کد خبر: ۸۲۲۶۵۸
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۸

کشف سیاره‌ای قابل سکونت در نزدیکی زمین

ستاره شناسان سیاره فراخورشیدی قابل سکونتی را در فاصله ۳۱ سال نوری از زمین کشف کردند.
کشف سیاره‌ای قابل سکونت در نزدیکی زمین
آفتاب‌‌نیوز :

تیمی متشکل از ۵۰ ستاره شناس از سراسر جهان در مطالعه جدید وجود سیاره فراخورشیدی Wolf ۱۰۶۹ b را تأیید کردند که به دور یک ستاره کوتوله قرمز به نام Wolf ۱۰۶۹ می‌چرخد و تنها ۳۱ سال نوری از زمین فاصله دارد. این کشف را سطح سیاره پوشیده از سنگ و جرم و اندازه‌ای تقریبا شبیه زمین منحصر به فرد می‌کند.

به گزارش اسپیس، دایانا کوساکوفسکی، ستاره شناس موسسه نجوم ماکس پلانک گفت: هنگامی که ما داده‌های Wolf ۱۰۶۹ را تجزیه و تحلیل کردیم، سیگنال واضح و کم دامنه‌ای از سیاره‌ای با جرم تقریباً زمین کشف کردیم. این ستاره در مدت ۱۵.۶ روز فاصله‌ای معادل یک پانزدهم فاصله بین زمین و خورشید را به دور ستاره خود می‌چرخد.

سیاره عطارد، که نزدیک‌ترین سیاره به خورشید ما است، دارای دوره مداری ۸۸ روزه است. در نتیجه دمای سطح آن به ۸۰۰ درجه فارنهایت (۴۳۰ درجه سانتیگراد) می‌رسد. اما Wolf ۱۰۶۹ b با وجود دوره مداری بسیار کوتاه ۱۵.۶ روزه اش در منطقه قابل سکونت ستاره خود قرار دارد. به این دلیل که آن ستاره یک کوتوله قرمز و بسیار کوچکتر از خورشید ما است و تقریباً ۶۵ درصد از درخشش خورشیدی را که زمین می‌گیرد این سیاره دریافت می‌کند. این امر چشم انداز آن را برای سکونت (با دمای سطح نسبتاً مطلوب با میانگین منفی ۴۰.۱۴ درجه سانتیگراد متغیر است) بهبود می‌بخشد.

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد Wolf ۱۰۶۹ b این است که یک طرف آن همیشه در نور روز و طرف مقابل همیشه در تاریکی است. محققان امیدوارند که روز این سیاره شرایط قابل سکونتی داشته باشد.

این سیاره با توجه به فاصله نسبتاً کوتاه از زمین، یعنی ۳۱ سال نوری، ششمین سیاره فراخورشیدی نزدیک به جرم زمین در منطقه قابل سکونت است. محققان همچنین خاطرنشان کردند که شبیه‌سازی‌های اقلیمی مدل آب و هوای جهانی، Wolf ۱۰۶۹ b را در گروه کوچکی از سیارات فراخورشیدی قرار می‌دهد که اهداف بالقوه‌ای در جستجوی امضا‌های زیستی حیات هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین