کد خبر: ۸۰۰۲۸
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۸۷ - ۱۵:۱۸
مهوش شيخ‌الاسلامی مطرح کرد:

پیشرفت سينمای مستند ايران با جشنواره «سينما حقيقت»

آفتاب‌‌نیوز :  آفتاب: وجود جشنواره‌هایی چون «سینما حقیقت» بستری را برای پیشرفت سینمای مستند ایران فراهم می‌آورد که موجب بالندگی و نشاط در جامعه‌ مستندسازان کشور می‌شود. 

به گزارش سرویس هنر آفتاب، مهوش شیخ‌الاسلامی ضمن اظهار این مطلب، افزود: «سینمای مستند ما بسیار پیشرفت کرده‌است و این جای خوشحالی دارد. امروزه با ظهور دوربین‌های دیجیتالی، بسیاری از بازیگران و کارگردانان سینمای داستانی نیز به سینمای مستند روی آوردند که این نشان‌دهنده اهمیت این‌گونه‌ سینمایی نزد حرفه‌ای‌های سینمای ایران است». 

او همچنین با اشاره به عنصر «حقیقت» و «واقعیت» در سینمای مستند گفت: «ما در سینمای مستند، واقعیت را ضبط می‌کنیم و حقیقت را نشان می‌دهیم و اگرچه این دو مفهوم، چندان قابل تفکیک از هم نیستند، اما من همواره روی حقیقت تأکید می‌کنم» .

شیخ‌الاسلامی در ادامه، پیرامون مبحث «مستند خلاق» که رویکرد اصلی جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت است، اظهارداشت: «مستندی که در آن خلاقیت حرف اول را بزند، یک مستند خلاق است. مستندی که تکراری نباشد، اثرگذار بوده و هیچ‌کس قبلاً با آن ساختار، فکر و تکنیک برخورد نکرده باشد، واجِد عنوان مستند خلاق است» .

وی گونه‌ «مستند تجربی» را نیز سینمایی متفاوت دانست و افزود: «وقتی روال معمول مستند طی نشود و فیلمساز با فکر و تجربه جدید، به سمت واقعیت برود، «مستند تجربی» به‌وجود می‌آید که مهمترین مؤلفه آن، ریسک‌پذیری و عدم ترس است» .

شیخ‌الاسلامی که خود، سابقه حضور در بسیاری از جشنواره‌های معتبر دنیا را دارد، «صندوق مستند ایران» را یکی از بخش‌های مهم جشنواره سینما حقیقت عنوان و تصریح کرد: «هر برنامه‌ای که به فیلمساز کمک کند تا فیلمش را تمام کند، خوب است. به خصوص برای جوان‌هایی که در شهرستان‌ها، از امکانات زیادی برخوردار نیستند و آثار آنها به خاطر مسایل مالی، ناتمام رها می‌شود» .

وی ادامه داد: «طرح‌های بسیار خوبی را در ایران می‌توان پیگیری و تولید کرد که قابل رقابت با آثار برتر جهان باشد، به شرط آنکه جایگاه خاص سینمای مستند در ایران حفظ شده و همانند سینمای داستانی، خود را تکرار نکند. در این صورت است که می‌توانیم با سینمای مستند جهان رقابت کنیم». 

شیخ‌الاسلامی در انتها، به نقش زنان مستندساز در عرصه سینمای ایران اشاره کرد و گفت: «قطعاً زنان در مورد مشکلات و مسایل اجتماعی خود، بهتر می‌توانند نظر بدهند و نگاه دقیق‌تری به مسایل موجودداشته باشند. چرا که در بطن و جریان اصلی معضلاتشان هستند» .

او افزود: «فیلم مستند نه تنها به زنان که به همه انسان‌ها می‌تواند کمک کند. چرا که مستند، آینه‌ای است که ما در آن «حقیقت» را می‌بینیم و نه تخیل‌را. پس تأثیر حقیقتی که می‌بینم بسیار بیشتر از یک قصه تخیلی خواهدبود» .
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین