کد خبر: ۷۱۳۷۷۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۱

ماجرای پیدا شدن چند صد میلیارد آب در اعماق زمین چیست؟

در روزهای اخیر ویدئویی در فضای مجازی در حال انتشار است که به مردم نوید پیدا شدن چند صد میلیارد آب در اعماق زمین را می دهد که معاون وزیر نیرو در این باره توضیحاتی را ارائه داد.
ماجرای پیدا شدن چند صد میلیارد آب در اعماق زمین چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

قاسم تقی زاده خامسی- معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در صفحه اینستاگرام خود با انتشار این ویدئو نوشت: مطالعات اکتشاف آب با عنوان آب ژرف چند سالی است که توسط حوره معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور آغاز شده است. حاصل همکاری آن معاونت با وزارت نیرو در این زمینه منجر به حفاری یک حلقه چاه عمیق به عمق ۲۲۰۰ متر (و بعدها به طور مستقل توسط حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور تا عمق ۳۱۰۰ متر) بود.

به گفته وی آبدهی این چاه با استفاده از پمپاژ توسط پمپ شرکت نفت توسط ۷ لیتر بر ثانیه و شوری آن نزدیک به آب دریا بود که با حفر یک حلقه چاه کم عمق آب دهی مذکور و البته با کیفیت خیلی بهتر و با هزینه های کمتر قابل دسترسی است. لازم به ذکر است چاه مذکور در ابتدا به صورت آرتزین (با آبدهی حدود ۴ لیتر بر ثانیه) بود اما پس از گذشت مدت کوتاهی به سرعت از حالت آرتزین خارج شد و بنابر این خروج آب به صورت پمپ امکان پذیر است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا نوشت: ویدئویی که به صورت گسترده ای در فضای مجازی منتشر شده مربوط به عملیات شستشوی یک چاه معمولی بوده و هیچگونه ارتباطی با چاه حفاری شده در سیستان ندارد. این ویدئو چند سال پیش نیز در فضای مجازی پخش شده و اخیرا بازنشر یافته است. قابل به ذکر است عملیات شستن چاه یک روش معمول پس از حفاری به روش دورانی در آبرفت یا سازند سخت است و منبع ویدئو منتشر شده نامشخص بوده و بنابر این حتی ممکن است مربوط به ایران هم نباشد همچنین دکل حفاری مورد استفاده در این ویدئو با دکل حفاری چاه سیستان متفاوت است.

خامسی اظهار کرد: لازم به توضیح است انتشار گسترده مطالبی بدون پشتوانه علمی و بدون ارتباط از این دست از سوی افزادی با عناوین دکتر، مهندس، کارشناس آب ژرف و غیره بدون هیچگونه تخصصی در خصوص آب های زیرزمینی مسلوق به سابقه بوده و به همین دلیل بجای انتشار مبانی علمی موضوع در محافل علمی و مجلات رسانه های تخصصی از طریق فضای رسانه ای و مجازی منتشر می شود.

به گفته وی بدیهی است انتشار مطالبی از این قبیل ویدئو ها، صرفاباعث افزایش انتظارات در بخش قابل توجهی از مردم را فراهم می سازد که نتیجه آن کاهش بهره وری در آب کشور خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
-
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
0
1
آبهای ژزف-دانشمندان ایرانی به آن دست یافته اند-مردم سیستان درمجاورت بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان تشنه اند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین