کد خبر: ۷۵۳۸۰۵
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۲
‌ورود مجلس به ماجرای فایل صوتی ‌

حاشیه‌های فایل صوتی فرماندهان سپاه

روز پنجشنبه، یکی از رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی، فایلی صوتی را منتشر کرد که در آن سردار جعفری، فرمانده پیشین سپاه و سردار ذوالقدرنیا، معاون سابق اقتصادی و سازندگی سپاه، درباره فساد در برخی قسمت‌های این نهاد با هم گفت‌وگو می‌کنند. این فایل متعلق به سه سال پیش است. درباره این فایل و موضوعات مطرح‌شده در آن، یک منبع آگاه به خبرنگار «شرق» گفت: «این فایل سه سال پیش هم منتشر شده بود، در آن سال بی‌بی‌سی این فایل را منتشر کرد و امسال رادیو فردا این کار را کرده است. موضوع جدیدی هم نیست و کاملا روشن بوده است، افراد مرتبط با آن هم به دادگاه رفتند».
حاشیه‌های فایل صوتی فرماندهان سپاه
آفتاب‌‌نیوز :

انتشار یک فایل صوتی منتسب به فرماندهان سابق سپاه، دوباره موضوع پرونده فساد هلدینگ یاس را سر زبان‌ها انداخت. موضوعی که البته به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی بی‌ارتباط نیست. به‌خصوص آن‌که در این فایل صوتی منتشرشده چند جا نام قالیباف ذکر می‌شود. حالا کاربران شبکه‌های اجتماعی خواستار توضیح رئیس مجلس دراین‌باره شده‌اند هرچند که او تا الان سکوت کرده، اما دستیار رسانه‌ای به این مطالب واکنش نشان داده است. برخی دراین‌باره گفته‌اند که دستگاه قضایی باید نسبت به این موضوع ورود کند چراکه آن‌گونه که در ظاهر پیداست دو مقام نظامی مهم کشور از تخلف افرادی سخن می‌گویند و آن را تأیید می‌کنند.

بنابر ادعای برخی منابع فایل صوتی منتشرشده مربوط به یک جلسه خصوصی بین سردار محمدعلی جعفری فرمانده سابق سپاه و معاون سپاه سردار صادق ذوالقدر است. دیروز یک عضو کمیسیون امینت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی اعلام کرد که تابه‌حال چندین بار به این فایل صوتی گوش‌داده است. پیش‌ازاین برخی مسئولان دوران شهرداری قالیباف در پرونده فساد هلدینگ یاس متهم شده بودند، اما آن‌گونه که مقامات رسمی اعلام کردند اتهامی متوجه قالیباف نبود. حالا با انتشار این فایل صوتی نام قالیباف در ارتباط با این پرونده توجه‌ها را به خود جلب کرده است. بخصوص که یکی از حاضران در آن جلسه در این فایل صوتی رسماً درباره تماس قالیباف با او درباره هشت هزار میلیارد تومان پول بلاتکلیف ادعا‌هایی را مطرح کرده است.

دیروز محمود عباس‌زاده، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفتگو ایلنا، در خصوص فایل منتشرشده میان دو نفر از چهره‌های سپاه و مطرح‌شدن اسامی برخی مسئولان در آن و ایجاد شائبه در خصوص برخی چهره‌های سیاسی گفت: «اولاً اقتدار سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران و مردمی بودن آن نکته‌ای ثابت‌شده است. مردم با دلشان از این نهاد حمایت می‌کنند و این نهاد از دل مردم برای مردم و در کنار مردم است و روزبه‌روز با کمترین هزینه، بیشترین قدرت و اقتدار را پیدا می‌کند. سپاه یک نهاد کاملاً مکتبی، مردمی و روبه‌جلو است. طبیعتاً این مسئله موردحسادت بدخواهان واقع‌شده و هرچه رشد سپاه بیشتر شود، کینه‌ها افزایش می‌یابد. طبیعتاً ما هم منتظر چنین چیز‌هایی بودیم.» او همچنین افزوده: «من این فایل را چندین بار گوش دادم؛ آنچه بدخواهان می‌خواستند به دست بیاورند و بهانه تخریب سپاه قرار دهند، دستگیرشان نشده است و چیزی هم دستگیرشان نخواهد شد. دشمن با این جنگ روانی نمی‌تواند بر محبوبیت سپاه خدشه‌ای وارد کند.»

این نماینده مجلس در مورد اینکه آیا مجلس به این مسئله ورود نخواهد کرد، گفته: «گاهی پدیده نفوذ در خود سیستم‌های نظارتی و جایگاه‌های حساس واردشده و موجب می‌شود که باطل جای حق را بگیرد. این‌ها خیلی مهم است و باید آن را جدی بگیریم. خوشبختانه کمیسیون امنیت ملی که بازوی تخصصی مجلس در حوزه امنیتی است، به بحث نفوذ خیلی حساسیت دارد و طبیعتاً مسئله مطرح خواهد شد و جزو اولویت‌های ما است، اما این مسائل به‌گونه‌ای است که باید در یکسری لایحه‌ها در مورد آن بحث شود و وقتی‌که به نتیجه رسیدیم نتیجه را به استحضار مردم به‌عنوان صاحبان کشور و انقلاب گزارش کنیم.»

به نوشته همدلی، برخی تأکید دارند که نمایندگان باید حساسیت بیشتری نسبت به موضوع از خود نشان دهند و پیگیر ماجرا باشند. این در حالی است که بخشی از نمایندگان مجلس در پاسخ به تماس‌های خبرنگاران اعلام کرده‌اند که تمایلی برای صحبت دراین‌باره ندارند یا این‌که گفته‌اند تابه‌حال این فایل صوتی را گوش نداده‌اند. خبرنگاران مختلفی در شبکه‌های اجتماعی از تجربه خود درباره پرسش و پاسخ نمایندگان مجلس دراین‌باره نوشته‌اند که نشان می‌دهد بیشتر نمایندگان از پاسخ دادن دراین‌باره امتناع می‌کنند.

اما یکی از نزدیکان رئیسی مجلس روز گذشته به آن واکنش نشان داد. محمدسعید احدیان دستیار رسانه‌ای محمدباقر قالیباف در چند توییت درباره این فایل صوتی مطالبی را بیان کرد. به گزارش انتخاب، احدیان با انتشار سه توییت جداگانه دراین‌باره نوشت: «این صوت ادعا‌ها و اتهامات زیادی درباره افراد مختلف مطرح کرده که سردار جعفری یا سخنگوی سپاه درباره نادرست بودن اتهامات قاعدتاً توضیح لازم را می‌دهند، اما چون کمتر کسی کل فایل را گوش می‌کند، هدف شما و دیگران از اینکه می‌خواهید کل این فایل را به آقای قالیباف نسبت دهید، محل سؤال جدی است.»

وی ادامه داد: «درباره هلدینگ یاس هم هرچه می‌گوییم بررسی‌شده و حکم اولیه صادرشده و هیچ موضوعی متوجه آقای قالیباف نیست، شما، دوستانتان و آمرانتان عامدانه نمی‌شنوید تا دروغ را واقعیت نشان دهید. از دستگاه قضایی می‌خواهم یک‌بار دیگر درباره آن اطلاع‌رسانی کنند تا افکار عمومی روشن شود.» احدیان نوشته است: ‎ «فایل صوتی مجموعه‌ای ادعا علیه بسیاری صحبت کرده که سردار جعفری و سخنگوی سپاه باید درباره آن توضیح دهند، آنچه روشن است ادعا‌های مطرح‌شده علیه آقای قالیباف در دادگاه بررسی‌شده و در نهایت در دادگاه دروغ بودن آن‌ها روشن‌شده است.»

بااین‌حال افکار عمومی نسبت به موضوع حساس شده است و فعالان شبکه‌های اجتماعی در پیام‌های مختلفی از قوه قضاییه خواسته‌اند که نسبت به موضوع ورود کند و از افراد مرتبط با این پرونده بخواهد که دراین‌باره توضیح دهند. علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری نیز درباره ضرورت ورود قوه قضاییه به این ماجرا در گفت‌وگویی صحبت کرده است. به گزارش اعتماد آنلاین مجتهد زاده گفته: «درباره انتشار این فایل صوتی که گفته می‌شود دو سال پیش هم منتشرشده است که البته فکر می‌کنم تا این حد دیده نشد، باید گفت تا همین لحظه اطرافیان این افرادی که اسمشان در این فایل صوتی بوده است، هیچ‌کدام صحت و اصالت این فایل صوتی را زیر سؤال نبرده‌اند و در واقع همه به‌نوعی تأیید می‌کنند این فایل صوتی اصالت دارد.»

این وکیل دادگستری با اشاره به اینکه گفته می‌شود در گذشته به ادعا‌های مطرح‌شده در فایل مذکور رسیدگی شده است، عنوان کرد: «من واقعاً نمی‌دانم، اگر در قوه قضاییه به مطالبی که در این فایل مطرح می‌شود که به اعتقاد من مطالبی روشنی نیز است و یکسری فرماندهان ارشد نظامی که همگی دست‌اندرکار بودند و عالی‌ترین فرمانده نظامی کشور آقای عزیز جعفری و معاون اقتصادی‌شان صحبت‌هایی کرده‌اند واقعاً نمی‌شود به‌سادگی از آن‌ها گذشت و دستگاه قضایی نه‌فقط می‌تواند به این مسئله ورود کند بلکه وظیفه و تکلیفش است که به این مسئله ورود کنند. من اگر جای دادستان تهران بودم همین فردا صبح آقایانی را که در فایل صحبت می‌کنند به‌عنوان مطلع می‌خواستم تا کسانی که از وقوع یک جرمی لااقل در حدی که در فایل صحبت می‌کنند، مطلع هستند در مورد این مسئله توضیح دهند. اگر واقعاً به ادعا‌های مطرح‌شده در فایل منتشرشده در خصوص پرونده هلدینگ یاس رسیدگی شده است باید به‌روشنی بیان شود.»

این وکیل دادگستری با بیان اینکه رسیدگی به مسائل مطرح‌شده در فایل صوتی منتسب به شخصیت‌های نظامی کشور یک آزمون برای رئیس قوه قضاییه است، عنوان کرد: «آقای اژه‌ای که بسیار اهتمام ویژه‌ای به تغییر در قوه قضائیه دارند و سعی در برگرداندن اعتبار و اعتماد مردم به قوه را دارد، باید بدانند با پرونده‌های سبک و کوچک اعتماد مردم باز نخواهد گشت. البته که این اقدامات خوب است، اما شما زمانی می‌توانید اعتماد را به مردم بازگردانید که با چنین پرونده‌هایی برخورد کنید.»

افراد مرتبط دادگاهی شده‌اند

روزنامه شرق نیز درباره این فایل صوتی نوشته است:  انتشار دوباره فایل صوتی فرماندهان ارشد سپاه، یادآور پخش فایل صوتی گفت‌وگوی وزیر خارجه دولت حسن روحانی است؛ ششم اسفند سال گذشته بود که فایل صوتی مصاحبه محمدجواد ظریف، در فضای مجازی منتشر شد و سروصدای زیادی به پا کرد. این گفت‌وگو را که ظریف در آن از دوگانه میدان- دیپلماسی گفته بود، مرکز بررسی‌های استراتژیک که ریاست آن بر‌عهده حسام‌الدین آشنا بود، انجام داده بود و همین شد تا انگشت اتهام حضور نفوذی‌ها به‌ سوی دولت نشانه برود. اتهامی که ثابت نشد اما چندی بعد از پخش این فایل، حسن روحانی، آشنا را برکنار کرد. نشریه «اخبار و تحلیل‌ها» که معاونت سیاسی ‌سپاه منتشر می‌کند، در واکنش به انتشار مصاحبه ظریف، عامل این انتشار را «نفوذ سازمان‌یافته در دستگاه دیپلماسی کشور» دانسته بود. این نشریه نوشته بود: «چرا باید به وزارت خارجه‌ای که یک فایل صوتی محرمانه در آن قابل حفاظت نیست، اعتماد کرد و اطلاعات حمله سری نظامی را به آن داد؟». هرچند در آن زمان گفته شد انتشار این فایل به این نیت بوده که ظریف نتواند برای انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد شود و اصلاح‌طلبان یکی از مهم‌ترین کاندیداهای خود را از دست بدهند.

حالا باید دید پخش فایل صوتی فرماندهان سپاه در روزهای آینده چه واکنش‌هایی را به‌ دنبال خواهد داشت؛ اما در اولین واکنش می‌توان به توییت محمد مهاجری، از فعالان اصولگرا، اشاره کرد که رئیس مجلس را مخاطب قرار داده و نوشته است: «جناب آقای قالیباف، مخاطب اصلی جهاد تبیین که رهبر معظم انقلاب تأکید کردند، مسئولان هستند، وگرنه از آدم‌های یک‌لاقبا کاری برنمی‌آید. عجالتا نقش خود در پرونده هلدینگ یاس را تبیین کنید تا نوبت به بقیه چیزها برسد». محمدسعید اسعدیان، مشاور رئیس مجلس نیز در توییتی این‌گونه پاسخ محمد مهاجری را داده است: «در پرونده هلدینگ یاس با حکم صریح دادگاه روشن شد که تخلف‌ها ارتباطی با دکتر قالیباف و شهرداری ندارد اما کاش به خود می‌آمدید و می‌فهمیدید که حضرت آقا چون از شما و اصلاح‌طلبان ناامید شده‌اند، برای جبران لطماتی که به افکار عمومی زده‌اید، بر جهاد تبیین توسط همه تأکید می‌کنند». عباس عبدی، فعال اصلاح‌طلب نیز در واکنش به فایل صوتی منتشرشده به طعنه نوشت: «فکر می‌کردم که دیگر کسی هنگام نماز صبح به مسجد نمی‌رود، ولی ظاهرا هنوز کسانی می‌روند، هرچند آنجا کارهای دیگری هم دارند».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
1
72
عادل... آگاه به زمانه... مدیر ومدبر........
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
4
117
چه جالب
یکسری که دارای اتهام تخلف مالی هستن راس امور هستن
جالبه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
اتهام زدن کار آسانی هست ولی اثبات آن دشوار است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
3
102
فقط اگریک آدم بینوا و درمانده دزدی کند دستش قطع میشود؟!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
4
112
اگر سه سال پیش به دادگاه رفتند چرا دادگاه را نشان ندادید و پولهای برنگشته کجاست پس چرا قالیباف تاید صلاحیت شد
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین