کد خبر: ۶۸۹۶۹۴
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵

در هوای آلوده چه بخوریم، چه نخوریم؟

آلودگی هوای این روزهای کلانشهرها مشکلات زیادی برای سلامت مردم به وجود می آورد، اما برخی باید و نبایدهای تغذیه ای می تواند به مقابله با این مشکلات و کاهش اثرات منفی آلاینده ها کمک کند.
در هوای آلوده چه بخوریم، چه نخوریم؟
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر حمیدرضا طغیانی، عضو هیئت مدیره انجمن تغذیه ایران پیرامون راهکارهای تغذیه ای در زمان آلودگی هوا، اظهار کرد: در روزهایی که هوا آلوده است بهترین توصیه به مردم استفاده از سبزیجات تازه در رژیم غذایی روزانه است.

وی با تاکید بر فواید مصرف سبزیجات غده ای مثل بروکلی، گل کلم، کلم و کرفس گفت: این سبزیجات به عنوان آنتی اکسیدان های خیلی قوی شناخته شده اند و در پیشگیری از بیماری های غیر واگیر مثل سرطان به عنوان خط های دفاعی اول معرفی می شوند.

استفاده از سبزیجات به صورت تازه

متخصص تغذیه و رژیم درمانی همچنین بر استفاده از سبزیجاتی مثل شلغم و لبو در فصل زمستان تاکید کرد و گفت: بهتر است مردم از سبزیجات هم به صورت تازه و هم داخل سوپ استفاده کنند، چون مصرف مایعات در زمان آلودگی هوا می تواند به پالایش آلاینده ها در بدن کمک کند، بنابراین مصرف غذاهایی مثل سوپ می تواند کمک زیادی در این شرایط به سلامت افراد کند.

وی توصیه کرد مردم سوپ با استفاده از سبزیجات تازه ای مثل شوید، گشنیز و جعفری مصرف کنند و افزود: این روزها برخی افراد به دلیل مشغله های کاری از سوپ های آماده استفاده می کنند، یعنی پاکت سوپ آماده را با آب و کره حرارت داده و مصرف می کنند، درحالی که بهتر است از سبزیجات تازه به خصوص سبزیجات غده ای استفاده کنند که به عنوان آنتی اکسیدان کمک زیادی به سلامت آنها می کند و فاقد مواد نگهدارنده و طعم دهنده های غیرطبیعی در سوپ های آماده است.

مصرف شیر در روزهای آلوده

طغیانی همچنین بر مصرف شیر در روزهایی که هوا آلوده است تاکید کرد و گفت: در فصل سرما بهتر است ماست که طبع سردی دارد را از کنار غذا حذف کرده و شیر را به عنوان سهم لبنیاتی روزانه درنظر گرفت. البته متناسب بودن سهم لبنیاتی بسیار مهم است، چون برخی افراد در مصرف لبنیات افراط می کنند که به هیچ عنوان تایید نمی شود.

وی با بیان اینکه در شرایط آلودگی هوا افراد باید سهم لبنیاتی متناسب داشته باشند، توضیح داد: فردی با قد ۱۶۴ سانیتمتر و وزن ۶۰ تا ۶۲ کیلوگرم، ۲ هزار تا ۲ هزار و ۲۰۰ کیلوکالری انرژی باید دریافت کند. برای این فرد توصیه می شود روزانه ۲ و نیم تا ۳ لیوان یا ۳ سهم لبنیات مصرف کند که این سهم لبنیاتی در فصل سرما بهتر است شیر باشد.

مصرف شیر به عنوان میان وعده یا یک وعده غذایی سبک

عضو هیئت مدیره انجمن تغذیه ایران با بیان اینکه شیر را می توان به عنوان میان وعده و یک و نیم ساعت قبل از شام و ناهار مصرف کرد، گفت: این موضوع کمک می کند در دوران کرونا که بیشتر در خانه هستیم و تحرک کمی داریم اشتهای فرد کنترل شده و بدن چربی اضافی نسازد، ضمن اینکه شیر داغ به عنوان یک مایع گرم کمک می کند تاثیر آلاینده ها در بدن کمتر شود و برونش های ریه توان بهتری برای انتقال اکسیژن پیدا کنند و اکسیژن بیشتری توسط خون به اندام بدن برسد.

وی ادامه داد: سهم لبنیات روزانه را می توان به عنوان یک وعده صبحانه یا شام نیز مصرف کرد، به طوری که یک لیوان شیر با یک قاشق شیره انگور، عسل یا یک قاشق سرخالی شکر با سهم نان به عنوان یک وعده غذایی سبک مصرف شود.

چای کمتری بنوشید

طغیانی نوشیدن مایعات گرم در شرایط آلودگی هوا را بسیار موثر دانست و گفت: بهتر است افراد در این روزها چای کمتری بنوشند، چون درست است چای آنتی اکسیدان دارد، ولی به خاطر اگزالات و تانن که داخل چای وجود دارد مصرف بیش از اندازه این نوشیدنی می تواند به ساخته شدن سنگ های صفراوی و کلیه منجر شود، همانطور که در بیشتر افراد سنگ های صفراوی و کلیه از نوع اگزالات کلسیم است؛ یعنی چای یا غذاهای سرشار از اگزلات را همراه لبنیات مصرف کرده اند، پس بهتر است در مصرف چای دقت کرد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی همچنین نوشیدن دمنوش های مختلف در این روزها را توصیه کرد و گفت: دمنوش های مختلفی مثل به لیمو، به، اسفرزه، تخم شربتی و ... را می توان در خانه تهیه کرد و اگر فرد یبوست دارد با آب گرم و در غیر این صورت با آب ولرم مصرف کنند، البته در این فصل توصیه به نوشیدن مایعات گرم می شود.

وی از مردم خواست فریب شرکت هایی که دمنوش های آماده عرضه می کنند را نخورند و گفت: متاسفانه گاهی این دمنوش ها پروانه ساخت هم دارد ولی پروانه ساخت برای بسته بندی دمنوشی است که فرد می خواهد خیلی فوری و در شرایطی که دسترسی ندارد مصرف کند، نه اینکه برای لاغری یا درمان از این دمنوش ها استفاده کند، مثلا فردی در یک روز سه دمنوش کیسه ای چای سبز، دو دمنوش بلوبری، دو چای سرخ، دو چای کرفس و ... می خورد که به هیچ وجه توصیه نمی شود.

غذاهای آب پز و بخار پز، جایگزین غذای سرخ شده و فست فود

طغیانی با تصریح براینکه در شرایط آلودگی هوا بهتر است افراد از مصرف غذاهای سرخ شده خودداری کرده و بیشتر غذاهای آب پز و بخارپز مصرف کنند، گفت: غذاهای سرخ شده و همچنین فست فودها و غذاهای فرآوری شده ای که مواد نگهدارنده دارند در این روزها باید به حداقل برسد.

عضو هیئت مدیره انجمن تغذیه ایران همچنین تاکید کرد: در هوای آلوده افراد باید تا جایی که امکان دارد از منزل خارج نشوند و در صورتی که برای انجام امور ضروری بیرون می روند از ماسک های استاندارد و مناسب برای جلوگیری از آلودگی هوا استفاده کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین