کد خبر: ۸۱۹۳۱۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹
هنرمندان در گفت‌وگو با آفتاب‌نیوز مطرح کردند:

استقبال سرد هنرمندان از جشنواره فجر| همه در‌ها به روی هنر بسته است، حال مردم هم خوب نیست!

نمی توان از مردمی که دغدغه نیازهای حداقلی مثل خوراک، پوشاک و اجاره را دارند انتظار داشت که برای فعالیت های هنری وقت و هزینه اختصاص دهند. این یک واقعیت انکارناپذیر است که شرایط از همه جنبه‌ها شرایط خوبی نیست، وقتی امکان ارتباط‌گیری صحیح ساحت هنر و هنرمند با مردمش وجود نداشته باشد، هم هنرمند دلسرد می‌شود و هم انتظار مردم از آن هنر برآورده نمی‌گردد. ما هر سال با یک اشتیاق خاصی در جشنواره فجر حضور پیدام می‌کردیم، مهم هم نبود که فیلمی در جشنواره داریم یا خیر، صرف حضور در جشنواره احساس مطلوبی داشت، اما امسال با کلیت جشنواره احساس غریبگی می‌کنیم.
استقبال سرد هنرمندان از جشنواره فجر| همه در‌ها به روی هنر بسته است، حال مردم هم خوب نیست!
آفتاب‌‌نیوز :

«امسال دلمان خوش است در جشنواره فیلم فجر دیگر آن بی‌هنرانی را که بیش از ۳۰ سال این سینما را در قبضه خود گرفته بودند و شوربختانه در هر عزا و عروسی و در هر فیلم و سریالی، چشم‌مان به شکل و شمایل و ترکیب‌شان آزار می‌دید، مشاهده نکنیم» این بخشی از نوشته‌ای است که روزنامه کیهان در واکنش به استقبال سرد هنرمندان از جشنواره فجر، منتشر کرد. این در حالی است که محمد مهدی اسماعیلی وزیر ارشاد ابراز امیدواری کرد که در نهایت هنرمندان در این جشنواره حضور یابند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ در حال حاضر برخلاف سال‌های قبل، مسئولان جشنواره فجر اعلام اسامی فیلم‌های حاضر در این رویداد فرهنگی را به تاخیر انداخته‌اند. جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۱ دلیل این تاخیر را «شرایط کشور» و «درخواست برخی صاحبان آثار» عنوان کرده‌اند.

عدم اعلام آمادگی هنرمندان شاخص برای حضور در این جشنواره باعث شده است تا طنز‌های مختلفی از جمله دعوت از مهران رجبی به عنوان داور جشنواره در فضای مجازی منشر شود، طنزی که خیلی زود رنگ واقعیت گرفت و از رجبی به عنوان داور جشنواره عمار دعوت به عمل آمد. مسئولین ارشاد اعلام کرده‌اند که بنیاد فارابی ۱۱ فیلم دولتی و سفارشی را برای حضور در این جشنواره آماده کرده است.

عباس عبدالله زاده، بازیگر و کارگردان سینما، تئاتر و تلویزیون در این‌باره به آفتاب‌نیوز گفت: در چند ماه اخیر تلاش کردیم که یکی دو کار تئاتر را به مرحله اجرا برسانیم که متاسفانه به دلائل مختلفی کار‌ها به سرانجام نرسید و به زمین خورد. در حال حاضر تئاتر کشور بسیار بی‌رمق است، اصلاً معلوم نیست که بتوان با قطعیت گفت که شاکله زنده‌ای به نام تئاتر در کشور هنوز فعال است یا خیر. واقعیت این است که هنر‌های مانند سینما، تئاتر و موسیقی به «حال خوب مردم» وابسته هستند. وقتی مردم در تامین نیاز‌های اولیه مانند خوراک، پوشاک یا اجاره مسکن ناتوان هستند و با انواع مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند، نمی‌توان از آن‌ها انتظار داشت که برای خوراک فرهنگی اولویت قائل باشند و وقت و هزینه تخصیص دهند.

وی افزود: قریب ۲ سال به علت کرونا بسیاری از فعالیت‌های هنری با رکود مواجه بود، بعد هم این مسائل اخیر پیش آمد و این رکود ادامه یافت، نمی‌گویم قبل از این اوضاع مساعد بود، اما به هر حال کمی بهتر بود، الان همه در‌ها به روی هنر بسته است، ما برای آبان ماه سالنی جهت اجرای تئاتر اجاره کردیم که مبلغ اجاره آن ۴۰۰ میلیون تومان بود. اجرای یک تئاتر در حال حاضر قریب ۲ میلیارد تومان هزینه دارد، این در حالی است که اصلاً جای برای تبلیغات وجود ندارد، پیش از این بخش بزرگی از تبلیغات در محیط اینستاگرام و فضای مجازی صورت می‌گرفت، اما این پنجره نیز به روی تئاتر کشور بسته شد، فرضاًٌ اگر امکان تبلیغ هم باشد، واقعاً نمی‌توان از مردم انتظار داشت که در این شرایط غم زده به تماشای تئاتر و نمایشگاه بیایند و یا در سینما حضور پیدا کنند.

بازیگر سریال ستارخان افزود: همه این عوامل باعث شده که بازگشت مالی اجرای تئاتر یا یک فیلم در هاله‌ای از ابهام جدی قرار داشته باشد، قطعاً این شرایط بر روی جشنواره فجر نیز تاثیرگذار خواهد بود. مردمی که علاوه بر هزار جور مسائل و مشکلات شخصی باید صد نوع دغدغه‌ای دیگر مانند سرما، قطعی گاز و ... داشته باشند، چه رمق ذهنی و روحی برایشان باقی خواهد ماند تا به یک رویداد وقت‌گیر هنری بپردازند. در مورد پر کردن جشنواره با کار‌های سفارشی و دولتی‌ساز هم باید بگویم که مردم همینکه ببینند که یک کاری سفارشی است سریع در برابر آن موضع می‌گیرند.

بیژن بیرنگ، تهیه کننده سینما و تلویزیون نیز در این رابطه به آفتاب‌نیوز گفت: سال‌ها است که جشنواره فجر بنده را دعوت نکرده است و فیلمی در این رویداد ندارم، اما به صورت کلی در حال حاضر شرایط هنر و سینما به گونه‌ای است که شاید بهتر باشد که مکث کرد و مدتی کار نکرد. پرسش این است که آیا در این شرایط می‌توان فیلمی ساخت که برای مردم حالت اقناعی داشته باشد، به نظر می‌رسد که حال مردم ایران با هر نگاه و رویکردی چندان مساعد نیست و هنرمند نیز نمی‌تواند نسبت به این مسئله بی‌تفاوت باشد.

سعید پیردوست بازیگر سینما و تلویزیون نیز در پاسخ به پرسش آفتاب‌نیوز در مورد جشنواره فجر و حال و هوای کلی آن، اظهار کرد: حقیقتش جشنواره فجر امسال را اصلاً دنبال نکردم، نمی‌دانم چه باید گفت، اما این یک واقعیت انکارناپذیر است که شرایط از همه جنبه‌ها شرایط خوبی نیست، وقتی امکان ارتباط‌گیری صحیح ساحت هنر و هنرمند با مردمش وجود نداشته باشد، هم هنرمند دلسرد می‌شود و هم انتظار مردم از آن هنر برآورده نمی‌گردد. ما هر سال با یک اشتیاق خاصی در جشنواره فجر حضور پیدام می‌کردیم، مهم هم نبود که فیلمی در جشنواره داریم یا خیر، صرف حضور در جشنواره احساس مطلوبی داشت، اما امسال با کلیت جشنواره احساس غریبگی می‌کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
6
101
این هنر مندان نبودند که جشنواره فجر را قبضه کرده بودند انصاف هم چیز خوبی است این جشنواره همواره متعلق به دولت مستقر بوده و مقامات دولتی که افتتاح میکردند بر گزار میکردند و عکس و فیلم با هنر مندان مطرح مدعو میگرفتند . آنچه به این قبیل جشنوارها در تمام دنیا به آنها اعتبار میدهد هنر مندان میهمان هستند نه وزیر و رئیس فستیوال . روزنامه کیهان با جهان هنر و ادب آنچنان بیگانه استکه انتظاری بیش از این نمیتوان از او داشت که بداند هنر در وجود افراد که همان هنر مندان متجلی میشود گرامیداشت هنر مند گرامیداشت هنر است هنر مند را هم مردم انتخاب میکنند نه اداره گزینش .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
6
132
قطعا مهران رجبی .....هست کلا برنده همه جوایز میشه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین