کد خبر: ۷۶۴۶۰۱
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰

روزه برای بیماران کلیوی مضر است؟

یک کارشناس دارویی بالینی گفت: روزه داری در بیماران کلیوی بغیر بیماران با کلیه سنگ ساز منعی ندارد.
روزه برای بیماران کلیوی مضر است؟
آفتاب‌‌نیوز :

شاد فر با بیان اینکه بیماران کلیوی بغیر از بیمارانی با کلیه سنگ ساز منعی برای روزه داری ندارند و می توانند روزه بگیرند، تصریح کرد: بیماران کلیوی دارای کلیه سنگ ساز نیز در صورت تامین آب بدن به میزان ۱۲ لیوان در ساعات افطار تا سحر به ویژه در فصل گرم سال مشکلی برای روزه داری ندارند.

این کارشناس دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه خاطر نشان کرد: همچنین روزه داری در انواع سرطان ها، تومور ها و عفونت های کلیوی و ناحیه تناسلی مشکل خاصی ایجاد نمی کند اما بااین وجود در مورد درمان عفونت های، پزشک می تواند در صورت صلاحدید از اشکال آهسته رهش برخی دارو ها یا توتر دوز کمتر استفاده کند.

شادفر اظهار کرد: کاهش میزان مایعات بدن از طریق افزایش غلظت ادرار زمینه ساز تشکیل سنگ های کلیوی است بنابراین توصیه میشود افراد دارای این مشکل در صورت روزه داری از مصرف نمک و چای سبز دراین ماه خوداری کرده و ۱۲ لیوان آب بیاشامند.

وی در خصوص مصرف داروی های بیماران کلیوی نیز یاد آور شد: کم آبی می تواند سطح سرمی یکسری از داروها را تغییر دهد و این در مورد یکسری از دارو ها که تغییر اندک در سطح سرمی آنها می تواند منجر به بروز مسمومیت و باعدم تاثیر گذاری آنها شود بنابراین همواره توصیه می شود تمام روزه دارانی که در این ماه دارو مصرف می کنند در این باره با پزشک خود مشورت کنند.

شاد فر ادامه داد: بیماران کلیوی باید تا حد امکان حجم غذای دریافتی را کمتر کنند، در وقت سحر، غذای سبک و آب زیاد بنوشند، مصرف غذاهای حاوی املاح سنگ ساز مانند نوشابه های گازدار، غذاهایی با منشا حیوانی که به علت دارا بودن فسفات زیاد، دفع کلسیم از ادرار را افزایش می دهد و غذاهای حاوی اگزالات از جمله کاکائو، چای پررنگ، آجیل و سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم، ریواس، و گوجه فرنگی را کاهش دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین