کد خبر: ۶۹۲۹۰۵
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳
دستیار سابق اوباما، نماینده ویژه امور ایران در دولت بایدن شد

خشم تندروهای آمریکایی و اسرائیلی از یک انتخاب جو بایدن؛ "رابرت مالی"، نماینده ویژه امور ایران کیست؟

به گفته یک مسئول ارشد وزارت خارجه ایالات متحده،‌ جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا رابرت مالی،‌ دستیار سابق باراک اوباما را به سمت نماینده ویژه دولت خود در امور ایران منصوب کرده است. مخالفت محافظه‌کاران امریکایی با مالی بدان خاطر است که دولت بایدن می‌خواهد مسیر معکوس ترامپ را در قبال ایران بپیماید. انتصاب "مالی" پیامی از سوی بایدن به ایران درباره جدیت او برای احیای برجام است.
خشم تندروهای آمریکایی و اسرائیلی از یک انتخاب جو بایدن؛
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- گزارش‌های منتشر شده درباره انتصاب "رابرت مالی" که هدایت مذاکرات با ایران در دوران اوباما را برعهده داشت باعث ایجاد عصبانیت در میان محافظه‌کاران امریکایی شده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ سایت "میدل ایست آی" درباره مخالفت محافظه‌کاران امریکایی با انتصاب "رابرت مالی" از سوی "جو بایدن" برای امور ایران می‌نویسد: "علیرغم آنکه سنا نامزد‌های مدنظر بایدن برای پست‌های وزارت خارجه، خزانه‌داری و دفاع را تایید کرده به نظر می‌رسد نزاعی بر سر انتصاب "رابرت مالی" به عنوان نماینده دولت بایدن در امور ایران شکل گیرد.

مالی دیپلمات دوره اوباما بود و ریاست گروه بین‌المللی بحران اندیشکده‌ای با هدف کمک به پیشگیری از منازعات خشونت‌آمیز را برعهده داشته است. همچنین، او در کاخ سفید عهده‌دار مناصب مختلفی بوده است؛ از جمله یکی از مشاوران کارزار شکست داعش. هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه در شورای روابط خارجی و دستیار ویژه ریاست جمهوری امریکا نیز از مناصب دیگر او بوده‌اند.

مالی مذاکره‌کننده ارشد امریکا در دوره اوباما بوده است. "مالی" در مصر متولد شده و از خانواده‌ای یهودی با تباری سوری بوده است. پدر او روزنامه‌نگاری چپگرا بود که ضد استعمارگرایی در آفریقا مقاله می‌نوشت. مالی از منتقدان سیاست‌های اسرائیل در قبال فلسطینیان؛ از جمله طرح اسرائیل برای الحاق بخش‌های بیشتری از سرزمین‌های اشغالی فلسطینی به خاک اسرائیل بوده است.

رابرت مالی از اعضای ارشد مذاکرات هسته‌ای با ایران بود.

مالی فعالیت خود را از دوران ریاست جمهوری "بیل کلینتون" آغاز کرد و در آن دوره دستیار ارشد امور اعراب و اسرائیل و رئیس بخش خاور نزدیک و جنوب آسیا در شورای امنیت ملی بود.

محافظه‌کاران امریکایی با او مخالف هستند چرا که مالی موافق برجام است.

یکی از اعضای شورای ایرانی - امریکایی (نایاک) می‌گوید شبکه‌ای از تندرو‌های ضد ایرانی مخالف "مالی" هستند چرا که او حامی دیپلماسی با ایران است. "مالی" یک دیپلمات باتجربه است و با طرف ایرانی پیش‌تر مذاکره کرده است".

مخالفت محافظه کاران امریکایی بدان خاطر است که دولت بایدن می‌خواهد مسیر معکوس ترامپ را در قبال ایران بپیماید. انتصاب "مالی" پیامی از سوی بایدن به ایران درباره جدیت او برای احیای برجام است.

این سایت در ادامه می‌نویسد: "از جمله مخالفان "مالی" می‌توان به سناتور جمهوری‌خواه "تام کاتن" اشاره کرد. او در توئیتی نوشته "رابرت مالی" حامی حکومت ایران و ضداسرائیل است. او انتصاب مالی را شانسی برای نظام سیاسی ایران دانسته است".

خبر خوبی برای اسرائیل نیست

روزنامه اسرائیلی "جروزالم پست" نیز در گزارشی به نقل از منابع آگاه و مقام‌های سابق اسرائیلی که سال‌ها با "مالی" کار کرده‌اند می‌نویسد انتصاب او به عنوان نماینده امریکا در امور ایران خبر خوبی برای اسرائیل نیست و باعث ایجاد نگرانی بین اسرائیلی‌ها شده است.

این روزنامه در ارتباط با نگرانی اسرائیل درباره انتصاب "مالی" می‌نویسد: "آریل گلد" یک یهودی ضداسرائیلی و عضو هیئت رهبری گروه چپ رادیکال "کد پینک" از انتصاب "رابرت مالی" به عنوان نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران حمایت کرده است. این یک نشانه است؛ این که انتصاب "مالی" خبر خوبی برای اسرائیل نیست.

علاوه بر آن، "برنی سندرز" سناتور امریکایی چپگرا و لابی یهودی چپگرای "جی استریت" در امریکا نیز از انتصاب مالی حمایت کرده‌اند و او را حامی دیپلماسی و نه جنگ دانسته‌اند.

پدر مالی، سایمون از حامیان جنبش‌های آزادیبخش از جمله جنبش‌های فلسطینی در دهه‌های ۵۰ تا ۷۰ میلادی بود.

مالی خود شخصا حامی سازش با ایران است. او با ترور "محسن فخری‌زاده" دانشمند هسته‌ای ایران محالفت کرد و مخالف پیش‌شرط‌های دوازده‌گانه "مایک پمپئو" وزیر خارجه سابق امریکا برای ایران بود. او پیش‌تر گفته بود "یاسر عرفات"، مقصر شکست خوردن مذاکرات صلح با طرف اسرائیلی نبود".

دستیار سابق اوباما، نماینده ویژه امور ایران در دولت بایدن

همچنین یورونیوز نوشته است که با رسمی شدن این انتصاب که پیش‌تر گمانه زنی در خصوص آن قوت گرفته بود این دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی نقشی محوری را در یکی از چالش‌های سیاست خارجی دولت جدید ایالات متحده برعهده می‌گیرد.

رابرت مالی یکی از اعضای اصلی و کلیدی تیم مذاکره کننده دولت باراک اوباما بر سر برنامه هسته‌ای ایران بود که در نهایت سال ۲۰۱۵ به توافقی موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک میان تهران و پنج قدرت جهانی منجر شد.

جو بایدن در حالی یک دیپلماتِ کارکشته و سهیم در شکل گیری توافقنامه بین‌المللی وین را به سمت نماینده ویژه خود در امور ایران منصوب کرده که ایالات متحده پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ با وجود مخالفت شدید متحدان اروپایی خود از برجام خارج شد و سهمگین‌ترین تحریم‌های یکجانبه بر ضد ایران اعمال کرد.

یک مسئول وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه در خصوص رویکرد دولت جدید این کشور به نحوه تعامل با ایران بر سر توافق هسته‌ای وین به خبرنگاران گفت: «آنتونی بلینکن در حال تدارک یک تیم اختصاصی متشکل از کارشناسان خبره و روشن‌بین و در عین حال دارای تنوع دیدگاه برای این موضوع است.»

به گفته این مقام مسئول در وزارت خارجه آمریکا «رابرت مالی که از پیشینه‌ای موفق در همین سمت درجریان مذاکرات قبلی بر سر برنامه‌ هسته‌ای ایران را برخوردار است از این پس به عنوان نماینده ویژه دولت ایالات متحده در امور ایران در راس این تیم قرار خواهد گرفت.»

رویترز با انتشار گزارشی در این خصوص با استناد به سخنان یک مسئول وزارت خارجه آمریکا که نامی از وی برده نشده آورده است: «وزیر (آنتونی بلینکن) اطمینان دارد که وی (رابرت مالی) و تیم تحت هدایتش بار دیگر موفق به انجام این ماموریت خواهند شد.»

زمانی که برای نخستین بار نام رابرت مالی از سوی رسانه‌ها و در میان گمانه‌زنی‌ها به عنوان نامزد احراز این سمت مطرح شد برخی از قانونگذاران جمهوری‌خواه و گروه‌های حامی اسرائیل از احتمال عملی شدن این تصمیم توسط جو بایدن به شدت ابراز نگرانی کردند و انتصاب چنین فردی را به عنوان مسئول میز ایران در وزارت خارجه ایالت متحده و سرپرست تیم مذاکره کننده بر سر برنامه هسته‌ای ایران مورد انتقاد قرار دادند.

این در حالی است مطرح شدن انتصاب آقای مالی به عنوان نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران از دیگر سو مورد استقبال شماری از سیاستمداران کهنه‌کار و دیپلمات‌های با سابقه آمریکایی قرار گرفت.

این سمت رابرت مالی را به یک مسئول کلیدی در ارتباط با تلاش‌های دولت جو بایدن جهت تعامل تازه با ایران پس از سال‌ها اختلاف و تنش ناشی از خروج ایالات متحده از توافقنامه هسته‌ای وین تبدیل خواهد کرد.

وب‌سایت خبری «دیپلماتیک» منبعی بود که برای نخستین بار در گزارشی انتصاب قابل انتظار رابرت مالی به سمت نماینده ویژه دولت ایالات متحده در امور ایران را اعلام کرد.

رابرت مالی با تمرکز بر سیاستگذاری در امور خاور میانه و حوزه خلیج فارس سمت‌های کلیدی متعددی را در دولت های دموکرات پیشین به ریاست باراک اوباما و بیل کلینتون برعهده داشت؛ آقای مالی همچنین یکی از مشاوران اصلی جو بایدن در کارزار انتخاباتی سال ۲۰۲۰ وی بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۹
اسدال..
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۰
1
7
انتصاب "مالی" پیامی از سوی بایدن به ایران درباره جدیت او برای احیای برجام است.

سوخت دستوری , کوره های فرصت سوزی , به وسیله نفوذی ها از کرملین تامین اجباری می شود .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۰
1
9
تندروهای ما هم خشمگین هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۰
1
8
خدای ملت مظلوم ایران را ازدست این دو دسته تندوری آمریکایی وایرانی
نجات بده !؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۰
4
2
مهم عملکرد است مهم شجاعت است که بایدن ندارد
فولادوند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
0
0
امروز فردا عمر گرانمایه سوخت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
0
0
رئیس‌جمهور آینده باید صدای اهالی غیزانیه، خوزستان، کولبران کردستان و کپرنشینان سیستان و بلوچستان باشد

باید اصلاح طلب واقعی و متناسب شرایط فقر معیشتی باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
0
0
#به_یاد_آور_امید_را
#بابا_نان_داد
#1400
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
0
0
اصلاح طلبان از تکرار به ابداع برای 1400 روی بیاورند
ناشناس
|
Canada
|
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
0
0
ملت خیلی مظلوم هستند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین