کد خبر: ۹۹۶۱۲
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۰
دبير جشنواره فيلم هاي يك دقيقه اي با موضوع اصلاح الگوي مصرف:

هدف جشنواره فيلم هاي يك دقيقه اي، عمومي كردن آثار فيلمسازان جوان است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دکتر داروغه زاده، دبیر جشنواره ملی فیلم های یک دقیقه ای با موضوع اصلاح الگوی مصرف، در گفت و گو با آفتاب درباره اين جشنواره و اهداف آن توضيحاتي ارائه كرد.
 
وي درباره اين كه چرا چنين جشنواره اي راه اندازي شد، گفت: "همانطور که می دانید،سال هشتاد و هشت با عنوان سال اصلاح الگوی مصرف از جانب رهبر معظم انقلاب اسلامی نامگذاری شد و در نوروز همان سال طی سخنرانی که در مشهد مقدس داشتند، تاکید بسیاری بر ضرورت اصلاح الگوی مصرف از سوی ایشان مطرح شد؛ چرا که این موضوع به منظور پیشرفت و توسعه ی کشور امری ضروری به شمار می رود. طبیعی است که تمامی دستگاه های دولتی و غیر دولتی و سازمان ها، برنامه هایشان را به شکلی طراحی کردند که به اهداف این شعار دسترسی پیدا کنند."

وي افزود: موسسه رسانه های تصویری نیز که اغلب فعالیت هایش در حوزه سینما است، تصمیم گرفت تا از طریق فرهنگ سازی به کمک رسانه سینما به تحقق اهداف این شعار کمک کند و با توجه به اینکه ساخت فیلم های بلند سینمایی نیازمند زمان مناسب برای تولید است و از سوی دیگر با توجه به امکانات شبکه نمایش خانگی، تصمیم گرفتیم با فیلم های کوتاه یک دقیقه ای که اتفاقا جهانی نیز هست، هم پیام مورد نظر را به مخاطب برسانیم و هم فیلم سازان جوان را وارد این عرصه کنیم تا بتوانند از طریق ساخت فیلم های یک دقیقه ای با محوریت اصلاح الگوی مصرف به موضوعات اجتماعی آنطور که شایسته است، بپردازند و دغدغه های جامعه را در فیلم های خود منعکس کنند و اگر ممکن باشد،راه حلی نیز برای آن ارائه دهند.

داروغه زاده همچنين افزود: یکی از مشکلات فیلم سازان جوان ما این است که اثار تولیدی شان خیلی در اختیار مخاطب قرار نمی گیرد، این در حالی است که از این طریق می توانند ارتباط خوبی با مخاطبان برقرار کنند. همچنین تصمیم گرفتیم این جشنواره را طی سال های آتی نیز برگزار کنیم؛ چرا که این موضوع نباید تنها در یک سال مورد بررسی قرار گیرد. از سوی دیگر اول خرداد ماه را که روز "بهره وری و بهینه سازی مصرف" است، به منظور برگزاری مراسم اختتامیه این جشنواره ملی در نظر گرفتیم.

وي درباره تاثير فرهنگي اين جشنواره معتقد است كه اگر بتوان موضوع را گسترده ساخت، قطعا در حیطه ی ملی به فرهنگ سازی کمک خواهد کرد. از سوی دیگر هنگامی که این فیلم های یک دقیقه ای در شبکه های گسترده تر ارائه شود، در کشور منجر به فرهنگ سازی می شود، به طوری که تعداد بیشتری از مردم می توانند با آن ارتباط برقرار کنند.

او در اين خصوص همچنين ادامه داد: نکته دیگر این است که رسانه ی سینما، پرنفوذ ترین رسانه در سطح دنیاست و تاثیری که این رسانه دارد، هیچ رسانه ی دیگری از آن برخوردار نیست. اگر دقت کنید،امروزه هنرپیشه های معروف، بیشتر سفرای کشورشان در کشور و مجامع مختلف جهانی می شوند؛ چراکه از تاثیر گذاری بیشتری برخوردار هستند. لذا هم خود رسانه ی سینما و هم گستردگی آن می تواند تاثیر گذار باشد. در حال حاضر از سیستان و بلوچستان گرفته تا تهران به دبیرخانه جشنواره، فیلم ارسال شده است که این مساله بیانگر گستردگی کار است. از سوی دیگر در کنار فیلم سازان حرفه ای افرادی که تا به حال فیلم نساخته اند، در این جشنواره حضور دارند. نکته دیگر نیز میزان اطلاع رسانی است که توسط رسانه ها انجام می‏شود و چگونگی انعکاس اقدامات و فعالیت های انجام شده این جشنواره در رسانه های جمعی و مطبوعات از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

دبير جشنواره فيلم هاي يك دقيقه اي با موضوع اصلاح الگوي مصرف درباره داوري آثار گفت: "طبیعی است زمانی که فیلمی به دبیرخانه ی جشنواره ارسال می شود، یک هیئت انتخاب اثار برگزیده ی مربوط به آن را انتخاب می نمایند.هیئت انتخاب این مسابقه هم اکنون در حال بازبینی تمامی اثار رسیده به دبیر خانه است. نکته ای که باید در این میان به آن اشاره کرد این است که به فیلم هایی که به بخش مسابقه راه یابند،مبلغ صد و ده هزار تومان به عنوان حقوق فرهنگی به آنها تعلق می گیرد. البته این مساله جدای از بخش جایزه اصلی است."

وي درباره زمان دريافت آار گفت: اختتامیه مسابقه، روز یکم خرداد است  و با توجه به این که بازبینی فیلم های یک دقیقه ای کار چندان دشواری نیست و اگر فیلمی یک الی دو روز دیرتر نیزبرسد، بازبینی خواهد شد و در صورت انتخاب به بخش مسابقه نیز راه خواهد یافت.

وي درباره آثار ارسالي نيز افزود: ما از دورترین نقاط کشور هم شرکت کننده داشته ایم. حدود چهارصد فیلم به دبیرخانه ارسال شده است و از نوجوان دوازده ساله در این جشنواره فیلم ساخته اند تا فیلم ساز پنجاه ساله.

داروغه زاده در عين حال اعلام كرد كه فیلم های منتخب در قالب دی وی دی عرضه خواهد شد. وي همچنين از پخش آن ها در شبكه يك سيما نيز خبر داد.

او همچنين هيات داوران را بدين شرح اعلام كرد: آقایان ابراهیم حاتمی کیا(نویسنده و کارگردان سینما)، مهدی فرجی (مدیر شبکه یک سیما)، بیژن نوباوه وطن( عضو کمیسیون فرهنگی مجلس)، دکتر مجید ملکی تبار(رئیس دانشکده صدا و سیما) و علیرضا سجادپور(رئیس اداره نظارت و ارزشیابی معاونت امور سینمایی).

وي درباره آثاري كه تا كنون به دبيرخانه جشنواره رسيده گفت: با توجه به اینکه این اولین دوره ی برگزاری جشنواره است،خیلی انتظارساخت فیلم های شاخص را نداشتیم؛ اما خوشبختانه فیلم های ارسال شده به دبیر خانه فراتر از حد انتظارما بوده است، به طوری که پنجاه فیلم ساز حرفه ای در جشنواره شرکت کرده اند و حتی اثار فیلم سازهای آماتور نیز قابل قبول است. 

وي همچنين درباره دائمي بودن اين جشنواره نيز گفت: هدف ما این است که دبیرخانه این جشنواره ملی، دائمی باشد و حداقل سال دیگر نیز با همین محتوا آن را برگزار کنیم. فکر می کنم پس از اکتشاف نفت در کشورمان،عادت کرده ایم که بد مصرف کنیم و خیلی از اختلافات طبقاتی نیز از همین امر ناشی می شود.امید است اصلاح الگوی مصرف و هدفمند کردن یارانه ها بیشتر دیده شوند و سال دیگر با همین موضوع این جشنواره ملی برگزار شود و طی سال های دیگر نیز با موضوعاتی چون: کار افرینی،اشتغال زایی، اعتیاد و... اقدام به برگزاری چنین رویداد های فرهنگی کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین