کد خبر: ۶۶۹۵۴۴
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۶

گزارش بی‌بی‌سی درباره فرجام تلاش‌های آمریکا برای بکارگیری ''اسنپ بک''؛ درخواست آمریکا از سوی شورای امنیت نادیده گرفته خواهد شد

سرویس جهانی شبکه بی‌بی‌سی در گزارشی به قلم «مارک ولر» با بررسی استدلال های موجود درباره تلاش آمریکا برای بکارگیری مکانیسم بازگردانی تحریم ها علیه ایران، به این نتیجه می‌رسد که درخواست آمریکا از سوی شورای امنیت نادیده خواهد گرفته شد.
گزارش بی‌بی‌سی درباره فرجام تلاش‌های آمریکا برای بکارگیری ''اسنپ بک''؛ درخواست آمریکا از سوی شورای امنیت نادیده گرفته خواهد شد
آفتاب‌‌نیوز :

شبکه بی‌بی‌سی در گزارش خود جوانب مختلف تلاش آمریکا برای استفاده از مکانیسم بازگردانی سریع تحریم‌ها(اسنپ بک) علیه ایران را بررسی کرده که در بخشی از این گزارش به مغایرت استدلال مخالفان و استدلال دولت آمریکا در این زمینه پرداخته و نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در زمان خروج از توافق هسته‌ای صریحا تصمیم گرفت به "مشارکت آمریکا (در این توافق) پایان دهد". این عبارت ناخوشایند که از جانب مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا تکرار شد، تلاش آمریکا برای اینکه بگوید هنوز عضوی از برجام است تا از مکانیسم بازگردانی تحریم‌ها استفاده کند را سخت می‌کند.

بی‌بی‌سی در ادامه گزارشش به دیدگاه جان بولتون مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا که از مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای بود در این باره اشاره کرده و مطرح می‌کند که حتی او هم مانند دیگر اعضای توافق و اتحادیه اروپا تاکید می‌کند دیدگاه دولت ترامپ "از نظر قانونی نادرست است".

در ادامه این گزارش آمده است: بررسی‌های رئیس شورای امنیت سازمان ملل هم که با ابزارهای قانونی انجام شده است به همین موضوع اشاره دارد. علاوه بر این، مسلما اقدام آمریکا به جدا کردن عبارت "کشورهای مشارکت کننده" از این سوال که واقعا کدام کشورها در توافق مشارکت دارند، کارآمد نیست. به وضوح توافق و مکانیسم بازگردانی تحریم‌ها که در قطعنامه 2231 شورای امنیت وجود دارند با یکدیگر مرتبط‌ هستند. طبق توافق هسته‌ای، کشورهایی که می‌خواهند این مکانیسم را فعال کنند ابتدا باید روند حل اختلاف را که بخشی از توافق است بگذرانند. بنابراین آمریکا خود را از مکانیسم بازگردانی تحریم‌ها جدا کرده است. این نتیجه منطبق با مقررات موجود در این توافق است که یعنی این مکانیسم برای حفظ تمامیت این توافق ایجاد شده است نه ابزاری برای مختل کردن و نابودی آن.

این گزارش همچنین بیان می‌کند: اگر دولت آمریکا با قوانین مذاکره شده در دولت باراک اوباما پیش می‌رفت، می‌توانست به اهدافش برسد. به جای خروج از توافق هسته‌ای می‌توانست مدعی عدم پایبندی ایران به توافق شده و در حالی که بدون چون و چرا "یکی از مشارکت‌کنندگان توافق است"، مکانیسم حل اختلاف را فعال کند.
در پایان بی بی سی می تویسد: به احتمال زیاد، شورای امنیت سازمان ملل به سادگی درخواست فعال کردن مکانیسم بازگردانی تحریم‌ها را با این استدلال که واشنگتن دیگر جایگاه یک کشور مشارکت‌کننده در توافق هسته‌ای را ندارد، نادیده میگیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین