کد خبر: ۷۳۷۴۶۸
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴

این علائم را دارید، به دیابت مشکوک شوید

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه، پرنوشی، پر ادراری و پرخوری را سه علامت مهم ابتلا به دیابت دانست و گفت: نیمی از بیماران مبتلا به دیابت از بیماری خود اطلاع ندارند.
این علائم را دارید، به دیابت مشکوک شوید
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر ابراهیم شکیبا به مناسبت هفته ملی دیابت(22 تا 28 آبان) با اعلام اینکه در حال حاضر از هر ۱۰ نفر در جهان یک نفر مبتلا به دیابت است، اظهار کرد: طبق برآورد فدراسیون بین المللی دیابت در سال ۲۰۴۵ شمار مبتلایان به دیابت به ۷۰۰ میلیون نفر افزایش می یابد.

وی گفت: سالانه چهار میلیون نفر در جهان به دلیل این بیماری جان خود را از دست میدهند و سالانه بیش از یک میلیون عضو به دلیل دیابت در جهان قطع می شود.

وی افزود: دیابت همانند بیماری فشارخون یک بیماری خاموش است، به طوری که نیمی از افراد از بیماری خود اطلاع ندارند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: اگر دیابت به موقع تشخیص داده نشود و درمان مناسب برای کنترل آن صورت نگیرد، عوارض خطرناکی مانند مشکلات بینایی( رتینوپاتی)، قطع عضو بدلیل زخم دیابتیک، سکته های قلبی و مغزی، مشکلات عصبی(نوروپاتی) و مشکلات کلیوی(نفروپاتی) را به همراه دارد.

شکیبا با بیان اینکه بیماری دیابت انواع مختلفی دارد، افزود: دیابت نوع یک، بیشتر در کودکان بدلیل اختلال و یا فقدان ترشح هورمون انسولین مترشحه از لوزالمعده دیده شده و این افراد باید در طول زندگی انسولین تزریق کنند.

وی افزود: دیابت نوع دو هم ۹۵ درصد از دیابتی ها را شامل شده و بیشتر در افراد بالای ۳۰ سال دیده می شود.

به گفته شکیبا دیابت نوع دو با عوامل خطر رفتاری شامل تغذیه نامناسب، تحرک بدنی ناکافی، استعمال دخانیات، چاقی و .... ارتباط دارد و با تغییر شیوه زندگی قابل پیشگیری می باشد.

وی دیابت بارداری را نوع دیگر دیابت دانست و گفت: این نوع دیابت در زنان باردار و در دوران بارداری مشاهده می شود و بعد از بارداری معمولاً برطرف می شود، اما در مواردی بعد از بارداری و زایمان باقیمانده و نکته مهم خطر ۳۰ تا ۶۰ درصدی ابتلا به نوع دو دیابت در این افراد می باشد.

شکیبا پرنوشی، پر ادراری و پرخوری را سه علامت مهم ابتلا به دیابت دانست و گفت: گاهی افراد با علائم ناشی از عوارض دیابت مثل تاری دید و مشکلات کلیوی و .... مراجعه می کنند.

وی تنها راه تشخیصی دیابت را انجام آزمایش قند خون دانست.

به گفته رییس مرکز بهداشت کرمانشاه افراد با ریسک بالا برای ابتلا به دیابت شامل افراد چاق و دارای اضافه وزن، افرادی که حداقل یکی از خویشاوندان درجه یک آنها (پدر، مادر، خواهر و برادر) مبتلا به دیابت باشد، افراد کم تحرک، افراد با سابقه دیابت بارداری، افراد با سابقه زایمان نوزاد با وزن بیش از چهار کیلوگرم، افراد دارای سابقه فشار خون بالا، خانمهایی که کیست تخمدان دارند، افراد دارای سابقه بیماری قلبی عروقی، افراد دارای سندرم متابولیک( بالابودن قند خون، فشارخون بالا ، دورکمر بیش از ۹۰ سانتیمتر، تری گلیسرید وکلسترول بالا) وافرادی که دخانیات مصرف می کنند، هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین