کد خبر: ۶۸۲۱۴۷
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴
رونمایی بایدن از نام اعضای ارشد تیم سیاست خارجی و امنیت ملی

کابینه جو بایدن چه رویکردی در قبال مسائل خاورمیانه خواهد داشت؟

از سیاست استفاده از پهپاد تا دفاع از اسرائیل؛ این موارد بخشی از مسائل مرتبط با خاورمیانه هستند که دولت بایدن با آن مواجه خواهد بود.
کابینه جو بایدن چه رویکردی در قبال مسائل خاورمیانه خواهد داشت؟
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- سایت "میدل ایست آی" در گزارشی به مواضع اعضای کابینه بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا در قبال مسائل مختلف خاورمیانه پرداخته است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این سایت می‌نویسد: "روز دوشنبه بایدن از نام اعضای ارشد تیم سیاست خارجی و امنیت ملی دولت‌اش رونمایی کرد. بسیاری از این افراد سال‌ها در دوران ریاست‌جمهوری اوباما فعالیت داشته‌اند. در این میان نام "آنتونی بلینکن" به عنوان وزیر امور خارجه، "لیندا توماس گرین فیلد" به عنوان نماینده امریکا در سازمان ملل متحد و "جیک سولیوان" به عنوان مشاور امنیت ملی مطرح شده‌اند".

این سایت در ادامه به رویکرد هر یک از این افراد نسبت به مسائل خاورمیانه پرداخته است:

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه

او از مشاوران نزدیک بایدن در طول کارزار انتخاباتی وی بوده و به عنوان مشاور معاون امنیت ملی در دوره ریاست جمهوری اوباما فعالیت کرده است. او از سال ۲۰۰۲ میلادی به این سو مشاور بایدن در امور سیاست خارجی بوده است. روزنامه "نیویورک تایمز" می‌نویسد او در شکل دادن به واکنش امریکا به خیزش‌های بهار عربی در سال ۲۰۱۱ میلادی نقش داشته است. "نیویورک تایمز" می‌افزاید این واکنش و سیاست امریکا باعث ایجاد نتایج متفاوت و گوناگونی در مصر عراق، سوریه و لیبی شد. بلینکن همانند بایدن از اسرائیل دفاع می‌کند. او گفته است که بایدن به اسرائیل توجه خواهد کرد و کمک‌های نظامی امریکا به آن رژیم ادامه خواهند یافت. لازم به یادآوری است که اسرائیل در سال پایانی ریاست‌جمهوری اوباما ۳.۸ میلیارد دلار کمک نظامی از امریکا دریافت کرد. بلینکن در راستای حمایت از اسرائیل از کارزار تحریم کالا‌های اسرائیلی که توسط فلسطینیان سازماندهی شده انتقاد کرده است؛ کارزاری که خواستار اعمال فشار بر اسرائیل از طریق اهرم‌های به دور از خشونت برای پایان دادن به تبعیض و آزار و اذیت علیه فلسطینیان است.

همزمان بلینکن خواستار بازگشت امریکا به برجام است. او در گفتگویی در انستیتو "آسپن" در ماه آگوست گفته بود بایدن خواستار بازگشت به توافقی قوی‌تر و طولانی مدت‌تر با ایران است به شرطی که ایران به تعهدات هسته‌ای خود بازگردد و به آن عمل کند.

بلینکن در سال ۲۰۰۸ میلادی نامه‌ای از سوی مقام‌های دولت اوباما که خواستار پایان دادن به حمایت امریکا از حمله سعودی‌ها علیه یمن بودند را امضا کرد. در این نامه اشاره شده بود که حمایت سال ۲۰۱۵ دولت اوباما از ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان و امارات علیه یمن اشتباه بوده و ریاض جنگی را بر یمن تحمیل کرده است. در نامه اشاره شده بود که دولت ترامپ با جای آن که از اشتباه دولت اوباما درس بیاموزد حمایت نظامی از عربستان را افزایش داده است.

میشل فلورنوی، وزیر دفاع

او مقام ارشد سابق سیا و از مقام‌های دخیل در سیاستگذاری دفاعی امریکا در دولت اوباما بوده است. در سال ۲۰۱۶ میلادی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر آن بود که "هیلاری کلینتون" در صورت پیروزی در انتخابات او را به عنوان وزیر دفاع منصوب خواهد کرد. فلورنوی در مطلبی نوشته بود که امریکا نیازمند سیاست خارجی‌ای است که با چالش‌های جهانی از جمله تغییرات اقلیمی مقابله کند. او رابطه نزدیکی با جامعه دفاعی امریکا دارد و از موسسان اندیشکده "مرکز برای امنیت امریکای نوین" بوده است که حمایت زیادی را از شرکت‌های ارشد دفاعی کسب می‌کند.

دیدگاه وی درباره خاورمیانه متاثر از ارتباط اش با مقام‌های شرکت‌های تسلیحاتی است. او پیشتر توصیه کرده بود که امریکا فناوری مقابله با پهپاد‌ها را به عربستان ارائه دهد. فلورنوی حامی توسعه سرمایه‌گذاری بر روی پهپاد‌ها و تسلیحات بدون سرنشین مختلف است. او خواستار تضمین امنیت عربستان در مقابل حملات پهپادی است که از نظرش ایران پشت آن قرار دارد.

فلورنوی اوایل سال جاری میلادی در گفتگویی با اندیشکده "هادسون" گفته بود که واشنگتن نباید تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند، علیرغم آنکه تحریم‌ها مانعی در مسیر بازگشت ایران به تعهدات برجامی هستند و بایدن نیز به این موضوع توجه دارد.

آوریل هاینس، مدیر اطلاعات ملی

او معاون سابق رئیس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) است که به دولت اوباما برای پیشبرد سیاست جنگ پهپادی و رویکرد سختگیرانه علیه کره شمالی کمک کرد. پیش‌بینی می‌شور او کمک مشابهی را به دولت بایدن ارائه دهد که خواستار مقابله با کره شمالی است؛ علیرغم آنکه از نظر لفظی او خواستار آزاد شدن زندانیان زندان گوانتانامو و محدود شدن کارزار حملات پهپادی امریکا بود، در عمل در برنامه‌ریزی برای انجام عملیات پهپادی که به کشته شدن شدن غیرنظامیان انجامید در کنار "جان برنان" رئیس سابق سیا بود.

هاینس از "جینا هاسپل" رئیس سیا که به طور مستقیم در پرونده بدنام شکنجه نقش داشت حمایت کرده بود. اگر سمت او تایید شود این مقام سابق دولت اوباما بلندپایه‌ترین زن در جامعه اطلاعاتی امریکا خواهد بود.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی

او پیشتر به عنوان مشاور امنیت ملی بایدن در دوران معاونت رئیس‌جمهوری امریکا فعالیت کرده بود که به ایجاد کانال پشت پرده گفتگو میان ایران و امریکا با میانجی‌گری عمان که در نهایت منجر به حصول توافق هسته‌ای شد کمک کرده بود.

درباره ایران، سالیوان حامی بازگشت امریکا به برجام و لغو تحریم‌های ضدایرانی به شرط پایبندی تهران به مفاد برجام است. او در سخنرانی‌ای در بنیاد "هریتیج" شروط مایک پمپئو وزیر خارجه دولت ترامپ برای ایران را غیرمنطقی و غیرواقع‌بینانه دانسته بود و از کارزار فشار حداکثری ترامپ علیه ایران انتقاد کرد. او در سخنرانی‌ای در مرکز "برای مطالعات بین‌المللی و استراتژیک" گفته بود که از نظرش دولت بایدن باید قتل "جمال خاشقجی" توسط عربستان را به شدت محکوم کند و خواستار پیگیری این پرونده شده بود.

لیندا توماس گرین فیلد، نماینده امریکا در سازمان ملل متحد

او تجربه فعالیت دیپلماتیک در دولت اوباما را داشته و دیپلمات ارشد امریکا در امور آفریقایی بوده است. او پیشتر سفیر امریکا در لیبریا بود و در مناصب دیپلماتیک در پاکستان و کنیا نیز فعال بوده است. او در مورد رابطه با اسرائیل متحد کلیدی امریکا تجربه‌ای ندارد و احتمالا از نظر شخص بایدن و بلینکن پیروی خواهد کرد. وی در مقاله‌ای از لزوم تقدم دیپلماسی بر استفاده از گزینه نظامی توسط امریکا نوشته بود. او در این مقاله اشاره کرده بود که باید پذیرفت که نقش و تاثیر دیپلماتیک امریکا نسبت به گذشته کاهش یافته، اما کماکان نقشی محوری و پراهمیت در امور بین المللی است. او همچنین نوشته بود تمرکز دولت امریکا باید بر روی تقویت طبقه متوسط، رفع تبعیض‌های نژادی و نابرابری‌های اقتصادی باشد. گرین فیلد از منتقدان سیاست‌های ترامپ از جمله قانون ممنوعیت صدور ویزا برای اتباع کشور‌های مسلمان بوده است.

نامزد‌های احتمالی سیا

بایدن هنوز رئیس سیا را انتخاب نکرده است. با این حال، چند گزینه برای این مقام مطرح شده‌اند:

"توماس دونیلون" مشاور پیشین امنیت ملی در دولت اوباما که در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ میلادی مشوق دور شدن تمرکز دولت امریکا از افغانستان و عراق و متمرکز شدن روی جنگ جهانی علیه تروریسم و مقابله با چالش متوجه از جانب چین بوده است.

"سوزان گوردون" که چهار دهه در جامعه اطلاعاتی امریکا فعالیت کرده است. او پس از سه سال فعالیت در دولت ترامپ در نهایت در سال ۲۰۱۹ میلادی به دلیل مخالفت با موضع آن دولت در قبال ایران، روسیه و کره شمالی از مقام‌اش استعفا داد.

"مایکل مورل" که همزمان با گوردون وارد سیا شده بود نیز از نامزد‌های احتمالی است. او در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ میلادی معاون رئیس سیا بوده است و بخشی از برنامه‌ریزی عملیات قتل "اسامه بن لادن" رهبر القاعده بوده است. او از منتقدان "بشار اسد" رئیس‌جمهوری سوریه است و ایران را به دلیل حمایت از او مورد انتقاد قرار داده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۸
اولیائی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
1
3
بایدن باید بداند , بایدن با ترامپ فرقی ندارد , مصرف داخلی دارد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
1
3
تحریم ادامه دارد یا به این زودی لغو نمیشود
هادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
0
4
باورکنیدظرفیت پیشرفت درکشور بسیاراست تعامل بادنیاهم نیازاست.هرکسی رنج بردگنج گرفت.اکثرادمهای موفق دنیاازطبقه رعیت بودند.
Nima
|
Canada
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
1
3
تهران اعلام کرده آماده مذاکره نیست،
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
1
2
رویکرد بایدن در خاورمیانه این است که ایران را در برابر کشورهای منطقه شاخ کند تا هم ایران را و هم کشورهای منطقه را بچابپد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
3
4
قیافه های اعضای کابینه بایدن بیشتر به گانگسترها میخوره چقدر قیافه ها شون شیطانی به نظر میرسه .یه حسی باعث میشه از خنده های بایدن بدم بیاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
0
4
این که همان کابینه حسین اوباما است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
0
2
ما که کاملا مستقلیم و تاثیر ناپذیر از هر آنچه در شرق و غرب رخ میدهد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین