کد خبر: ۶۰۸۰۶۷
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۹
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: اصول تغذیه مناسب از بروز اضافه وزن و چاقی جلوگیری می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :

محمدرضا صائینی در رابطه با چاقی، اظهارکرد: افراد دارای اضافه وزن و چاقی مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، افزایش چربی خون، پرفشاری خون، تنگی نفس، دیابت، نقرس، سنگ‌های صفراوی، درد مفاصل، نارسایی کلیوی، سکته‌های مغزی و برخی از سرطان‌ها می‌شوند.

وی در رابطه با عوامل تغذیه‌ای موثر در بروز اضافه وزن و چاقی، افزود: یکی از عوامل بروز اضافه وزن و چاقی، مصرف زیاد قند و چربی است که با مصرف هر گرم قند 4 کیلوکالری انرژی تولید می‌کند. اگر قندها و چربی‌ها بیش از میزان مورد نیاز بدن مصرف شوند باعث اضافه وزن، چاقی، افزایش فشار خون و افزایش چربی خون می‌شود .

این مسئول با اشاره به دومین عامل چاقی، تصریح کرد: مواد نشاسته‌ای دومین عامل بروز اضافه وزن و چاقی است که نشاسته قندهای مرکب‌اند که دیرتر از قندهای ساده جذب می‌شوند و ماده اصلی نان، برنج، ماکارونی هستند و در مصرف آن‌ها نباید زیاده‌روی شود و هرچه سرعت جذب، سرعت جذب، سرعت و شدت بالابردن قند خون توسط نشاسته بالاتر باشد. چاق‌کننده‌تر خواهد بود بنابراین نشاسته سیب‌زمینی سریع‌تر از نان، نشاسته نان سریع‌تر از نشاسته برنج و نشاسته برنج سریع‌تر از نشاسته حبوبات جذب می‌شود .

صائینی با اشاره به مصرف محدود فیبر به‌عنوان سومین عامل بروز اضافه وزن چاقی، افزود: فیبر موجود در مواد غذایی به دو گروه محلول و نامحلول تقسیم می‌شوند. فیبرهای محلول در جودسر، حبوبات و میوه‌ها وجود دارند که سرعت جذب مواد مغذی از جمله قندها و چربی‌ها را کاهش می‌دهند تا از اضافه وزن و چاقی پیشگیری می‌کنند. فیبرهای نامحلول در سبوس گندم، نان و غلات سبوس‌دار و سبزی‌ها وجود دارند و موجب تسهیل حرکات لوله گوارش و پیشگیری از یبوست می‌شوند.

وی در رابطه با پیشگیری و کنترل چاقی، تصریح کرد: افراد باید وزن خود را در محدوده متعادل نگهدارند تا در صورت اضافه وزن، کاهش آن با هدف کم ‌کردن 10 درصد وزن اولیه و به صورت کاهش 0.5 تا 1 کیلوگرم در هفته توصیه می‌شود و ورزشی متناسب با سن و شزایط جسمی را افزایش دهند تا به کاهش وزن کمک شایانی شود. فعالیت‌های هوازی با شدت متوسط حداقل 5 روز در هفته به مدت 30 دقیقه یا ورزش هوازی با شدت شدید به مدت 20 دقیقه، 3 روز در هفته توصیه می‌شود .

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان خاطرنشان کرد: تنظیم برنامه غذایی و اصلاح رفتار‌های غذایی برای پیشگیری و کنترل چاقی، کاهش مصصرف مواد غذای پرانرژی مثل کاهش مواد قندی، چربی و روغن و تغییر شیوه زندگی توصیه می‌شود. برای دریافت کافی فیبر مصرف روزانه 5 بار میوه و سبزی (400 گرم) و غلات سبوس‌دار مانند نان سنگک و نان جو و استفاده از حبوبات د غذاها توصیه می‌شود و زنان در روز نباید بیش از 100 کالری (6 قاشق مرباخوری) و مردان نباید بیش از 150 کالری(9 قاشق مرباخوری) قند و شکر مصرف کنند .

بازدید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی
عضویت در خبرنامه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین
x