کد خبر: ۶۸۹۱۹۴
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۲

کرونای انگلیسی چگونه به ایران رسید؟

بالاخره ورود کرونای انگلیسی به مرزهای ایران از‌سوی وزیر بهداشت تأیید شد. هرچند پیش‌تر مینو محرز، عضو ستاد کرونا، موج دوم کرونا در ایران را ناشی از همین کرونای انگلیسی عنوان کرده بود؛ اما حالا وزارت بهداشت ورود این ویروس جهش‌یافته به کشور را تأیید می‌کند. این خبر از سوی سعید نمکی هم‌زمان با دورقمی‌شدن آمار مرگ‌و‌میر کرونایی بعد از حدود پنج ماه به اطلاع مردم رسید.
کرونای انگلیسی چگونه به ایران رسید؟
آفتاب‌‌نیوز :

به گفته نمکی این ویروس در بدن فردی ایرانی که از انگلیس به کشور بازگشته، مشاهده شده است. نمکی دراین‌باره گفت:‌ ایشان در یکی از بیمارستان‌های خصوصی ما بستری بود و با بررسی‌های مکرری که انجام دادیم، تست کووید‌۱۹ نشان از نوع جهش‌یافته ویروس انگلیسی بود، البته حال ایشان خوب است و خوشبختانه از روز اول بسیار آگاه و هوشیار بودند که با اینکه با پی‌سی‌آر منفی وارد کشور شده بودند، خود را کاملا ایزوله کرده بودند و ما رد و نشانی از این ویروس را در اطراف ایشان پیدا نکردیم. مورد دیگری که در غرب کشور خبرش منتشر شده بود و از همکاران پزشک ما هستند، این عزیز ما بارها و بارها مورد تست قرار گرفت و بیش از ۲۰۰ نفر از افرادی که با ایشان در ارتباط بودند، مورد تست قرار گرفتند؛ بنابراین تنها موردی که ردیابی‌های ما اثبات کرد به‌عنوان کووید ۱۹ جهش‌یافته انگلیسی می‌توانیم درباره آن اطلاع‌رسانی کنیم، همین یک مورد بود که گفته شد و حال مریض خوب است و اگر مورد جدیدی بود، حتما به استحضار مردم می‌رسانم. البته این گزارش به معنای یک وحشت جدید نیست؛ بلکه به معنای مراقبت بیشتر و رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌هایی است که همکاران ما از مردم می‌خواهند تا رعایت کنند.

هرچند وزیر بهداشت تأکید می‌کند که از میان دو بیمار مشکوک به کرونای جهش‌یافته تنها یک نفرشان قطعا به این ویروس مبتلاست، اما عضو مجمع نمایندگان کردستان، ابتلای یکی از اعضای کادر درمان این استان را به کرونای جهش‌یافته تأیید می‌کند.

پرویز اوسطی درباره وضعیت یک پزشک مبتلا به کرونای جهش‌یافته انگلیسی گفت: وزارت بهداشت ایران ابتلای ایشان به کرونای جهش‌یافته را تشخیص داده است. ایشان در بیمارستان تحت درمان، مراقبت و در شرایط قرنطینه کامل به سر می‌برد. با توجه به حساسیت موضوع، وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا به‌جد پیگیر این مسئله هستند. امکانات این بیمارستان کامل است. درباره امکانات قرنطینه مشکلی نداریم. این عضو مجمع نمایندگان استان کردستان اظهار کرد: نگرانی ما این بود که این فرد شناسایی و قرنطینه نشود که به امید خدا نگرانی ما رفع شد. بنده از دور اتاق ایشان را رصد کردم. شهروندان مطمئن باشند که ایشان طبق پروتکل‌های بهداشتی در اتاق مخصوص خود و در شرایط قرنطینه‌ تحت درمان و مراقبت هستند. (روز یکشنبه ۱۴ دی) یک فایل صوتی در شبکه‌های اجتماعی استان کردستان دست‌به‌دست شد که حکایت از ورود کرونای انگلیسی به کردستان داشت. این فایل صوتی صدای خانمی است که به زبان کردی صحبت می‌کند و به هم‌وطنان و شهروندان مناطق کردنشین هشدار می‌دهد که پروتکل‌ها را بیش‌از‌پیش رعایت کنند. در این فایل گفته شده که دکتری در سفری که هفته گذشته به انگلیس داشته، در برگشت به کرونای جهش‌یافته که در انگلیس و برخی کشورهای دیگر مشاهده شده، مبتلا شده است.

با وجود آنکه بعد از مدت‌ها ایران مرگ زیر صد نفر بر اثر کرونا را تجربه کرده است؛ اما حالا با تأیید ویروس جهش‌یافته کرونا از انگلستان به ایران، می‌توان دوباره نگران بالا‌رفتن آمار شیوع کرونا شد. از پانزدهم تا شانزدهم دی بر‌اساس گزارش وزارت بهداشت 98 نفر بر اثر کرونا جان باخته‌اند و بر‌اساس معیارهای قطعی شش‌هزار‌و ۱۱۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد. مواردی که هنوز مشخص نیست چه تعدادی از آنها آلوده به کرونای جهش‌یافته هستند. مسئله‌ای که به نظر می‌رسد راه فراری از آن نیست و فرمانده مقابله با کرونای تهران نیز تأکید می‌کند که مرزها جلوی ابتلا به کرونای جهش‌یافته را نخواهند گرفت.

به نظر می‌رسد صحبت‌های روز گذشته علیرضا زالی به معنای تسلیم و پذیرش رسیدن کرونای جهش‌یافته به کشور است. به گفته فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران با اشاره به قدرت انتقال و سرایت‌پذیری بالای ویروس کرونای انگلیسی، گفت: با توجه به حجم بالای تردد بین کشورها انتشار بیماری از مرزهای جغرافیایی اجتناب‌ناپذیر است. علیرضا زالی با بیان اینکه واریانت یا گونه جدید ویروس کووید ۱۹ موسوم به ویروس انگلیسی بروز یک جهش در گونه d۶۱۴g این ویروس است، گفت: در واقع این جهش روی پروتئین ویروس وجود دارد و شباهت زیادی با جهشی دارد که قبل از این گونه در آفریقای جنوبی شاهد بودیم. متأسفانه در بیماری‌های نوپدید ویروسی، مرزهای جغرافیایی توان جلوگیری از انتشار بیماری را ندارند و با توجه به حجم بالای تردد بین کشورها طبیعتا نشت‌پذیری مرزهای جغرافیایی از نظر انتشار بیماری اجتناب‌ناپذیر است. او با اشاره به گزارش مشاهده این‌ گونه در کشور ترکیه خاطرنشان کرد: با توجه به سرعت انتشار و قدرت سرایت‌پذیری گونه انگلیسی که چندین برابر فرم متعارف کووید ۱۹ است، دور از انتظار نیست که همه کشورها در معرض خطر آن باشند و ممکن است همین حالا که نگران سرایت‌پذیری این واریانت هستیم، جهش جدیدی در سویه جدیدی اتفاق بیفتد. فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در پایتخت، ویروس کووید ۱۹ را جزء ویروس‌های RNA ذکر کرد که ویروس‌هایی خطا‌پذیر هستند و با شدت و سرعت دچار جهش می‌شوند. برخی از این جهش‌ها مشخصا اثربخشی ندارد و برخی دیگر نیز ممکن است منجر به افزایش بار بیماری، سرایت‌پذیری یا قدرت کشندگی شود.

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین