کد خبر: ۴۸۹۴۵
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۸۵ - ۱۳:۰۹
گفت و گو با « اکرمی»،« غرویان» و « انصاری راد» مطرح شد

جایگاه حضور کارشناسان در خبرگان رهبری

آفتاب‌‌نیوز :  
آخرین اظهار نظر در این مورد مربوط به ناطق نوری، رئیس اسبق شورای هماهنگی نیروهای انقلاب است:« نیاز به تخصص فقهی در مجلس خبرگان بیشتر است و قطعا اولویت اول با افراد مجتهد و کارشناسان اسلامی است.» ( ایسنا 30/4/1385) 


غرویان: خبرگان باید ولی شناس و فقیه شناس باشند
محسن غرویان از شاگردان مطرح آیت الله مصباح یزدی در مورد وارد شدن یا وارد نشدن کارشناسان مسائل گوناگون به آفتاب می گوید:« خبرگان باید دو خصوصیت داشته باشد، ولی شناسی و فقیه شناسی.» 

مصباح یزدی از بزرگترین تئوری پردازان نظریه ولایت فقیه است و اینک شاگرد او ولی شناسی را از اصلی ترین شرایط خبرگان عنوان کرده و در تبیین آن می گوید:« خبرگان باید کسانی باشند که مبانی ولایت را در امور سیاسی، قضایی، نسبت به سیاست داخلی و خارجی بدانند.» 

در روزگار فعلی با توجه به گسترش روز افزون علوم مختلف کمتر اشخاصی پیدا می شوند که به تمام علوم حتی تسلط نسبی داشته باشند و رهبران جهان همواره خود را از مشورت کارشناسان مختلف بی نیاز نمی دانند. اما آیا حضور کارشناسان در مجلس خبرگان ضرورت دارد؟ غرویان می گوید:« در مجلس خبرگان دلیلی بر ضرورت وجود آنها نداریم و اینها( کارشناسان) در مقام مشاور رهبری حضور دارند و درلایه های پایین مدیریتی نیز به کار گرفته می شوند.» 


اکرمی: نیازی به کارشناسان غیر فقیه نداریم
برخی مخالفان حضور کارشناسان و متخصصان مسائل گوناگون در مجلس خبرگان همواره آیین نامه داخلی این شورا را به مخالفان خود گوشزد می کنند و « قانون» را مانعی بر سر راه حضور متخصصان و کارشناسان علوم گوناگون در مجلس خبرگان عنوان می نمایند. 

سیدرضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز در این باره می گوید:« خود مجلس خبرگان آیین نامه دارد و مطبوعات باید بیایند آیین نامه خبرگان را منتشر کنند تا افراد داوطلب خود را با قانون وفق دهند.»

اکرمی می گوید:« همان طور که از اسم مجلس خبرگان پیداست، رهبر به کسی می گویند که فقیه مجتهد جامع الشرایط باشد و بتواند رهبری جامعه اسلامی را بر عهده بگیرد و در این مجلس مجتهد بودن حرف اول را می زند و در قانون نیامده که کارشناس اقتصادی یا سیاسی و . . . باشد.» 

اکرمی می گوید:« جاهایی مثل مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورایعالی انقلاب فرهنگی، شورایعالی امنیت ملی و شورای راهبردی روابط خارجی، بازوهای رهبری هستند و در مسائل مختلف رهبری را تغذیه می کنند.» این عضو جامعه روحانیت تاکید می کند:« نیازی به کارشناسان غیر فقیه نداریم.»

 
انصاری راد: کارشناسان باید در خبرگان باشند
جالب اینجاست موافقین حضور کارشناسان و اساتید علوم گوناگون در مجلس نیز « قانون» را مایه استدلال خود قرار می دهند و از آن کمک می جویند. 

حسین انصاری راد، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس ششم در مورد سخنان ناطق نوری می گوید:« اینکه آقای ناطق نوری پذیرفته باشند در مجلس خبرگان حضور کارشناسان اقتصادی، سیاسی و اجتماعی هم لازم است گامی به سوی راه درست است.» 

انصاری راد با نگاهی به قانون خبرگان تاکید می کند:« حقیقت این است که آنچه در قانون اساسی وجود دارد« خبرگان است و قیدی و خصوصیتی برای خبرگان ذکر نشده است.» 

وظیفه خبرگان شناخت و تعیین رهبر جامعه اسلامی بر اساس شرایط است. انصاری راد در این مورد تاکید می کند:« شناخت رهبری که توان و قدرت اداره کشور را از نظر سیاست خارجی و سیاست داخلی و مسائل اجتماعی و فرهنگی و سیاسی داشته باشد، ایجاب می کند که کارشناسان سیاسی و اجتماعی و در عین حال شرعی، حضور داشته باشند.» 

آنچه مسلم است حضور کارشناسان و اساتید علوم گوناگون در اداره کشور امری واجب و ضروری است و بدون استفاده از علوم روز نمی توان مرزهای ترقی و پیشرفت را پیمود. 

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس ششم در این باره می گوید:« کشور، بدون کارشناسان مسائل مختلف امکان اداره ندارد، فرضا اگر یک مجتهد در راس کشور قرار گیرد اما توانایی اداره مسائل سیاسی و فرهنگی و اجتماعی را نداشته باشد، بدون شک کشور دچار بن بست و شکست خواهد شد.» 

امروز حضور کارشناسان و متخصصین در متن تصمیم گیری ها بیش از پیش احساس می شود و البته این به یقین سبب کمرنگ شدن حضور مجتهدان علوم دینی در خبرگان نخواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین