کد خبر: ۶۸۴۰۹۵
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۸
تبلیغات

نشانه‌های دیابت را جدی بگیرید / شناسایی علائم و نشانه‌های دیابت

مانی که به دلایل مختلف انسولین نمی‌تواند عملکرد خود را درست انجام دهد، سلول‌ها گلوکز دریافت نمی‌کنند و گرسنه می‌مانند. در این زمان نشانه‌های دیابت در بدن فرد ایجاد می‌شود و لازم است فرد مشاوره پزشکی دریافت کند تا از خطرات بیشتر غذا نرسیدن به سلول‌ها در امان بماند.
نشانه‌های دیابت را جدی بگیرید / شناسایی علائم و نشانه‌های دیابت
آفتاب‌‌نیوز :

احتمالاً همه ما نام بیماری دیابت را شنیده‌ایم و کمابیش با این بیماری آشنایی داریم. دیابت بیماری است که به دلیل ایجاد مشکل و اختلال در ترشح انسولین در بدن ایجاد می‌شود. انسولین هورمونی است که به سلول‌های بدن کمک می‌کند گلوکز موجود در خون، که سوخت اصلی سلولی است را جذب کرده و بتوانند عملکرد مناسبی داشته باشند.

زمانی که به دلایل مختلف انسولین نمی‌تواند عملکرد خود را درست انجام دهد، سلول‌ها گلوکز دریافت نمی‌کنند و گرسنه می‌مانند. در این زمان نشانه‌های دیابت در بدن فرد ایجاد می‌شود و لازم است فرد مشاوره پزشکی دریافت کند تا از خطرات بیشتر غذا نرسیدن به سلول‌ها در امان بماند. مشاوره دیابت دکتر ساینا، یکی از روش‌های مفید برای تشخیص و کنترل این عارضه‌ی دردسرساز است.

برای دریافت مشاوره پزشکی آنلاین و تلفنی کافی است سری به وب‌سایت دکتر ساینا بزنید. اما بیایید به انواع و علائم دیابت نگاهی دقیق‌تر داشته باشیم.

دیابت چند نوع دارد؟

بیماری دیابت انواع مختلفی دارد و نشانه‌های دیابت می‌تواند افراد متفاوت با گروه‌های سنی و وضعیت‌های بدنی مختلف را درگیر کند. رایج‌ترین انواع دیابت شامل این موارد هستند:

پیش-دیابت

زمانی که فرد علائم دیابت را به شکل خفیف نشان می‌دهد و قند خونش بالاتر از سطح عادی است (اما هنوز به اندازه‌ای نیست که تشخیص دیابت گذاشته شود)، گفته می‌شود شخص دچار پیش-دیابت است. بسیاری از افراد حتی نسبت به مبتلا بودن به این عارضه آگاهی ندارند، اما حدود یک سوم افراد جامعه دچار عارضه پیش-دیابت تشخیص داده می‌شوند. اگر این افراد در سبک زندگی خود تغییر ایجاد نکنند، مبتلا به دیابت نوع دوم خواهند شد.

دیابت نوع اول

در برخی مواقع نشانه‌های دیابت در افرادی دیده می‌شود که به نظر اضافه وزن ندارند و سنشان زیر بیست سال است. در این مواقع گفته می‌شود فرد دچار دیابت نوع اول است. این عارضه ژنتیکی بوده و معمولاً فرد سابقه خانوادگی ابتلا به آن را دارد. در دیابت نوع اول، سلول‌های ایمنی بدن به سلول‌های پانکراس که تولیدکنندگان اصلی انسولین هستند حمله می‌کنند و آن‌ها را از بین می‌برند. در نتیجه علائم دیابت ایجاد شده و سلول‌ها نمی‌توانند گلوکز را جذب کنند.

نشانه‌های دیابت را جدی بگیرید / شناسایی علائم و نشانه‌های دیابت

دیابت نوع دوم

نشانه‌های دیابت ممکن است در افرادی که دیابت نوع اول ندارند نیز دیده شوند. معمولاً این افراد بزرگ‌سال هستند، اما به دلیل تغییرات سبک زندگی، دیابت نوع دوم در کودکان و نوجوانان نیز دیده می‌شود. زمانی که گیرنده‌های روی سلول‌ها حساسیت خود را نسبت به هورمون انسولین از دست می‌دهند، نمی‌توانند به خوبی گلوکز دریافت کنند و قند خون بالا می‌رود. به این عارضه، مقاومت نسبت به انسولین گفته می‌شود. افرادی که دچار اضافه وزن هستند بیشتر احتمال دارد علائم دیابت نوع دوم را از خود نشان دهند.

دیابت دوران بارداری

علاوه بر مواردی که ذکر شد، در برخی از مواقع خانم‌های باردار نیز نشانه‌های دیابت را از خود نشان می‌دهند. دیابت دوران بارداری دو تا ده درصد مادران باردار را درگیر می‌کند. از آنجایی که بالا رفتن قند خون مادر می‌تواند به جنین آسیب برساند، کنترل این دیابت بسیار ضروری و حیاتی است. به همین علت خانم‌های باردار باید به شکل ماهانه مشاوره پزشکی انجام دهند. مشاوره پزشکی آنلاین یا تلفنی نیز می‌تواند به تشخیص این عارضه و کنترل زودهنگام آن کمک کند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم به سامانه اینترنتی دکتر ساینا مراجعه کنید و همین امروز مراقبت از سلامتتان را آغاز کنید.

آشنایی با علائم دیابت

حال این سوال پیش می‌آید که نشانه‌های اصلی دیابت در بدن چیست؟ دیابت می‌تواند تغییراتی در بدنمان ایجاد کند که اکثراً در مراحل اولیه مرتبط با افزایش یافتن قند خون است. در دیابت نوع اول معمولاً نشانه‌های دیابت به سرعت وخیم می‌شوند، اما افراد مبتلا به دیابت نوع دوم ممکن است تا زمان پیشروی کامل بیماری، متوجه علائم آن نشوند. مبتلایان به دیابت معمولاً یک یا چند عدد از این علائم را تجربه می‌کنند:

• گرسنگی و خستگی:

به علت اینکه سلول‌ها نمی‌توانند گلوکز دریافت کنند، فرد احتمالاً احساس خستگی می‌کند و دچار افزایش اشتها می‌شود.

• تکرر ادرار و تشنگی زیاد:

تکرر ادرار یکی از علائم دیابت است که به علت افزایش قند خون اتفاق می‌افتد. بدن تلاش می‌کند گلوکز اضافه‌ی خون را از راه ادرار خارج کند.

• خشکی پوست و دهان:

به این دلیل که بدن از مایعات استفاده می‌کند تا قند خون را دفع کند، بدن دچار کم‌آبی شده و دهان افراد خشک می‌شود.

• تاری دید:

تغییر میزان مایعات بر بینایی فرد نیز تاثیر می‌گذارد و موجب تاری بینایی می‌شود.

• زخم‌هایی که دیر خوب می‌شوند:

میزان بالای قند خون بر جریان خون نیز تاثیر می‌گذارد و ترمیم زخم‌ها را برای بدن مشکل می‌کند.

نشانه‌های دیابت را جدی بگیرید / شناسایی علائم و نشانه‌های دیابت

علاوه بر این علائم، ممکن است نشانه‌های دیابت شامل این موارد نیز باشند:

• کاهش یا افزایش شدید وزن

• حالت تهوع و استفراغ

• بی‌حس شدن پا‌ها

• عفونت‌های پوستی

از آنجایی که دیابت می‌تواند حتی جان افراد را در خطر قرار دهد، لازم است در صورت وجود علائم دیابت حتماً با پزشک مشورت داشته باشید. گفتگو آنلاین با پزشکان غدد و دیابت دکتر ساینا گزینه مناسبی است که می‌توانید برای کمک به آن اعتماد کنید. کافی است وارد وب‌سایت شوید یا با استفاده از اپلیکیشن دکتر ساینا، لیست پزشکان فعال در این حوزه را بررسی کنید و بهترین پزشک را برای شروع مشورت انتخاب کنید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین