کد خبر: ۷۱۵۱۶۰
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۴
امکان متنوع بودن اعضای کابینه رئیسی وجود دارد

گمانه‌زنی رسانه‌های خارجی درباره کابینه احتمالی رئیسی

"علی باقری کنی" یکی دیگر از نامزد‌های قوی برای سمت وزارت خارجه است. او مسئول امور اروپا در وزارت خارجه و معاون سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی و عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بوده است. او رئیس ستاد انتخاباتی "سعید جلیلی" برای کارزار انتخابات بود.
گمانه‌زنی رسانه‌های خارجی درباره کابینه احتمالی رئیسی
آفتاب‌‌نیوز :

گمانه‌زنی‌های صورت گرفته در مورد کابینه رئیسی، رئیس جمهوری بعدی ایران نشان می‌دهد که ممکن است او دولتی فراگیر را تشکیل دهد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ "المانیتور" می‌نویسد: "علیرغم اینکه برخی اعتقاد دارند رئیسی رئیس جمهوری محافظه‌کار خواهد بود، او فردی میانه‌رو است. رئیسی برخلاف دولت‌های قبلی همه وزارتخانه‌ها را از بالا به پایین تغییر نخواهد داد. البته او احتمالا هیچ فردی که با نظرات‌اش مخالف باشد را وارد کابینه نخواهد کرد. با این وجود، ممکن است او کابینه‌ای که تک‌جناحی نباشد را تشکیل دهد و کابینه‌ای غیر‌حزبی باشد".

"المانیتور" می‌افزاید: "این موضوع از آن رو امکان‌پذیر است چرا که رهبری در "گام دوم انقلاب" از لزوم سپردن امور به کارشناسان جوان در سطوح اداری بدون وابستگی حزبی و جناحی سخن گفته‌اند؛ افرادی که به اصول انقلاب اسلامی پایبند باشند و ملتزم به نظرات رهبری".

کابینه رئیسی به روایت اندیشکده "شورای آتلانتیک"

همچنین "مهرزاد بروجردی" استاد دانشگاه و رئیس دانشکده امور بین‌الملل موسسه فناوری "ویرجینیا تک" درباره ترکیب احتمالی کابینه "ابراهیم رئیسی" می‌نویسد: "همان‌گونه که انتظار می‌رفت رئیسی رئیس قوه قضائیه در انتخاباتی با کم‌ترین میزان مشارکت رای‌دهندگان در تاریخ جمهوری اسلامی ایران برنده شد. با توجه به کمبود تجربه رئیسی در سیاست خارجی و امور اقتصادی دو مقوله‌ای که در هر دو ایران با چالش‌های بزرگی مواجه است، موفقیت دولت او تا حدود زیادی به افرادی بستگی دارد که او برای کابینه‌اش انتخاب خواهد کرد. من یازده نفر را شناسایی کرده‌ام که شانس زیادی برای تصدی پست‌های مختلف در کابینه دولت رئیسی دارند. اکثر آنان مانند رئیسی از نسلی هستند که در جنگ هشت ساله ایران و عراق حضور داشتند و به دنبال آن در صحنه سیاست ایران ظاهر شدند و به اردوگاه اصولگرایان تعلق دارند".

گمانه‌زنی رسانه‌های خارجی درباره کابینه احتمالی رئیسی

"بروجردی" در ادامه به معرفی این افراد می‌پردازد: "حسین امیرعبداللهیان" گزینه برتر برای وزارت خارجه و فردی کلیدی در تیم سیاست خارجی رئیسی است. او پیش‌تر سفیر ایران در بحرین و معاون وزیر خارجه در امور عربی و آفریقایی در وزارت خارجه ایران بوده است. او طرفدار سرسخت آرمان فلسطین و از افراد نزدیک به سپاه است. او در جریان مذاکرات ایران و امریکا در عراق در سال ۲۰۰۷ میلادی حضور داشت.

"علی باقری کنی" یکی دیگر از نامزد‌های قوی برای سمت وزارت خارجه است. او مسئول امور اروپا در وزارت خارجه و معاون سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی و عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بوده است. او رئیس ستاد انتخاباتی "سعید جلیلی" برای کارزار انتخابات بود. او اقتصاددان است و در دانشگاه امام صادق تحصیل کرده و از خانواده‌ای نسبتا تاثیرگذار است. پدرش "محمدباقر باقری" یکی از اعضای قدیمی مجلس خبرگان بود و عمویش "محمدرضا مهدوی کنی" وزیر کابینه و نخست‌وزیر موقت بود.

"مهرداد بذرپاش" این ظرفیت را دارد که وزیر وزارتخانه‌هایی، چون صنایع، معدن و تجارت شود. او در سال‌های تحصیل خود در دانشگاه صنعتی شریف، رئیس بسیج دانشجویی بود و در زمان شهرداری محمود احمدی نژاد در تهران مشاور امور جوانان او شد. او مدیرعامل سایپا و پارس خودرو، دو شرکت بزرگ خودروسازی نیز بوده است. او از اعضای سپاه و متحد نزدیک احمدی‌نژاد بوده است. پدر همسر او نیز وزیر آموزش و پرورش در دوره احمدی‌نژاد بود.

"حسین دهقان" ممکن است بار دیگر سکاندار وزارت دفاع شود. او در جریان اشغال سفارت امریکا در تهران سرتیپ سپاه بود و مدتی را در لبنان گذرانده است. او معاون وزیر دفاع در دوران ریاست‌جمهوری خاتمی و وزیر دفاع در کابینه روحانی و مشاور نظامی رهبری بوده است. او به نفع رئیسی از نامزدی در انتخابات کناره‌گیری کرد. او در جنگ ایران و عراق حضور داشته است.

"پرویز فتاح" گزینه احتمالی برای تصدی پست معاون اول رئیس جمهور است. او از سال ۲۰۱۹ میلادی به عنوان وزیر نیرو در دولت احمدی‌نژاد فعالیت کرد و از سال ۲۰۱۹ میلادی رئیس بنیاد مستضعفان و رئیس کمیته امداد شد. او دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه امام حسین وابسته به سپاه و از فرماندهان سپاه در زمان جنگ بوده است.

"محمدجواد حاج علی اکبری" نامزد احتمالی رئیسی برای پست وزارت آموزش یا وزارت ارشاد است. او معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان ملی جوانان در کابینه اول احمدی‌نژاد بود. او هم آموزش حوزوی دیده و هم دارای مدرک کارشناس ارشد الهیات است.

"امیر حسین قاضی زاده هاشمی" در انتخابات اخیر با رئیسی رقابت کرد اما آخرین نفر شد. او ممکن است وزیر بهداشت کابینه رئیسی شود. نماینده مجلس بوده و جراح گوش و حلق و بینی است. او از خانواده‌ای بانفوذ در مشهد که زادگاه رئیسی است می‌آید. او در جنگ ایران و عراق حضور داشته است.

"سعید جلیلی" پیش از انتخابات به نفع رئیسی کناره‌گیری کرد و ممکن است سمت معاونت اول رئیس جمهور و یا وزیر امور خارجه را برعهده گیرد. او همچنین ممکن است در سمت فعلی‌اش به عنوان نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی باقی بماند. با توجه به فقدان تجربه رئیسی در امور سیاست خارجی، "جلیلی" نقش مهمی ایفا خواهد کرد. او دارای مدرک دکترای علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق است و پیش‌تر دبیر شورای عالی امنیت ملی بوده است. او در فاصله سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳ میلادی مذاکره‌کننده اصلی هسته‌ای ایران با قدرت‌های غربی بود و در سخنرانی‌های طولانی‌اش درباره بی‌عدالتی‌های تحمیل شده از سوی غرب علیه ایران سخن می‌گفت. جلیلی عضو سپاه بوده و جانباز جنگ ایران و عراق است.

"محمود نبویان" نماینده دو دوره پارلمان بوده است و نامزد احتمالی پست وزارت اطلاعات است. او در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی تحصیل کرده که یکی از مهم‌ترین مراکز کادرسازی در ایران محسوب می‌شود. او نزدیکی زیادی به آیت‌الله مصباح یزدی داشت. نبویان از منتقدان مذاکرات هسته‌ای ایران بوده است. او دارای دکترای فلسفه است.

"علی نیکزاد" رئیس کارزار انتخاباتی رئیسی در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۲۱ میلادی بود و ممکن است معاون اول او شود. نیکزاد وزیر مسکن و راه و شهرسازی در کابینه احمدی‌نژاد بود. او دارای مدرک کارشناسی مهندسی عمران و کارشناسی ارشد مدیریت دولتی است.

"علیرضا زاکانی" ممکن است وزیر کشور شود. او چهار بار نماینده پارلمان بوده است. او از اعضای سپاه بوده و در جنگ ایران و عراق حضور داشته است. او به نفع رئیسی در انتخابات اخیر کناره‌گیری کرد. هفته نامه پنجره و پایگاه خبری جهان‌نیوز متعلق به او هستند. زاکانی مدرک پزشکی هسته‌ای دارد".

رئیسی به زودی باید پست ریاست قوه قضائیه را ترک کند و احتمالا دو نامزد قوی برای تصدی این پست وجود خواهند داشت: یکی "علیرضا اعرافی" روحانی از یزد که پیش‌تر رئیس دانشگاه بین المللی المصطفی و امام جمعه میبد بوده که از سال ۲۰۱۹ میلادی عضو شورای نگهبان است و مدیریت حوزه‌های علمیه را برعهده داشته است و دیگری "غلامحسین محسنی اژه‌ای" که از نزدیک با وزارت اطلاعات در ارتباط بوده است و علاوه بر آموزش حوزوی کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل از دانشگاه آزاد اسلامی در تهران است. او دادستان کل دادگاه ویژه روحانیت، وزیر اطلاعات در اولین کابینه احمدی‌نژاد و دادستان کل و معاون اول رئیس قوه قضائیه بوده است. او در فهرست تحریم اتحادیه اروپا و امریکا قرار دارد".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
63
26
بکوری چشم دشمنان مخصوصا امریکا واسراییل.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
5
20
فقط جان هر که دوست دارید وزیر جوان انتخاب نکنید چون کارمندانش همه سن بالا خواهد بود مثل ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
9
36
اگر دولت رئیسی هم نتواند تحریم ها را بشکند مطمئن باشیدکه وضع کشوراز این هم بدتر خواهد شد آنهایکه از نزدیک درد واثر تحریم ها رادراقتصاد کشور لمس نکرداندحرفهای کاملا غیر کارشناسانه می زنند واگردولت جدیدنتواندازفشارهای اقتصادی بکاهد...
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
37
10
نیکزادگزینه مناسبی برای معاون اولی هست
اشکان پارسا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
42
4
منتظر بازگشت قهرمانانه دکتر دهقان به وزارت دفاع هستیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
7
42
اگر تحریمها لغو نگردند وضع بدتر میشود
lمحمد رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
1
25
این اسامی همه از یک جناح هستن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
0
6
هنوز نیامده دخالتهای افراد شروع شده .باز هم کسانی که خود را در همه زمینه ها خبره می دانند دارند خط می دهند.هر روز خبر می رسد که فلانی به آقای رئیسی این توصیه را کرده و بهمانی آن توصیه را.بخصوص آن کسانی که فکر می کنند پیروزی ایشان مدیون تلاش آنهاست ،اگر چه رسمٱ و علنٱ این را عنوان نمی کنند ،ولی فکر می کنند چون از صنف آنهاست پس حق دارند برایش تصمیم بگیرند سیاست داخلیشان و سیاست خارجیشان را تعیین کنند.این موازی کاری ها باید در دولت آقای رئیسی تمام شود.بگذارید یک دولت باشد .وجود دولت در دولت طی این سالها کشور را بیچاره کرد.ابن غرور لعنتی تان که فکر می کنید از همه بیشتر حالیتان است را کنار بگذارید .مردم آرامش می خواهند ‌‌
mm
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
5
9
خواهشا یکی بیاد که تو صف مرغ و گوشت و نون و ماشین و دکتر و .... وانستیم
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
3
9
امیدوارم جناب آقای رییسی با اقتدار کابینه قوی معرفی کنند تا مردم از این همه فشار خارج شوند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
1
2
انتخاب وزیر کار وتعاون بسیار حایز اهمیت هست
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین