کد خبر: ۸۸۰۵۷
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۷
رئیس ستاد انتخابات كشور خبر داد؛

پخش مستقیم شمارش آراء برای احزاب

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس ستاد انتخابات كشور گفت: «برای تعامل با احزاب آنچه كه در انتخابات مجلس هشتم اجرا شد و دوربین‌های در ستاد انتخابات نصب شد تا احزاب نیز از طریق آن دوربین‌ها ستاد انتخاباتی را ببینند در این انتخابات نیز چنین كاری انجام خواهد شد تا مانند گذشته تعامل خوبی بین احزاب و وزارت كشور وجود داشته باشد».

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، كامران دانشجو صبح روز دوشنبه در مصاحبه مطبوعاتی در جمع خبرنگاران در ارتباط با اندازه‌ و قطع پوسترهای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری خاطرنشان كرد: «در رابطه با سایز پوسترها در قانون چیزی ذكر نشده است و فقط اعلام شده عكس‌ها در دو نوع و فرم در هر اندازه و رنگ می‌تواند چاپ شود».
وی در مورد تفسیر قانون از رجال سیاسی یادآور شد: «تفسیر قانون با شورای نگهبان است. شورای نگهبان در ارتباط با حضور زنان منعی را ندیده است ما هم آن‌چه كه شورای نگهبان گفته است را عمل می‌كنیم و البته بر اساس قانون از همه كسانی كه در عرصه انتخابات حضور یابند ثبت‌نام به عمل می‌آوریم».

وی در مورد فعالیت جمعیت‌ها و احزاب خلق‌الساعه در نزدیك انتخابات نیز گفت: «این معضلی است كه ما با آن روبه‌رو هستیم، باید فكری برای آن كرد. كمیسیون ماده ‌١٠ احزاب این موضوع را بررسی می‌كند كه در آن دو نفر از نمایندگان مجلس عضو هستند و نظر داریم پس از انتخابات با كمك مجلس به این موضوع رسیدگی كنیم. اگر حزب و تشكلی بخواهد تبلیغات كند، القاعده باید مجوز داشته باشد. البته ائتلاف‌ها نیاز به مجوز ندارند، تعدادی حزب و تشكلی كه مجوز دارند با هم ائتلاف تشكیل می‌دهند و فعالیت آن‌ها مشكلی ندارد».

رییس ستاد انتخابات وزارت كشور در پاسخ به این پرسش كه پس از انتخابات شكایت كاندیداها چطور بررسی می‌شود؟ گفت: «نمایندگان كاندیداها می‌توانند به ناظر یا نماینده فرماندار در شعبه اخذ رای اعتراض خود را مطرح كنند و همان جا بررسی می‌شود، اما پس از انتخابات اگر كاندیدایی بخواهد اعتراض خود را اعلام كند باید به شورای نگهبان اعتراض بدهد. جلسات مشترك هیات اجرایی و نظارت تشكیل می‌شود تا به این اعتراض‌ها رسیدگی شود».

وی درباره تعداد واجدین شرایط نیز گفت: «بر اساس آماری كه سازمان ثبت‌ احوال و مركز آمار ایران مشتركا اعلام كردند ‌٤٦ میلیون و ‌٢٠٠ هزار نفر در این انتخابات واجد شرایط رای دادن هستند. این كار برای اولین بار در سی‌امین انتخابات انجام شده و این تعداد میزان واجد شرایط داریم. در این مورد كار كارشناسی انجام شده است ما هم به عنوان ستاد انتخابات در این زمینه كار كارشناسی نمی‌كنیم و وظیفه‌ای در این مورد نداریم و این ماموریت آن‌هاست. واجدین شرایط در تمامی استان‌ها و شهر به شهر مشخص شده‌اند و به صورت شفاف اعلام شده است و وظیفه من این است كه آن چه را كه این دو مركز رسمی اعلام كرده‌اند، اعلام كنم».

وی با اشاره به برخی شایعات در مورد تعداد واجدین شرایط گفت: «اگر مسائلی از آن سوی آب‌ها اعلام شود، واضح است كه با چه نیتی صورت می‌گیرد. اگر دشمن طمعی داشته باشد مشاركت حداكثری چشم فتنه را كور می‌كند اما آن‌ها كه در داخل می‌گویند حتما با نیت دلسوزی است و من هم برای آن‌ها توضیح می‌دهم».

دانشجو ادامه داد: «هرچه استكبار علیه این انتخابات تبلیغات بیشتری انجام دهد مردم حساس‌تر می‌شوند و بیشتر به پای صندوق‌های رای می‌آیند. سابقه این انقلاب این موضوع را نشان داده است. انقلاب امر مستمر است نه بر مبنای تفكر لیبرالیسم كه انقلاب را سال ‌٥٧ تمام شده می‌خواند و بعد می‌گوید انقلاب‌ها سر عقل می‌آیند. انقلاب در مسیر انتظار بود و انتظار تمام شدنی نیست».

وی با اشاره به میزان شركت كنندگان در انتخابات‌های قبل نیز گفت: «در انتخاب اول ریاست جمهوری كه سال ‌٥٧ برگزار شده بود ‌٤/٦٧، در دوره ششم ‌٦/٥٠ و در دوره نهم در مرحله اول ‌٨/٦٢ و در مرحله دوم نیز ‌٧/٥٩ در انتخابات شركت كننده داشتیم. توقع ما این است كه ان‌شاءالله در این انتخابات با شور و نشاط بیشتری ركوردی برای درصد مشاركت مردم در انتخابات به جا بگذاریم».

وی در مورد حق الزحمه فرهنگیان گفت: «وزارت كشور در مورد انتخابات مجلس هشتم به دنبال این بود كه زودتر این حق‌الزحمه پرداخت شود بالاخره با پیگیری‌ها ابلاغ شد. تعداد زیادی پرداخت شده و برای سایرین نیز در حال پرداخت كردن هستیم. در مورد انتخابات ‌٢٢ خرداد چون این دغدغه را داشتیم نرم‌افزاری درست كردیم كه كلیه اطلاعات را از مجریان می‌گیرد همه عزیزانی كه در این انتخابات فعالیت داشتند مشخصات‌شان در بانك اطلاعاتی ثبت می‌شود و از آن‌ها شماره حساب هم می‌خواهیم. مجموعه پرداخت‌ها پیش‌بینی شده و این بار وزارت كشور مستقیما این اختیار را از دولت درخواست كرد كه بتواند خود آن‌ها را پرداخت كند و بلافاصله پس از انتخابات به حساب‌شان واریز می‌كنیم».

رییس ستاد انتخابات وزارت كشور در مورد زمان اعلام نتایج انتخابات نیز گفت: «پیش‌بینی می‌كنیم كه ‌٢٣ خردادماه بتوانیم نتیجه را اعلام كنیم. احتمالا در مورد زمان اخذ رای در روز ‌٢٢ خرداد تمدیدی خواهیم داشت. ساعت آغاز رای‌گیری را نیز در اطلاعیه بعدی ستاد انتخابات اعلام خواهیم كرد».

وی در مورد تخریب كاندیداها در رقابت‌های انتخاباتی نیز گفت: «هتك حرمت خلاف است، ما این موارد را مستند می‌كنیم و به شورای نگهبان ارائه می‌دهیم. شورای نگهبان در مورد آن تصمیم‌گیری می‌كند، اگر جرم تشخیص داده شد به مراجع قضایی می‌رود اما از دیدگاه اخلاقی از ابتدا گفتیم كه حاكمیت اخلاق از شاخص‌های ماست، شایعه‌پراكنی، دروغگویی، هتك حرمت و حیثیت در اخلاق اسلامی جایی ندارد و مردم نیز بر این مسائل ناظر هستند. صحبت‌های كاندیداها، هواداران و ستادهای‌شان و نوع گفتمان و ادبیات‌شان و برنامه‌های آن‌ها از سوی مردم رصد می‌شود با در نظر گرفتن این مجموعه‌ها مردم رای‌شان را به صندوق می‌اندازند».

وی در مورد تعداد افرادی كه تاكنون فرم ثبت‌نام را پر كرده‌اند، گفت: «بیش از هزار نفر تاكنون این فرم را پر كرده‌اند كه تاكید می‌كنیم ثبت‌نام از فردا صورت می‌گیرد».

دانشجو در مورد نحوه حضور ایرانیان خارج از كشور در انتخابات نیز گفت: «در چند انتخابات ریاست جمهوری گذشته از كل ایرانیان خارج از كشور بالاترین رقمی كه شركت كردند، دو یا سه دوره قبل بوده است و چیزی حدود ‌١٦٠ هزار نفر در آن انتخابات شركت كردند كه در بقیه دوره‌ها ‌٦٠ و ‌٧٠ هزار نفر شركت كننده داشتیم».

وی توضیح داد: «وزارت امور خارجه یك رییس ستاد انتخابات به ما معرفی می‌كند و از ما امكانات می‌خواهد و هماهنگی با ما انجام می‌دهد. در مورد هیات‌های اجرایی نیز سه نفر اعضای باسابقه، پنج نفر ایرانی معتمد و سفیر یا سركنسول در آن هیات اجرایی عضو هستند، ‌٢٩٠ صندوق برای آن‌ها پیش‌بینی كردیم كه بتوانیم در اختیارشان قرار دهیم، ‌٣٥٠ هزار تعرفه از ما خواستند و ما ‌٤٠٠ هزار تعرفه برای آن‌ها پیش‌بینی كردیم كه در اختیارشان می‌گذاریم. تعرفه‌ها معمولا ‌١٥ درصد بیشتر از تعداد واجدین شرایط چاپ می‌شود. جمع آراء نیز در فرمانداری‌ها صورت می‌گیرد كه در آن‌جا نماینده كاندیدا حضور دارد».

وی همچنین در ارتباط با طرح برخی شایعات در مورد تغییرات در دفتر انتخابات و وزارت كشور گفت: «شایعات بی‌اساسی مطرح می‌شود، ‌١٧٠ نفر در ستاد انتخابات وزارت كشور در حال فعالیت هستند، با ‌١٧ نفر نیرو به صورت قراردادی درخواست همكاری كردیم كه بیشتر در اموری مثل تایپ بوده است».

رییس ستاد انتخابات كشور در ارتباط با نحوه اعلام نتایج نیز گفت:‌ «نتایج به ترتیب اعلام می‌شود، با توجه به تجمیع یارانه‌ای در این زمینه سرعت بیشتری خواهیم داشت و نتایج را سعی می‌كنیم تا پایان روز ‌٢٣ خرداد اعلام كنیم».

وی در ادامه خبرنگاران را به بازدید از سایت ثبت‌نام كاندیداها دعوت كرد و در پاسخ به سوالی درباره تشكیل كمیته صیانت از آراء یا حضور نمایندگان كاندیداها بر سر صندوق‌های رای گفت: «نمایندگان كاندیداها حق دخالت در امور اجرایی انتخابات را ندارند، فقط می‌توانند گزارش كنند. حق تبلیغ له یا علیه كسی را در آنجا ندارند و اگر چنین چیزی رخ دهد در امور اجرایی دخالت كنند یا آن را مختل كنند حتما عذر آن‌ها خواسته می‌شود». 

دانشجو در پاسخ به سوالی در ارزیابی از بحث كمیته صیانت از آراء گفت: «تكلیف ما به عنوان برگزار كننده انتخابات حركت در مدار قانون است. همان‌طور كه انتظار داریم تمام عوامل موثر در انتخابات در مدار قانون حركت كنند؛ چراكه اگر كسی خارج از مدار قانون حركت كند، بی‌نظمی ایجاد خواهد شد».

رییس ستاد انتخابات وزارت كشور افزود: «ما به دنبال انتخاباتی هستیم كه عزت و سرافرازی ما را بیش از پیش مورد توجه قرار دهد؛ بنابراین وظیفه خود را قانونمداری دانسته‌ایم».

وی با بیان این‌كه " در قانون مشخص شده است كه مرجع صیانت از آراء به عهده‌ چه مراجعی است" ادامه داد: «اولین این مراجع وزارت كشور است كه در این راستا داخل خود تمهیداتی را اندیشیده است و غیر از این‌كه ستاد انتخابات در این رابطه فعالیت‌هایی می‌كند، ما در وزارت كشور نیز هیات بازرسی داریم كه مستقل از ستاد انتخابات عمل می‌كند و این هیات بازرسی با من به عنوان مسوول ستاد مشورتی نمی‌كند؛ چراكه وزیر كشور مستقیما برای رییس هیات بازرسی حكم می‌زند، رییس نیز اعضا را مشخص می‌كند و اعضا نیز در فرمانداری‌ها وظیفه‌ اجرای احكام را برعهده دارند. در نتیجه آن‌ها مستقلا با وزیر كشور ارتباط دارند».

وی شورای نگهبان را نیز یكی دیگر از مراجع صیانت از آراء برشمرد و اظهار كرد: «ما تاكنون ‌٢٩ انتخابات برگزار كرده‌ایم و انتخابات ریاست جمهوری دهم اولین انتخاباتی نیست كه برگزار خواهیم كرد. به نظر من تمام این انتخابات سالم برگزار شد؛ چراكه جایگاهی در قانون مشخص شده است كه صحت انتخابات را مشخص می‌كند و این جایگاه، جایگاه محترم شورای نگهبان است».

دانشجو با تاكید بر این‌كه " نظارت بر اساس قانون و نه بر مبنای سلیقه انجام می‌شود" اظهار كرد: «قانون مشخص كرده كه مرجع صیانت یا نظارت شورای محترم نگهبان است و باید دانست كه این نظارت، نظارت نافذی است؛ چراكه در قانون آمده تفسیر شورا استصوابی است و در طول شش ماه گذشته نیز هر فعالیتی كه ما انجام داده‌ایم با تایید شورای نگهبان صورت گرفته است و از هم‌اكنون به بعد نیز بر مبنای سلیقه عمل نخواهیم كرد».

وی همچنین با بیان این‌كه " كاندیداها می‌توانند در شعبات اخذ رای تعداد زیادی ناظر داشته باشند" گفت: «با توجه به این‌كه حدود ‌٤٨ هزار شعبه‌ اخذ رای داریم. اگر تعداد كاندیداها كمتر از شش نفر باشد در واقع هر یك از كاندیداها می‌توانند ‌٤٨ هزار ناظر داشته باشند حال اگر این تعداد از شش نفر بیشتر بود كاندیداها به ازای هر دو شعبه می‌توانند یك نماینده داشته باشند».

وی افزود: «از زمانی كه هیات‌های اجرایی را تشكیل می‌دهیم نمایندگان كاندیداها می‌توانند در جلسات هیات اجرایی شركت كنند. همچنین در مرحله‌ اخذ رای نیز این نماینده‌ها می‌توانند حضور داشته باشند و در نهایت در جایی كه اخذ رای تمام شده و شمارش آراء شروع می‌شود نمایندگان كاندیداها در جریان این شمارش آراء قرار خواهند گرفت».

رییس ستاد انتخابات كشور به روند شمارش آرای صندوق‌های رای نیز پرداخت و اظهار كرد: «شمارش در شعبه‌های اخذ رای به صورت دستی صورت می‌گیرد و به این شكل است كه ابتدا برگ تعرفه‌ها را می‌شمارند تا مطلع شوند كه چقدر تعرفه صادر شده است. همچنین بعد از باز شدن پلمپ‌ها نیز این‌كه تعداد آراء با تعداد تعرفه‌ها مطابقت داشته باشد را مورد توجه قرار می‌دهند و اگر این تعداد با هم نخواند صندوق را كنار می‌گذارند. همه این‌ها و همه این مراحل در حالی انجام می‌شود كه نماینده كاندیداها حضور دارند».

وی با بیان این‌كه " همچنین وقتی شروع به خواندن آراء می‌كنیم نیز نمایندگان كاندیداها حضور دارند" خاطرنشان كرد: «با توجه به این‌كه هر كاندیدایی از طرف یك یا چند حزب و تشكل حمایت می‌شود، بدین ترتیب احزاب نیز می‌توانند بر مجموعه‌ كاری شمارش آراء نظارت داشته باشند و تمام این‌ها به این معنی است كه نمایندگان كاندیداها از ابتدا تا انتها روال برگزاری انتخابات را دنبال می‌كنند و اگر هرگونه اشكالی ببینند می‌توانند آن مساله را به ناظرین شورای نگهبان اطلاع دهند».

وی افزود: «با توجه به چنین روندی می‌توان گفت كه جای هیچ نوع شك و شبهه‌ای نمی‌ماند مگر این‌كه خود بخواهیم شك و شبهه ایجاد شود».

دانشجو خاطرنشان كرد: «در بحث كمیته‌ صیانت از آراء این را باید بگویم كه با توجه به این‌كه ستاد انتخاباتی هر كدام از كاندیداها سازماندهی و تشكیلاتی دارند و طی آن كمیته‌هایی در داخل این ستادها وجود خواهند داشت، ما به مجموعه‌ داخل ستادها كاری نداریم و ستادها می‌توانند بر اساس نیازشان هرگونه ساختاری را كه می‌خواهند تشكیل دهند اما اگر می‌خواهند به جایگاهی وجاهت قانونی دهند و مثلا بگویند كه یكی از كمیته‌های موردنظر ما باید دارای وجاهت قانونی شود از آن‌جا كه بحث صیانت از آراء به عهده‌ چه كسی است ما در این راستا نمی‌توانیم كاری انجام دهیم و اصلا برای ما به عنوان مجری آن‌چه كسی در این راستا بگوید ملاك نبوده و آن‌چه كه شورای نگهبان بگوید ملاك خواهد بود. بنابراین كسانی كه چنین مساله‌ای را درست نمی‌دانند می‌توانند در راستای تغییر قانون فعالیت كنند».

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر انتقاد از عملكرد انتخاباتی صداوسیما نسبت به عملكرد انتخاباتی رسانه‌های خارجی گفت: «برگزاری یك انتخابات قانونمدار و بدون هرگونه عیب و نقص از اهداف ما و مشاركت حداكثری نیز برای ما یك راهبرد بوده است. علت در نظر گرفتن چنین راهبردی از سوی مجریان برگزاری انتخابات این است كه با توجه به این‌كه ما در راهپیمایی‌ها حضور نمادین داریم، معتقدیم كه می‌توانیم این حضور نمادین را به حضور كمی تبدیل كنیم؛ چراكه مردم ما علی‌القاعده دوست دارند در آینده خود حتما دخیل باشند و از حقوق شهروندی خود استفاده كنند».

دانشجو خاطرنشان كرد: «با توجه به پیشرفت‌هایی كه ما تاكنون داشته‌ایم استكبار و حكومت‌های طاغوتی نمی‌خواهند چنین پیشرفت‌هایی را ببینند؛ بنابراین مردم عملا باید در صحنه حضور داشته باشند و اصلا سر و صداهایی كه در این راستا در آن سوی آب‌ها ایجاد می‌شود به این دلیل است كه آ‌ن‌ها نمی‌خواهند این حضور نمادین به حضور كمی تبدیل شود».

وی همچنین درباره عملكرد صدا و سیما گفت: «در این راستا خود صدا و سیما باید پاسخ دهد».

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت میز احزاب و چگونگی فعالیت‌هایش در روند برگزاری انتخابات توضیح داد: «كاندیداهایی كه از طرف احزاب حمایت می‌شوند می‌توانند تعدادی از نمایندگان‌شان را به نمایندگان احزاب اختصاص دهند ولی در قانون چگونگی نظارت احزاب پیش‌بینی نشده است. وقتی قانون پیش‌بینی‌ای در این راستا نكرده است ما به همان مر قانون عمل می‌كنیم».

رییس ستاد انتخابات كشور درباره‌ تعامل با احزاب در این راستا نیز گفت: «ما برای تعامل با احزاب مثل آن‌چه كه در انتخابات مجلس هشتم اتفاق افتاد عمل خواهیم كرد و در حال حاضر ستاد انتخابات با آن‌ها در تماس است ولی قانون چنین چیزی را پیش‌بینی نكرده و كسی نمی‌تواند در ارتباط با این قضیه مدعی شود اما از آن‌جا كه ما می‌دانیم كه احزاب می‌توانند شور و نشاط را در فضای انتخابات ایجاد كنند، درصدد هستیم آن‌چه كه در مجلس هشتم اتفاق افتاد را در انتخابات ریاست جمهوری نیز عملی كنیم».

وی در پاسخ به سوالی درباره ضرورت ثبت‌نام اینترنتی داوطلبان تاكید كرد: «ثبت‌نام اینترنتی جزء مراحل اجباری نیست و برای تسهیل در امر ثبت‌نام است و اگر كسی ثبت‌نام اینترنتی نكرده باشد می‌تواند به وزارت كشور مراجعه كند و ثبت‌نام كند».

وی با تاكید دوباره بر این مطلب كه " انتخابات ریاست جمهوری دهم از فردا سه شنبه با دستور وزیر كشور آغاز می‌شود" اظهار كرد: «آن‌چه تا به حال انجام شده تمهیدات بوده است».

دانشجو همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر چگونگی شرایط تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نیز، خاطرنشان كرد: «كمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات در وزارت كشور در ماده‌ ‌٦٢ فصل ششم قانون انتخابات مورد توجه قرار گرفته است كه دراین كمیسیون وزیر كشور و یا نماینده تام‌الاختیار او، دادستان كل كشور یا نماینده تام‌الاختیار او و رییس صدا و سیما یا نماینده‌ تام‌الاختیار او حضور دارند. شورای نگهبان نیز بر اساس نظارتی كه باید در این راستا داشته باشد، یك ناظر دارد و یا این‌كه می‌تواند یك ناظر داشته باشد و این كمیسیون به منظور تضمین برخورداری نامزدهای ریاست جمهوری از امكانات دولتی مثل صدا و سیما تشكیل شده است و اصلا برنامه‌های تبلیغاتی نامزدها نیز باید در همین كمیسیون به تایید برسد».

وی افزود: «در عین حال در قانون انتخابات فصل شش در مواد ‌٦٨، ‌٦٩، ‌٧٠،‌٧١، ‌٧٣ و ‌٧٦ مواردی را پیش‌بینی كرده كه عمل به غیر از این موارد خلاف است».

وی به بیان مهمترین این موارد پرداخت و گفت: «در زمان تبلیغات رسمی كاندیداها (اول تا بیستم خرداد ماه) تبلیغات له یا علیه نامزدها از میز خطابه‌ نمازجمعه یا هر وسیله‌ دیگری كه جنبه‌ رسمی یا دولتی داشته باشد خلاف است. همچنین نباید در این راستا از وسایل یا امكانات وزارتخانه‌ها و در كل امكانات دولتی استفاده كرد».

رییس ستاد انتخابات كشور همچنین تاكید كرد: «فعالیت انتخاباتی كارمندان در ساعات اداری، محو یا پاره كردن پوسترهای تبلیغاتی نامزدها در محلی كه به طور قانونی نصب شده است، خلاف است».

وی همچنین هتك حرمت و حیثیت نامزدهای انتخاباتی توسط رقبا و طرفداران آن‌ها به هر نحوی كه صورت بگیرد را خلاف دانست و گفت: «تبلیغ له یا علیه كاندیدای انتخاباتی از طرف مقامات اجرایی و نظارتی انتخابات نیز خلاف است. همچنین اگر نهادها و سازمان‌ها امكانات و نیروی انسانی‌شان را در جهت برگزاری انتخابات در اختیار كاندیداها قرار دهند این امر تخلف و جرم است».

رییس ستاد انتخابات وزارت كشور گفت: «انتخابات ریاست جمهوری فردا (سه‌شنبه) با دستور وزیر كشور و ثبت‌نام از داوطلبان آغاز می‌شود».

دانشجو اظهار كرد: «انتخابات ریاست جمهوری در ‌٣٦٨ فرمانداری در كل كشور برگزار می‌شود. ثبت‌نام از فردا ـ سه‌شنبه ـ آغاز می‌شود و سایتی كه برای تسهیل در ثبت‌نام در نظر گرفته شده بود، ثبت‌نام را كامل نمی‌كند؛ چراكه قانون صراحت دارد كاندیداها و یا وكیل آن‌ها باید با حضور در وزارت كشور در انتخابات ثبت‌نام كنند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین