کد خبر: ۷۵۹۹۹۷
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۷

عاملی که زنان را دچار زوال عقل می‌کند

نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد، یک عامل به میزان قابل توجهی در بروز زوال عقل در زنان تا ثیر می‌گذارد.
عاملی که زنان را دچار زوال عقل می‌کند
آفتاب‌‌نیوز :

طبق نتایج به دست آمده از یک مطالعه، زنانی که قبل از ۴۰ سالگی وارد یائسگی می‌شوند، یک سوم بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل هستند.

کارشناسان در پژوهش‌های اخیر خود دریافتند، یائسگی قبل از ۴۰ سالگی با ۳۵ درصد بیشتر احتمال ابتلا به زوال عقل مرتبط است.

به گزارش دیلی‌میل، در انگلیس ۱ درصد از زنان یائسگی زودرس می‌گیرند و در ایالات متحده این میزان حدود ۵ درصد است. داده‌ها به خوبی نشان داد، زنانی که قبل از ۴۰ سالگی وارد دوره یائسگی می‌شوند، بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل هستند.

محققان چینی سوابق پزشکی ۱۵۰ هزار زن انگلیسی را برای کشف این ارتباط جستجو کردند. نتایج بررسی‌ها بیانگر آن بود زنانی که در دهه ۳۰ زندگی یائسه می‌شوند، ۳۵ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به اختلال حافظه بودند.

کارشناسان معتقدند که عامل این اتفاق می‌تواند به دلیل کاهش سطح استروژن ناشی از یائسگی باشد که باعث پیری مغز می‌شود. مطالعات دیگر یائسگی زودرس را با زوال عقل و مجموعه‌ای از بیماری‌های دیگر مانند دیابت، بیماری قلبی، سکته مغزی، آسم و سرطان سینه مرتبط دانسته‌اند.

ونتینگ هائو می گوید: این یافته‌ها ممکن است به زنانی که یائسگی زودرس را پشت سر گذاشته‌اند کمک کند تا اقداماتی را برای کاهش خطر زوال عقل انجام دهند. ما می‌دانیم که کمبود استروژن در طولانی مدت استرس اکسیداتیو را افزایش می‌دهد که ممکن است پیری مغز را افزایش دهد و منجر به اختلال شناختی شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین