کد خبر: ۷۳۲۳۲۸
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸
از رژیم‌های غذایی نامعتبر فضای مجازی دوری کنید؛

برای کاهش وزن بدن چه کنیم؟

شاید برای بعضی‌ها غذا خوردن بسیار مهم باشد و برای برخی دیگر، چه غذایی بخوریم از اهمیت بالایی برخوردار باشد، موضوعی که موجب می‌شود تا بسیاری از مردم، رژیم غذایی خود را بر اساس این دو موضوع مهم، برنامه‌ریزی و تدوین کرده و بر اساس آن عمل می‌کنند.
برای کاهش وزن بدن چه کنیم؟
آفتاب‌‌نیوز :

خوراک یا غذای خوردنی، در جوامع متفاوت به صورت خام و دست‌نخورده، تغییر یافته یا نیمه تغییر یافته برای مصرف آماده می‌شود. خوراک می‌تواند منشأ حیوانی یا گیاهی (و یا گاهی معدنی) داشته باشد، و برای رفع نیاز تغذیه یا لذت بردن مصرف شود.

بسیاری از متخصصان معتقدند در کنار توجه به موضوع مهم غذا خوردن، باید به این نکته نیز توجه شود که چه غذایی بخوریم، امری که مستقیما با سلامت انسان در ارتباط است و می‌تواند مولفه‌ای برای بهترزیستن و افزایش طول عمر باشد.

دکتر ابراهیم مهدوی متخصص تغذیه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اهمیت غذا و در راستای آن غذای سالم، اظهار کرد: غذا ماده‌ای حیاتی است، ماده‌ای آنچنان اساسی که بدون آن موجود زنده قادر به زیستن نخواهد بود.

وی با بیان اینکه در تقویم جهانی ۱۶ اکتبر هرسال روز جهانی غذا( World Food Day یا WFD) است و وضعیت امنیت غذایی و تغذیه نشان می‌دهد که بیش از ۷۰۰میلیون نفر از جمعیت جهان از گرسنگی رنج می‌برند، تصریح کرد: سر فصل های اصلاح الگوی تغذیه، کاهش قند، نمک و چربی است که باید جدی گرفته شود.

مهدوی با اشاره به اینکه یک رژیم سالم و کامل، بر اساس هِرم غذایی تنظیم می‌شود، گفت: شاید رژیم غذایی روش خوبی برای بهبود عادت غذایی به‌نظر برسد اما اگر این هدف صرفا به دلیل تناسب اندام باشد ممکن است آسیب بزند.

سلامتی؛ گرفتار رژیم‌های غذایی نامعتبر فضای مجازی

وی ادامه داد: دستور رژیم‌های متعدد علاوه بر فواید آن، یک روی تاریک نیز دارد به طوریکه مشاهده می‌شود برخی متخصصان رژیم غذایی به دلیل فضای حاکم در جامعه مبنی بر اندام متناسب در مورد کاهش وزن یا به اشتراک‌گذاری تجربه خود در تلاش برای تبلیغ رژیم های غذایی هستند که بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و سلامت بدن موضوع کمرنگ تری است و این موضوع در رسانه های اجتماعی به شدت شایع شده‌ است.

این متخصص تغذیه گفت: رژیم غذایی صحیحی که سلامت جسم در آن در اولویت باشد قطعا پرفایده خواهد بود و در این راستا کاهش مصرف شکر و نمک نیز حایز اهمیت است.

مهدوی ادامه داد: با این‌همه گزینه‌ی ناسالمی که وجود دارد، اجرای یک برنامه‌ی غذاییِ مغذی و متعادل، شاید غیر ممکن به نظر برسد اما میتوان با برنامه ریزی صحیح به این مهم دست یافت.

وی افزود: گاهی احساس گرسنگی با احساس تشنگی اشتباه گرفته می شود چرا که علایم تشنگی و کمبود آب بسیار شبیه علایم گرسنگی است، بنابراین با تشخیص درست این مهم می توان از مصرف کالری های اضافی خودداری کرد و با نوشیدن آب کافی این فریب مغز را مدیریت کرد.

این پزشک تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: اگر میزان مصرف کالری شما از میزان سوخت و ساز بدن کم تر باشد و کسانیکه به بیماری‌هایی از جمله کم کاری تیرویید دچار هستند کاهش وزن در آنها چشمگیر نخواهد بود اما اگر همیشه گرسنه باشید و میزان کالری کمی را نیز مصرف کنید، نیز در کاهش وزن خیلی موثر نیست و مشکلاتی را نیز ایجاد می‌کند.

برای کاهش وزن بدن چه کنیم؟

مهدوی با تاکید بر تناوب غذایی و کاهش میزان حجم غذا در هر وعده، گفت: تحقیقات اثبات کرده اند، افرادی که در طول روز ۴ تا ۵ وعده غذایی می خورند بهتر می توانند اشتها و وزن خود را کنترل کنند. همچنین افراد استفاده از رژیم‌های متعدد بدون پایه‌علمی یا داروهایی که در فضای مجازی بدون هیچ سند علمی است پرهیز کنند و بهتر است تحت نظر یک متخصص این کار را انجام دهند تا آسیب کمتری ببینند.

وی بر داشتن سبک زندگی سالم شامل ورزش، فعالیت بدنی و رژیم غذایی سالم تاکید کرد و درباره تغذیه دانش‌آموزان یادآور شد: دانش آموزان از خوردن غذاهای چرب، فست فود و نمک به شدت خودداری کنند و خانواده ها باید در تغییر ذائقه فرزندان خود بکوشند.

این متخصق تغذیه با بیان اینکه وقتی متخصص توصیه می‌کند که رژیم بگیرید، منظورش پیروی از یک الگوی غذایی سالم است، تصریح کرد: هدف اول از داشتن یک رژیم سالم، سلامتی است. بسیاری از بیماری‌ها مانند دیابت، کبد چرب، پوکی استخوان، چند نوع سرطان، مشکلات گوارشی، بیماری‌های ناشی از کمبود ویتامین، چربی خون، فشارخون و نیز برخی از اختلالات عصبی به خاطر تغذیه ناسالم به‌وجود می‌آیند.

مهدوی اظهارکرد: خانواده ها باید، یخچال‌ را از غذاهای سالم و مغذی پر کنند، تا درهنگام گرسنگی مواد غذایی سالم و غیر فست فودی در دسترس باشد.

وی با اشاره به اهمیت سلامت غذایی در خانواده به اصلاح الگوی مصرف غذا به صورت دسته جمعی در خانواده ها تاکید کرد و گفت: در یک خانه باید تغییراتی در رژیم غذایی ایجاد شود، مانند قطع کردن نوشابه یا استفاده بیشتر از سبزیجات، ورزش، باید برای سلامتی همه اعضای خانواده ایجاد شود، نه برای برخی از اعضای خانواده بر اساس اندازه و وزن بدن باشد و این موضوعی است که جامعه پزشکی به آن معتقد است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین