کد خبر: ۷۶۸۴۷۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۴
کاربران اینترنت، قطب سوم جهان بعد از جنگ اوکراین

۱۰ نکته درباره جنگ اوکراین و دنیای پس از آن

در موقعیت کنونی جنگ در اوکراین به جهان نشان می‌دهد که چگونه قطب سوم به سه طریق عمده تغییر ایجاد می‌کنند. دنیای فردا سه قطبی خواهد بود. دو قطب آشکار آن آمریکا و چین هستند. سومین قطب نه چندان آشکار آن جامعه غیرمتمرکز، در حال ظهور و تازه‌ای از کاربران جهانی اینترنت می‌باشند که با توسعه سریع فناوری و نوآوری تعریف می‌شوند. این جامعه بیش از هر چیزی بر آن چیزی متمرکز است که بسیاری آن را متاورس (metaverse) می‌نامند.
۱۰ نکته درباره جنگ اوکراین و دنیای پس از آن
آفتاب‌‌نیوز :

نشریه آمریکایی فارین پالیسی در تحلیلی به قلم دیمیتریو کولبا، وزیر خارجه اوکراین نوشته است اگر اوکراین بر روسیه پیروز شود، حرکت جهانی به سمت دنیای دیجیتال قدرتمندتر و آزادتر شتاب خواهد گرفت.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ در مقاله فارین پالیسی آمده است:

۱- مبارزه اوکراین به تغییر در نظم جهانی قرن بیست و یکم شتاب بخشیده است. وحدت بین آمریکای شمالی و اروپا احیا شده، مفهوم "غرب" معنای اصلی خود را بازیافته و همزمان، افول راهبردی روسیه، نظام اتحاد‌های چین را هم تضعیف می‌کند.

۲- دنیای فردا سه قطبی خواهد بود. دو قطب آشکار آن آمریکا و چین هستند. سومین قطب نه چندان آشکار آن جامعه غیرمتمرکز، در حال ظهور و تازه‌ای از کاربران جهانی اینترنت می‌باشند که با توسعه سریع فناوری و نوآوری تعریف می‌شوند. این جامعه بیش از هر چیزی بر آن چیزی متمرکز است که بسیاری آن را متاورس (metaverse) می‌نامند.

۳- نتیزن (Netizen) ترکیبی از دو کلمه citizen و net بیانگر یک دگرش تاریخی و ظهور یک قدرت جهانی تازه است. بسیاری از مردم در سراسر جهان عمیقاً روی زندگی آنلاین خود سرمایه‌گذاری می‌کنند و هویت خود را به عنوان "شهروندان شبکه" شکل می‌دهند. آن‌ها در حال حاضر به جوامع آنلاین خود بیشتر از دولت-ملت‌های خود اعتماد دارند.

۴- با این حال، این دنیای تازه تنها زمانی پدید خواهد آمد که محیط مساعد باشد. به همین دلیل است که خطرات جنگ روسیه و اوکراین بسیار زیاد است. اگر اوکراین پیروز شود و این کشور و سایر کشور‌های همفکر خود در پی آرمان‌های دموکراتیک خود آزاد باشند، حرکت جهانی به سوی جهانی قدرتمندتر و آزادتر، رها از مرزها، شتاب خواهد گرفت. در غیر این صورت - اگر روسیه موفق شود، آزادی و دموکراسی را در اوکراین و فراتر از آن خنثی کند - ما وارد دنیایی تیره و تار بدون قاعده و آزادی خواهیم شد.

۵- در موقعیت کنونی جنگ در اوکراین به جهان نشان می‌دهد که چگونه قطب سوم به سه طریق عمده تغییر ایجاد می‌کنند. اول، کاربران اینترنت نقش فعالی در دفاع اوکراین در برابر تهاجم روسیه داشته‌اند. به عنوان مثال، اعضای گروه جهانی هکر‌های آنلاین موسوم به Anonymous تصمیم گرفته‌اند تا مهارت‌های خود را وقف عبور از دیوار‌های آتش تبلیغاتی دولت روسیه و ارائه حقیقت در مورد جنگ به مردم روسیه کنند.

۶- دوم، کاربران اینترنت از هر فرصتی برای ارائه جایگزین‌هایی برای آنچه معمولاً توسط دولت‌ها ارائه می‌شود، استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، اعلام عمومی ایلان ماسک بر ارائه سرویس اینترنت ماهواره‌ای Starlink به اوکراین را در نظر بگیرید. در روز‌های اولیه تهاجم، پایانه‌های استارلینک به سرعت در اوکراین مستقر شدند و نظام جایگزینی از ارتباطات بدون وقفه را امکان‌پذیر و مانع از توانایی روسیه برای از بین بردن ارتباطات در سراسر کشور شدند.

۷- سوم، استفاده از ارز دیجیتال به دولت اوکراین این امکان را داده است که در سراسر جهان برای تامین هزینه‌های دفاعی ما پول جمع‌آوری کند و به محدودکردن راه‌های دور زدن تحریم‌های مالی کمک کرده است. دولت اوکراین و همچنین شماری از حساب‌های دولتی توئیتر، خواستار کمک‌های ارز‌های دیجیتال در روز‌های اولیه حمله شدند و توانستند مبالغ زیادی را گردآوری کنند که بعداً به حساب‌های ملی برای تأمین بودجه نیرو‌های مسلح اضافه شد.

۸- ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، با صداقت رهبری می‌کند، نه فقط با دستور و اظهار نظر‌های بی‌فایده. او یکی از مردم است، نه یک چهره دور در جایی در اوج. او به اوکراینی‌ها نزدیک است، فیلم‌های سلفی خود را منتشر می‌کند و کار‌های روزمره ریاست جمهوری خود را با مردم اوکراین در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارد. رهبری و وجهه عمومی او در تضاد کامل با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه است. این تفاوت چشمگیر فقط نگاهی اجمالی به این دو مدل سیاسی است: آینده جمعی و گذشته سلسله مراتبی. نظم سیاسی موجود و در حال ظهور.

۹- این کاربران اینترنت کسانی هستند که معتقدند ایده یک دولت-ملت منسوخ شده و دنیای آنلاین تازه و غیرمتمرکز متعلق به آینده است. آن‌ها سلسله مراتب عمودی و مرز‌های فیزیکی را رد می‌کنند. آن‌ها به جای بانک‌ها و دولت‌ها به بلاک‌چین و ارز‌های دیجیتال متکی هستند.

۱۰- مفهوم سنتی یک قطب ژئوپلیتیکی مستلزم یک آرمانشهر بسیج‌کننده، یک نظم اجتماعی فراگیر و یک مدل اقتصادی رقابتی است. دنیای دیجیتال هر سه را دارد. دو قطب سنتی، ایالات متحده و چین، تلاش خواهند کرد تا اختلالات ناشی از این دنیای آنلاین تازه را تنظیم و کنترل کنند اما بعید است که از نظر راهبردی موفق شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
14
1
تماما .... این افراد یا در توهم زندگی می‌کنند یا آدم انگلیس و آمریکا هستن برا تخریب کشور خود. همین بس در رد این نظرات که تمام این سرورها و کابل‌های نوری و ماهواره ها و تکنولوژی فضای مجازی دست یه عده غربی و همجنین کنترول آنها است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
1
11
راستی طرح صیانت در کشور ما به کجا رسید؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
1
8
از اسد دیکتاتور و قاتل و رئیس جمهور مادام العمر چه خبر ؟
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین