبز و ورزش کردن می‌تواند شدت بیماری کبد چرب مربوط به چاقی را کاهش دهد.

به گزارش ساینس دیلی، "جاشوآ لامبرت"(Joshua Lambert) استاد علوم غذایی دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا گفت: نتایج بسیار قابل توجه است زیرا بیماری کبد چرب غیرالکلی یک مشکل بهداشتی مهم جهانی است که انتظار می‌رود در آینده نیز افراد بیشتری به آن مبتلا شوند. به دلیل شیوع بالا عوامل پرخطر نظیر چاقی و دیابت نوع ۲،پیش بینی می‌شود که بیماری کبد چرب بیش از ۱۰۰ میلیون نفر را تا سال ۲۰۳۰ مبتلا کند و این در حالی است که در حال حاضر هیچ روش درمانی معتبری برای درمان این بیماری وجود ندارد.

بیماری کبد چرب غیرالکلی(Non-alcoholic fatty liver disease) نوعی از کبد چرب است که در نتیجه تجمع چربی به دلیلی غیر از مصرف زیاد الکل در کبد بروز می‌کند. التهاب کبدی غیر الکلی(NASH) شدیدترین و پیش رونده‌ترین نوع از بیماری کبد چرب غیرالکلی است.

طی این مطالعه پژوهشگران به مدت ۱۶ هفته به موش‌ها رژیم غذایی پرچرب دادند. پس از آن آنها را به دو گروه تقسیم کردند گروه اول موش‌ها عصاره چای سبز مصرف می‌کردند و به طور مرتب با دویدن بر روی چرخ ورزش می‌کردند اما گروه دوم چای سبز مصرف نمی‌کردند و ورزش نیز انجام نمی‌دادند. پس از هفته‌ها بررسی پژوهشگران دریافتند که در کبد موش‌های گروه کنترل شده فقط یک چهارم از رسوبات لیپیدی باقی مانده است.

محققان علاوه بر تجزیه و تحلیل بافت‌های کبدی موش‌ها، میزان پروتئین و چربی موجود در مدفوع آنها را نیز اندازه گیری کردند. آنها دریافتند که موش‌هایی که عصاره چای سبز مصرف می‌کردند و ورزش می‌کردند سطح بالایی از لیپید و پروتئین در مدفوع خود داشتند.

لامبرت در ادام افزود: ما فکر می‌کنیم که پلی‌فنل‌های موجود در چای سبز با آنزیم‌های گوارشی ترشح شده در روده کوچک ارتباط برقرار می‌کنند و تا حدی از تجمع کربوهیدرات‌ها و چربی موجود در مواد غذایی جلوگیری می‌کنند. بنابراین، اگر یک موش چربی را در رژیم غذایی خود هضم نکند، آن چربی و کالری‌های مرتبط با آن از دستگاه گوارش موش عبور می‌کند و مقدار مشخصی از آن از طریق مدفوع آنها خارج می‌شود.

لامبرت در انتها افزود: موش‌هایی که تحت درمان با عصاره چای سبز و ورزش قرار گرفته بودند، بیان ژن‌های بالاتر مرتبط با تشکیل میتوکندری جدید داشتند. بیان ژن اهمیت دارد، زیرا نشانگرهایی را فراهم می‌کند که به محققان کمک می‌کند مکانیسم پلی فنل‌های چای سبز و ورزش را برای کاهش رسوبات کبد چرب به خوبی درک کنند.

یافته‌های این مطالعه در مجله "Journal of Nutritional Biochemistry" منتشر شد.