کد خبر: ۲۵۰۱۹۱
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۹

دستگاه گوارش راچگونه بیدار کنیم؟

کارشناس موادخوراکی و آشامیدنی‌های دانشگاه علوم ‌پزشکی کرمان گفت: روغن‌ها سلامت جامعه ما را تهدید می‌کنند از این رو باید سعی شود در ماه مبارک رمضان حتی‌الامکان از این مواد کمتر استفاده شود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: کارشناس موادخوراکی و آشامیدنی‌های دانشگاه علوم ‌پزشکی کرمان گفت: روغن‌ها سلامت جامعه ما را تهدید می‌کنند از این رو باید سعی شود در ماه مبارک رمضان حتی‌الامکان از این مواد کمتر استفاده شود.

دکتر"محمد حسیبی" در نخستین نشست ارتقاء سلامت با عنوان تغذیه در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: موادقندی، خوراکی‌ها و غذاهایی که وارد بدن انسان می‌شوند پس از هضم شدن به گلوکز تبدیل شده، وارد جریان خون می‌گردند تا به عنوان سوخت برای سلول‌های بدن بکار روند از این رو مقدار مورد نیاز این مواد به مصرف رسیده و مازاد بر نیاز جمع و به صورت چربی ذخیره می‌شود.

وی افزود: یکی از عوارض جانبی روزه سلامتی بدن ماست ضمن اینکه بعد از هشت ساعت بدن از چربی‌های انباشته استفاده خواهد کرد به همین دلیل هم زمینه کاهش وزن و سوختن چرابی‌های مضر فراهم می‌شود.

حسیبی تصریح کرد: پنج گروه مواد غذایی باید در طول ماه مبارک رمضان همواره مورد استفاده بدن قرار گیرند که عبارتند از غلات، میوه‌جات، سبزیجات، پروتئین‌ها و لبنیات.

کارشناس موادخوراکی و آشامیدنی‌های دانشگاه علوم ‌پزشکی کرمان اظهار کرد: بهتر است هنگام سحری از غلات تصفیه نشده و سبوس‌دار استفاده شود.

وی ادامه داد: روغن‌ها سلامت جامعه ما را تهدید کرده و موجب بروز مرگ و میرهای فراوانی شده‌اند از این رو بایستی سعی شود در ماه مبارک رمضان حتی‌الامکان از روغن‌ها کمتر استفاده کرد.

نمک زیاد تشنگی به همراه دارد

حسیبی گفت: همچنین سحرهنگام بهتر است از مقدار سه تا پنج گرم نمک استفاده شود البته بسته به میزان تعریق بدن و شرایط آب و هوایی ممکن است این میزان متغیر باشد اما به طور کلی کمتر از این میزان بی‌حالی و بیشتر از آن نیز تشنگی را بدنبال خواهد داشت.

کارشناس موادخوراکی و آشامیدنی‌های دانشگاه علوم ‌پزشکی کرمان اظهار کرد: توصیه می‌شود در هنگام سحری ابتدا با یک لیوان آب دستگاه گوارش را بیدار کنیم و بعد از آن غذای مورد نظر را مصرف کنیم البته تاکید می‌شود در هنگام سحر سالادها فراموش نشوند زیرا سالاد آب را به میزان مناسبی در بافت‌های بدن نگه خواهند داشت.

وی افزود: خوردن چای بعد از مصرف غذا توصیه نمی‌شود زیرا موجب کاستن سطح آهن بدن خواهد شد ولی در صورت استفاده بهتر است مقداری آب لیمو در آن ریخته و سپس مصرف شود.

حسیبی اظهار کرد: برای افطار نیز پیشنهاد می‌شود روزه با خرما و همچنین آب گرم، چای خیلی رقیق و یا آب میوه فیبردار باز شود.

کارشناس موادخوراکی و آشامیدنی‌های دانشگاه علوم ‌پزشکی کرمان یادآوری کرد: خوردن یک غذای ساده و وعده‌ای کوچک برای افطار بسیار مناسب است به جهت اینکه باید دستگاه گوارش را آماده کرد و بعد از سپری کردن مدت یک تا یک و نیم ساعت فاصله از افطار، شام میل شود.

حسیبی خاطرنشان کرد: افراد دارای پرفشاری خون و دیابتی‌ها باید با مشورت و تحت نظارت پزشک معالج خود اقدام به گرفتن روزه بکنند چراکه ساعات مصرف داروی آنها تغییر می‌یابد.

به گزارش ایسنا، یادآوری می‌شود: نخستین نشست ارتقاء سلامت با عنوان تغذیه در ماه مبارک رمضان به همت شورای اسلامی شهر و شهرداری کرمان و همچنین دانشگاه علوم پزشکی در محل فرهنگسرای کوثر برگزار شد و قرار است از این پس این نشست ماهی یکبار با عناوین مختلف برگزار شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین