کد خبر: ۱۷۳۶۲۹
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۱

وضعیت آب یزد در نقطه "خطر" قرار گرفته است

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: رییس مجمع نمایندگان استان یزد با تاكید بر اختصاص آب انتقالی و تخصیصی به شهرستان‌های استان به عدالت، اظهار نمود: اولویت اصلی باید تامین آب شرب و بهداشت مردم باشد. 

محمد صالح جوکار در نشست با مسئولان شرکت های آب منطقه‌ای، سازمان آب و فاضلاب و موسسه کوثر استان با بیان این مطلب فزود: متاسفانه در برخی از شهرستان‌ها از جمله شهرستان اردکان آب انتقالی را جهت صنایع استفاده می‌نمایند، در حالی که در شهر یزد بیش از 90 درصد آب انتقالی به مصرف شرب و بهداشت مردم می‌رسد و در بسیاری از مناطق استان با کمبود آب مواجه هستیم.

وی ادامه داد: استان یزد یعنی همه شهرستان‌ها و مناطق یزد و باید به عدالت در مورد آب انتقالی اقدام شود و این که اشخاصی در نشست با مسئولان کشوری فقط برای بخش خودشان درخواست آب می‌نمایند و توسط آن مسئول به صورت غیر قانونی دستوراتی داده می‌شود، درست و قانونی نیست.

نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر مردم وجود نداشته باشند، صنعت و کار هم وجود نخواهد داشت، لذا باید اولویت اصلی و تمام تلاش مسئولان تامین آب شرب و بهداشت مردم باشد.

وی افزود: در برخی مناطق استان از جمله اردکان چاه‌های موجود را از رده خارج نموده‌اند و از آب انتقالی برای صنعت استفاده می شود که این زیبنده نیست.

جوکار در پایان اظهار كرد: باید به گونه‌ای اقدام شود که مردم بدلیل عملکرد مسئولان با مشکل مواجه نشوند و باید به سمت صنایع کم آب خواه حرکت شود و نسبت به بهسازی صنایع موجود اقدام سریع صورت گیرد.

محمدرضا راعی مدیر عامل آب منطقه‌ای استان یزد نیز در این نشست گفت: سه هزار و یکصد لیتر بر ثانیه در روز آب اختصاصی انتقالی به استان یزد است که فقط 60 درصد آن تخصیص یافته است.

وی افزود: در سال 1389، 81 درصد آب انتقالی به مصرف شرب و بهداشت مردم رسیده و در سال 1390 نیز این مقدار به 87 درصد رسیده که نشان از بحرانی بودن وضعیت آب در استان یزد دارد.

راعی ادامه داد: بحران آب در استان یزد باید جدی گرفته شود، به گونه‌ای که کاهش هر ساله بارندگی باعث شده قدرت و نیروی خشکسالی هر سال تقویت شود و میزان خشکسالی و خسارت وارده به بخش‌های کشاورزی، باغداری، زراعت و دام استان به ده‌ها میلیارد تومان افزایش یابد و همین افزایش خسارت شدید بدون شک مشکلات بی‌شماری را برای جبران آن بوجود آورده است.

سید علیرضا نبوی زاده مدیر عامل موسسه کوثر یزد نیز در این نشست گفت: با توجه به این که فقط 60 درصد مقدار سهمیه اختصاصی به استان یزد محقق شده است، لذا صحبت از خط دوم شاید درست نباشد و لذا باید نسبت به تكمیل سهمیه اختصاصی باقیمانده و در كنار آن خط دوم اقدام شود.

به گزارش ایلنا، وی اضافه كرد: اگر فشاری نباشد، پیگیری هم نخواهد بود و لذا اکنون که آب شرب مردم به ویژه در شهر یزد به نقطه خطر رسیده است، باید توسط مسئولان اقدامات لازم صورت گیرد تا به مشکل برخورد نکنیم.

علی اسلامی مدیر عامل آب و فاضلاب شهری استان یزد نیز در این نشست گزارشی از اقدامات انجام شده ارائه نمود و گفت: کیفیت آب در شهرستان‌های مختلف استان یزد متفاوت است و بر همین اساس نسبت به جایگزینی چاه‌ها با آب انتقالی اقدام شده است.

وی افزود: از سه هزار و یكصد لیتر بر ثانبه آب انتقالی، دو هزار و 500 لیتر برای مصرف آب شرب و بهداشت مردم و 600 لیتر برای مصرف صنعت مشخص شده است ولی فقط 60 درصد سهمیه آب انتقالی تخصیص یافته است.

گفتنی است؛ در این نشست مقرر شد گزارشی از چاه‌های موجود و از دسترس خارج شده استان یزد به ویژه در شهرستان‌های صنعتی تهیه و در نشستی نسبت به رفع مشکلات موجود تصمیم‌گیری شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
0
0
اهالی مظلوم زیبا کنار هم اب اشامیدنی ندارند و از اب های پر خطر چاه استفاده می کنند . ان وقت می گوییم چرا مهاجرت به شهر ها زیا داست . یک تهرانی
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین