کد خبر: ۵۶۴۰۰۰
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۷
"دولت آمریکا تبدیل به دولتی انزواطلب می‌شود که دیگر تهدیدی علیه ایران نخواهد بود"

واشنگتن‌پست: خروج نیروهای آمریکا از سوریه، تحقق رویای ایران بود| آمریکا عراق را هم ترک می‎کند؟

یکی از بزرگترین برندگان تصمیم ترامپ برای خروج نیروهای نظامی امریکایی از سوریه ایران است. اکنون تهران می‌تواند نفوذ خود را در سرتاسر خاورمیانه گسترش دهد. نفوذ واشنگتن در مقابل کاهش خواهد یافت.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- روزنامه "واشنگتن پست" با انتشار گزارشی ضمن اشاره به این موضوع که خروج نیروهای آمریکایی از سوریه به نفع واشنگتن‌پست: خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، تحقق رویای ایران بود| آمریکا عراق را هم ترک می‎کند؟ایران خواهد بود، می‌نویسد:"تغییر ناگهانی سیاست آمریکا در مورد سوریه متحدان این کشور را نگران می‌کند. به نظر می‌رسد ترامپ در موقعیت دشواری در برابر دستاوردهای گسترده ایران در سال‌های اخیر قرار گرفته است. خروج نیروهای امریکایی از سوریه راه را برای توسعه قدرت و نفوذ ایران باز می‌کند. این موضوع سبب می‌شود تا مسیری از تهران تا دریای مدیترانه ایجاد شود و توانایی ایران برای به چالش کشیدن اسرائیل افزایش خواهد یافت. تحلیلگران معتقدند که این مسئله باعث زیر سوال رفتن تعهد واشنگتن نسبت به متحدان‌شان می‌شود و بسیاری از متحدان امریکا به روسیه نزدیک‌تر خواهند شد. "ریاض کهواجی" رئیس موسسه تحقیقات نظامی خاورمیانه و خلیج ‌فارس که مقر آن در دبی است می‌گوید: "این رویایی برای ایران بود. دیگر ایران ترامپ را جدی نخواهد گرفت. دولت امریکا تبدیل به دولتی انزواطلب می‌شود  که دیگر تهدیدی علیه ایران نخواهد بود. ایران در اقدامات خود جسورتر خواهد شد چرا که در می‌یابد دولت ترامپ بیش از آن که نیش بزند سر و صدا می‌کند". 

به گزارش آفتاب‎نیوز، این روزنامه در ادامه می‌نویسد:" یک خبرگزاری ایرانی اخیرا به نقل از یک مقام ارشد نظامی در سپاه نوشت که امریکایی‌ها با خروج از سوریه به شکست سیاست‌های‌شان اعتراف کرده‌اند. اکنون کردها به احتمال زیاد در شرق سوریه مجبور به اتحاد با اسد از ترس حمله ترکیه خواهند شد. دولت ایران مناطق تخلیه شده توسط نظامیان امریکایی را پر خواهد کرد. اسرائیل هم‌مرز با سوریه است. پایگاه امریکا در مرز بین عراق و سوریه کوتاه‌ترین مسیر ارتباط بین تهران و دمشق است. تحلیلگران اسرائیلی معتقدند که فرمان ترامپ برای خروج نیروهای نظامی امریکایی از سوریه بدون تعیین برنامه پس از آن نشان می‌دهد که امریکا دیگر نمی‌تواند از امنیت اسرائیل حفاظت کند. "اوفر زالزبرگ" تحلیلگر در گروه بین المللی بحران می‌گوید:"در حال حاضر اسرائیل این احساس را دارد که برای مقابله با ایران در سوریه تنها است. این به معنای تصمیم امریکا برای خروج از منطقه قلمداد می‌شود. اکنون تهران و مسکو از تماشای این وضعیت لذت می‌برند". 

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: "هوشیار زیباری" وزیر امور خارجه سابق عراق می‌گوید تصمیم خروج نیروهای امریکایی از سوریه احتمالا سبب می‌شود تا شبه نظامیان در عراق نیز خواست مشابهی را مطرح کنند. او معتقد است که احتمالا در پارلمان عراق این گروه‌ها که دستکم یک سوم از کرسی‌های پارلمانی را تحت کنترل دارند خواستار جلب حمایت سایر نمایندگان برای طرح درخواست خروج امریکایی از عراق شوند. منطق آنان این است که اگر امریکا داعش را در سوریه شکست داده و می‌خواهد خارج شود، داعش در عراق نیز شکست خورده در نتیجه، دیگر دلیلی برای حضور امریکایی‌ها در ان کشور وجود ندارد".
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین