کد خبر: ۶۸۱۹۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۵
بازتاب اعلام گزینه وزارت خارجه دولت بایدن در رسانه ها و مطبوعات

آنتونی بلینکن، گزینه وزارت خارجه دولت جو بایدن کیست؟

بلینکن ۵۸ ساله که معاون سابق وزیر خارجه امریکا در دولت اوباما بوده، کار خود را از دوران ریاست جمهوری کلینتون آغاز کرد. احتمالا سابقه دیپلماتیک او و تجربه‌اش باعث خواهد شد شرکای امریکا آرام شوند؛ آن هم پس از چهار سال نارضایتی آنان از دولت ترامپ و رویکرد ملی‌گرایانه شخص او. به نظر می‌رسد بلینکن مسیر را برای بازگشت امریکا به پیمان اقلیمی پاریس، برجام و سازمان بهداشت جهانی هموار خواهد ساخت.
آنتونی بلینکن، گزینه وزارت خارجه دولت جو بایدن کیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- آنتونی بلینکن چه رویکردی را در سیاست خارجی آمریکا پیش خواهد برد؟ او چه ایده‌هایی در زمینه مسائل بین‌المللی دارد؟

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ با اعلام خبر احتمال تصدی مقام وزارت خارجه دولت بایدن از سوی "آنتونی بلینکن"، گمانه‌زنی‌ها درباره رویکرد احتمالی او در سیاستگذاری خارجی امریکا در رسانه‌ها و مطبوعات مطرح شده‌اند.

روزنامه امریکایی "نیویورک تایمز" نزدیک به دمکرات‌ها از "آنتونی بلینکن" به عنوان "مرد شماره دو سابق وزارت خارجه امریکا" یاد می‌کند و درباره او می‌نویسد: "انتظار می‌رود بلینکن تلاش کند تا امریکا را به متحدی مورد اعتماد تبدیل کند و زمینه‌ساز بازگشت این کشور به معاهدات و توافق‌نامه‌هایی باشد که ترامپ باعث خروج از آن شد. همچنین، به احتمال زیاد او در تلاش برای تشکیل ائتلافی جهانی به منظور مقابله با چین و اقدامات آن کشور خواهد بود".

این روزنامه "بلینکن" را یک "مدافع ائتلاف‌های بین‌المللی" خوانده است و در ادامه می‌افزاید: "بلینکن ۵۸ ساله که معاون سابق وزیر خارجه امریکا در دولت اوباما بوده، کار خود را از دوران ریاست جمهوری کلینتون آغاز کرد. احتمالا سابقه دیپلماتیک او و تجربه‌اش باعث خواهد شد شرکای امریکا آرام شوند؛ آن هم پس از چهار سال نارضایتی آنان از دولت ترامپ و رویکرد ملی‌گرایانه شخص او. به نظر می‌رسد بلینکن مسیر را برای بازگشت امریکا به پیمان اقلیمی پاریس، برجام و سازمان بهداشت جهانی هموار خواهد ساخت. همچنین، برای مقابله با چین به احتمال زیاد او درصدد تقویت رابطه امریکا با هندوستان برخواهد آمد. او احتمالا موضع سرسختانه‌تری در قبال روسیه اتخاذ خواهد کرد؛ چرا که اخیرا در مصاحبه‌ای از وابستگی بیش از اندازه روسیه و چین به یکدیگر ابراز نارضایتی کرده بود. بلینکن را می‌توان فردی از جناح میانه سیاست امریکا با تمایلات مداخله‌جویانه (برخلاف تمایلات انزواطلبانه ترامپ و کابینه‌اش) قلمداد کرد".

آنتونی بلینکن، گزینه وزارت خارجه دولت جو بایدن کیست؟

"نیویورک تایمز" در ادامه اشاره می‌کند که بلینکن پیش از ورود به بخش امور اروپای وزارت خارجه امریکا در سال ۱۹۹۳ میلادی، به عنوان روزنامه‌نگار و فیلمساز مشغول به کار بود و سپس متن سخنرانی‌های "بیل کلینتون" رئیس‌جمهوری امریکا را می‌نوشت. بلینکن در نیویورک و پاریس بزرگ شده و تحصیلکرده مدرسه حقوق هاروارد است. او در خانواده‌ای با سابقه دیپلماتیک بزرگ شد و برخی از اقوام‌اش از بازماندگان هولوکاست بوده‌اند‌".

به دنبال احیای نقش جهانی آمریکا

روزنامه "فایننشال تایمز" نیز در گزارشی به ایده‌های مدنظر بلینکن اشاره کرده است. این روزنامه معتقد است که بلینکن تلاش خواهد کرد تا امریکا به کریدور قدرت بین المللی بازگشته و نقش و اعتبار آن کشور احیا و ترمیم شود.

این روزنامه می‌افزاید: "بلینکن سال‌ها با بایدن در کمیته روابط خارجی سنا همکاری کرده بود. او همچنین مشاور امنیت ملی بایدن در دوران معاونت ریاست‌جمهوری او در دوره اوباما بوده است. او به ارزش‌های امریکایی باور دارد و درک می‌کند که سیاست‌های امریکا بر کل جهان تاثیرگذار هستند. اولویت اساسی در چالش‌های پیش‌رو برای او مقابله با چین خواهد بود. "رابرت مالی" رئیس گروه بین المللی بحران معتقد است که بلینکن درصدد احیای اعتبار بین‌المللی امریکا خواهد بود. او در خانواده‌ای با سابقه دیپلماتیک بزرگ شد. پدرش سفیر در مجارستان و عمویش سفیر در بلژیک بود. او به سبب زندگی در اروپا می‌داند که سایرین جه دیدی نسبت به رویکرد‌های امریکا دارند. او در دوره‌ای در فرانسه به سر می‌برد که دید مثبتی نسبت به امریکا در میان اروپایی‌ها وجود نداشت. او معتقد است که امریکا باید ائتلاف با اروپا را برای مقابله با آنچه اقتدارگرایی چین و روسبه خوانده تقویت کند. بلینکن را می‌توان یک "پراگماتیست واقع‌گرا" قلمداد کرد که معتقد به لزوم قدرتمندی امریکا است، اما محدودیت‌های قدرت آن کشور را نیز درک می‌کند. بلینکن ۵۸ ساله که اهل بازی فوتبال است به نواختن موسیقی به خصوص ساز گیتار نیز علاقمند است. گفته می‌شود تقویت دموکراسی و حقوق بشر از جمله اولویت‌ها در سیاستگذاری او در عرصه سیاست خارجی امریکا خواهند بود. به نظر می‌رسد سخت‌گیری او درباره لزوم رعایت حقوق بشر از سوی سایر دولت‌ها بیش از دولت اوباما باشد به خصوص در مورد دو کشور چین و روسیه".

واکنش اسرائیلی‌ها

روزنامه "تایمز اسرائیل" نیز با ابراز خرسندی نسبت به خاستگاه یهودی بلینکن نوشته است: "او در مصاحبه اخیر خود با "تایمز اسرائیل" گفته بود که دولت بایدن متعهد به حمایت از امنیت اسرائیل و لزوم تضمین آن است. او گفته بود می‌توان در مورد معاملات تسلیحاتی امریکا با امارات بازنگری انجام داد. او در مصاحبه خود گفته بود حمایت امریکا از اسرائیل و امنیت آن درسی از هولوکاست یا واقعه کشتار یهودیان در دوران آلمان نازی است. "مایکل اورن" سفیر سابق اسرائیل در واشنگتن نیز ضمن ستایش بایدن برای این انتخاب، بلینکن را یک "دوست واقعی" برای اسرائیل خوانده است".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
رود سری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
2
8
بلینکن هم. به این مضمون , به بی جان کردن برجام از سوی امورخارجه روسیه ونفوذی های داخلی ایران و کاسبان تحریم قبول دارد .
پس از تصویب برجام پاولوف؟نماینده مسکو در عکس یادگاری به نشانه مخالف شرکت نکرد اگر چه امضا کرده بود .
بعداز تصویب بانک ارز هواپیما و. مشکلاتشان در حال
ذوب و برخی حل شد .
همزمان رسانه های روسیه از اقتدار تهران پس از برجام نگران بودند .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین