کد خبر: ۷۱۵۴۷۲
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸
اصولگرایان دولت و مجلس را کاملا در اختیار دارند

چشم‌انداز روابط ایران با غرب در دوره قوای انقلابی؛ رئیسی می‌تواند با آمریکا معامله کند؟

دولت بایدن باید به مذاکره با ایران در دوره رئیسی ادامه دهد. قدرت‌گیری رئیسی باعث انسجام بیش‌تر نظام سیاسی ایران در مقایسه با قبل خواهد شد. محافظه‌کاران اکنون اکثریت کرسی‌های پارلمانی را نیز در دست دارند. بایدن باید آینده‌نگری کند. بایدن نباید انتظار داشته باشد نوع حکمرانی اسلامی ایران تغییر کند.
چشم‌انداز روابط ایران با غرب در دوره قوای انقلابی؛ رئیسی می‌تواند با آمریکا معامله کند؟
آفتاب‌‌نیوز :

تردیدی نیست که "ابراهیم رئیسی" رئیس جمهوری ایران از دستورات رهبری پیروی خواهد کرد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ نشریه "نشنال اینترست" در مقاله‌ای با اشاره به اینکه چه انتظاری می‌توان از سیاست خارجی ایران در دوران ریاست جمهوری رئیسی داشت می‌نویسد: "پس از انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه سیاست خارجی ایران احتمالا از دست دولت خارج شده و رهبری ایران و دستگاه وابسته به ایشان هدایت سیاست خارجی را برعهده خواهند گرفت.

رئیسی خود تجربه دیپلماتیک و دانشی در امور مرتبط با سیاست خارجی ندارد. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که دولت تازه ایران تلاش خواهد کرد با جامعه جهانی تعامل داشته باشد. در کارنامه رئیسی هیچ گونه دانش سیاسی و یا تصدی مناصب اجرایی به جز فعالیت در قوه قضائیه دیده نمی‌شود.

رئیسی در کارزار انتخاباتی خود چندان درباره برنامه‌اش در حوزه سیاست خارجی صحبت نکرد اما در مورد اطاعت و تبعیت‌پذیری او از رهبری تردیدی وجود ندارد.

سیاست خارجی ایران با سرعت بیشتری از سوی رهبری مدیریت خواهد شد. این موضوع را می‌توان از انتقاد رهبری از اظهارات "محمد جواد ظریف" وزیر خارجه ایران در فایل مصاحبه صوتی فاش شده درک کرد. ایشان سخنان ظریف را "اشتباهی بزرگ" خواندند و فرمودند در هیچ کجای دنیا سیاست خارجی تنها در وزارت امور خارجه تعیین نمی‌شود و مرتبط با ارگان‌های برتر از وزارت خارجه است. در نتیجه، در دولت رئیسی وزارت امور خارجه به طور فزاینده‌ای مجری سیاست خارجی خواهد بود نه تصمیم‌گیرنده درباره آن.

رئیسی برای اجرای سیاست‌ها به تیمی از متحصصان سیاست خارجی نیاز دارد. برخی می‌گویند "سعید جلیلی" نامزدی که در آخرین لحظات به نفع رئیسی کناره‌گیری کرد گزینه ارجح او برای هدایت وزارت امور خارجه است. او در فاصله سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳ میلادی دبیر شورای عالی امنیت ملی بوده است و به رهبری نیز نزدیک است.

 غرب می‌تواند با رئیسی معامله کند؟

سایت تحلیلی "آسیا تایمز" نیز با نگاهی خوش‌بینانه نسبت به چشم‌انداز روابط ایران با غرب به خصوص امریکا در دوره ریاست‌جمهوری رئیسی می‌نویسد: "شاید متناقض و عجیب به نظر برسد اما واقعیت آن است که امریکا متوجه نیست که پیروزی رئیسی می‌تواند نتیجه بهینه‌ای داشته باشد. رئیسی اعتبار خود را از نهاد‌های قدرتمند مذهبی به خصوص آستان قدس رضوی کسب کرده است و چهره‌ای است که غرب می‌تواند با وی معامله کند.

"آسیا تایمز" در ادامه می‌افزاید: تحلیلگران امریکایی دچار خطای محاسباتی شدند. انتخابات ریاست جمهوری امسال همزمان با ششمین دوره انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا برگزار شد و تمرکز بر روی اقتصاد سیاسی بود و نه امریکا و نقش آن کشور. رئیسی همچنین ریاست آستان قدس رضوی را نیز برعهده داشته است؛ نهادی فوق‌العاده ثروتمند و مجموعه‌ای بزرگ که کارخانه‌های خودروسازی، امور مرتبط با کشاورزی و املاک و مستغلات استان خراسان را در اختیار دارد و فضا‌های شهری را به هتلداران و صاحبان فروشگاه‌ها اجاره می‌دهد.

دولت بایدن باید درک کند که رئیسی همانند حسن روحانی به نتیجه مذاکرات هسته‌ای پایبند است. محافظه‌کاران در ایران از لغو تحریم‌های غرب حمایت می‌کنند تا ظرفیت رشد و توسعه ایران محقق شود. ممکن است رئیسی تصمیم بگیرد "عباس عراقچی" مذاکره کننده فعلی را در تیم مذاکره کنندگان هسته‌ای حفظ کند. در این صورت تحلیلگران با ذهنیت حاصل جمع صفر می‌بازند.

دولت بایدن باید به مذاکره با ایران در دوره رئیسی ادامه دهد. قدرت‌گیری رئیسی باعث انسجام بیش‌تر نظام سیاسی ایران در مقایسه با قبل خواهد شد. محافظه‌کاران اکنون اکثریت کرسی‌های پارلمانی را نیز در دست دارند. بایدن باید آینده‌نگری کند. بایدن نباید انتظار داشته باشد نوع حکمرانی اسلامی ایران تغییر کند. امریکا نمی‌تواند نظرات خود را به کشوری با تمدن کهن مانند ایران تحمیل کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۹
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
29
7
فعلا که رئیسی از همشون عملگرا تر بوده، دیدیم اونایی که میگفتن ما مذاکره بلدیم و... چیکار کردن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
2
40
اگر توافق هسته ای خسارت محض بود چرا نباید از ان خارج شد؟ اگر تحریم نعمت است چرا باید برای رفع ان مذاکره کرد؟ اگر به گفته رسانه های اصولگرا مذاکره کنندگان برجام ضد منافع ملی عمل نموده اند چرا جایگزین نمی شوند؟ اگر نتیجه مذاکرات در سال 94 انقدر مثبت و فوق تصور بوده که ما اکنون برای کسب کسری از ان دست به دعا برداشته ایم پس چرا ان زمان خواهان نابودی ان بودیم؟ ما باید با خودمان صادق باشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
دقیقا
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
0
22
انقلابی کسی است که بفکر مردم وبه منافع ملی بیندیشد
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
0
19
ما ایرانیان مشکلات اساسی داریم از جمله : 1- هیچ کس خود را مسئول هیچ چیزی نمیداند و پاسخگوی هیچ کدام از اقداماتی که انجام میدهد نمیباشد . 2 - سیستم تشویق و تنبیه در کشور وجود ندارد .اگر کسی کارش را به نحو احسن انجام دهد یا برعکس با کمترین کیفیت و ناقص انجام دهد تفاوت چندانی در هیچ کجا به وجود نمی آید .3 - برخی (مسئولین و رسانه ها ) به مردم دروغ میگویند . ......
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
در ادامه میتوان مخفی کاری عدم شفافیت و سانسور را اضافه کرد . کاش روشنفکران و اصحاب رسانه شجاعت بیشتری داشتند و برای رفع مشکلات و خارج شدن از این وضعیت حقایق را صادقانه با مردم در میان میگذاشتند .
بی نام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
0
3
اظهارات صادقانه و بیش از حد شفاف جناب ظریف در جمع سیاستمداران خارجی و رسانه ها همیشه برای بنده به عنوان علامت سوال خواهد بود. کاش یه روز ببینم ایشون رو و بپرسم واقعا در سیاست خارجه ممکنه اینقدر شفاف و واضح بود من که خونه خودم رو هم نمیتونم اینطور بی سیاست و شفاف اداره کنم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
3
4
ما اصلاح طلبان با برجام و مذاکره با آمریکا مخالفیم و fatf هم نباید تصویب شود انرژی هسته ای هم حق مسلم ماست ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
0
0
پول مردم تو بورس برداشتید لطف کنید برگردانید اگر برنگردانید عواقب آن را خواهید دید نمی گذاریم با آمریکا مذاکره کنید و اف ای تی اف هم نباید تصویب شود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین