کد خبر: ۳۳۱۳۱۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۷
از پیشنهاد ظریف برای آتش‌بس در سوریه تا دستور و تاکید بان‌کی‌مون بر لزوم میانجی‌گری یکپارچه

تاثیر حملات‌پاریس بر روند حل بحران‌سوریه؛ جهان از «خطر داعش» نجات پیدا می‌کند؟

نشست وین 2 با هدف یافتن راه‌حلی برای بحران سوریه و البته متاثر از حملات مرگبار پاریس و با حضور نمایندگان 17 کشور جهان در وین پایتخت اتریش برگزار شد. در پایان این نشست اکثر کشورهای حاضر نتایج آن را مثبت دانسته و نسبت به حل بحران سوریه ابراز امیدواری کرده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- در حالی که خطر حملات تروریستی داعش علیه کشورهای جهان بیشتر شده است، دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که دستوراتی را جهت تسریع در تدوین طرح‌هایی با هدف حمایت از اجرای روند سیاسی و آتش‌بس در سوریه صادر کرده است. در همین حال، حسین امیرعبداللهیان نیز گفته است که "موضوع آتش‌بس با پیشنهاد روشن و صریح آقای ظریف در بیانیه پایانی [نشت وین 2] گنجانده شد."

به گزارش آفتاب، نشست وین 2 با هدف یافتن راه‌حلی برای بحران سوریه و البته متاثر از حملات مرگبار پاریس و با حضور نمایندگان 17 کشور از جمله ایران، نمایندگان سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در وین پایتخت اتریش برگزار شد. این نشست که اکثر کشورهای حاضر نتایج آن را مثبت دانسته و نسبت به حل بحران سوریه ابراز امیدواری کرده بودند، با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد.

در این نشست، طرفین بر سر آغاز گفت‌وگو با گروه‌های مخالف دولت بشار اسد به توافق رسیدند. قرار شد تا پایان سال جاری میلادی نمایندگان گروه‌های مخالف اسد با مقام‌های رسمی این کشور دیدار کنند. همچنین دولت موقت سوریه طی ۶ ماه آینده تشکیل خواهد شد. و اعلام شد به احتمال زیاد برای پیگیری توافق‌های وین، در سوریه آتش‌بس برقرار می‌شود. حالا به‌‌دنبال این توافق، دبیرکل سازمان ملل اعلام کرده که دستوراتی را جهت تسریع در تدوین طرح‌هایی با هدف حمایت از اجرای روند سیاسی و آتش‌بس در سوریه صادر کرده است.

بان کی مون، همچنین نسبت به تقویت تلاش‌های طرف‌های بین‌المللی جهت حل وضعیت خطرناک سوریه و دستیابی به سازش سیاسی جهت پایان خشونت‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن ابراز امیدواری کرد. وی شرکت‌کنندگان در نشست ژنو را نیز به این امر ترغیب کرد تا از اختلافات خود در مورد سوریه دست بردارند و از فرصت دیپلماتیک جهت پایان درگیری‌ها استفاده کنند و تعهد داد که سازمان ملل از پیشبرد این روند حمایت کامل به عمل می‌آورد. وی همچنین بر لزوم وجود روند میانجی‌گری یکپارچه جهت تضمین این امر که جامعه بین‌الملل با صدایی قوی‌تر صحبت کند، تاکید کرد.

امیرعبداللهیان: آتش‌بس در سوریه پیشنهاد ظریف بود

حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه، نیز امروز (دوشنبه) در سخنانی درباره تحولات و مقاومت منطقه در دانشگاه صنعتی شریف در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آتش‌بس به پیشنهاد ایران در بیانیه پایانی و جمع‌بندی مذاکرات وین درباره سوریه گنجانده شده است گفت:‌ بله موضوع آتش‌بس با پیشنهاد روشن و صریح آقای ظریف در بیانیه پایانی گنجانده شد.

امیرعبداللهیان در ادامه با اشاره به آن چه دخالت ایران در منطقه از سوی رسانه‌های غربی و مقامات این کشورها عنوان می‌کنند، گفت: ما بدون تردید در همه کشورهای منطقه دارای نفوذ هستیم اما این نفوذ به معنای مداخله ما در کشورهای منطقه نیست. برخی کشورها و دیپلمات‌های ارشد آن‌ها در ارتباط با ما مطرح می‌کنند که ایران نفوذ خود را در منطقه نادیده بگیرد. اما کدام کشور این کار را انجام می‌دهد؟ ایران مداخله‌ای در کشورهای منطقه ندارد... اما اگر بخواهیم دخالت کنیم به اندازه جایگاه و بزرگی‌مان دخالت می‌کنیم. مقام معظم رهبری هم در سخنانی اظهار داشتند که اگر ما در بحرین مداخله می‌کردیم اوضاع به گونه‌ای دیگر بود. ما صرفا در منطقه و کشورهای آن نفوذ معنوی داریم.

وی درباره ترکیب کشورهای حاضر در مذاکرات بین‌المللی سوریه در وین گفت: به درخواست ما کشورهای عراق، لبنان و عمان که طی پنج سال گذشته نقش سازنده‌ای در بحث سوریه ایفا کردند به مذاکرات دعوت شدند. یکی از مهم‌ترین شروط ما برای شرکت در مذاکرات سوریه این بود که قرار نیست در این مذاکرات به جای مردم این کشور تصمیم‌گیری کنیم بلکه باید کمک کنیم تا حامیان تروریست‌ها به لحاظ سیاسی و مالی روش خود را برای حل این بحران تغییر دهند.

معاون ظریف تاکید کرد که ایران در طی بحران سوریه یک کار ویژه بسیار مهم داشته است که منحصر به ایران است و آن این است که اجازه ندادیم یک نظام سیاسی به دست تروریست‌ها سرنگون شود و این جزو افتخارات ماست. این درحالی است که برخی کشورها برای رسیدن به اهداف سیاسی خود کثیف‌ترین راه را که استفاده از تروریست‌ها برای سرنگونی یک کشور است استفاده کردند.

دمشق راضی از نشست‌های وین

همچنین بر عکس آنچه که در مورد ژنو 1 و 2 رخ داد، مسئولان سوری نسبت به نتایج به دست آمده در نشست‌های وین راضی هستند، نشست‌هایی که با توافق در مورد مکانیزم اجرایی برای سازش سیاسی در بلندمدت پایان یافت که این مکانیزم با دولت ملی آغاز می‌شود و تقریبا دو سال بعد با انتخابات سراسری پایان می‌یابد.

به گزارش روزنامه لبنانی السفیر، رسانه‌های سوری برخورد مثبتی با اخباری در مورد توافق حاصل شده در نشست وین داشتند، به ویژه این که روسیه و ایران به نیابت از طرف سوری در آن حضور داشتند و این دو کشور توانستند مسائلی را که حساسیت سوری‌ها را برمی‌انگیزد و در مورد سرنوشت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و مساله مرحله انتقالی با رهبری دارای اختیارات کامل است، کنار بگذارند. از بین مهم‌ترین این جزئیات، امکان جمع‌کردن تمامی مخالفان در ساختاری واحد است که این امر در هیچ یک از تلاش‌های سازش در سوریه از چهار سال قبل صورت نگرفته بود.

گویا حملات پاریس باعث در اولویت‌قرارگرفتن مساله مبارزه با تروریسم شده است. مسئولان بر این باورند که این نشست‌ها چه‌بسا در پیشروی عنصر نبرد میدانی نیز تاثیر داشته‌اند، به‌ویژه این که ارتش سوریه همچنان عامل اصلی در مقابله نظامی با داعش در منطقه است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
0
1
امیدوارم بساط داعش برچیده شود واین جنایت چندش اور بین المللی علیه بشریت محو شود
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
0
0
درود بر آقای ظزیف این بزرگ مرد تاریخ ایران.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین