کد خبر: ۷۲۴۰۲۴
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵

تاثیر مصرف قند در ابتلا به سرطان

دانشیار گروه ژنتیک دانشگاه شهرکرد در خصوص تاثیر کربوهیدات بر سلول‌های سرطانی، گفت: امروزه تاثیر بالای مصرف قندها در ایجاد سرطان‌های مختلف به اثبات رسیده است، افراد برای جلوگیری در ابتلا به سرطان باید در مصرف قند و شکر محدودیت داشته باشند.
تاثیر مصرف قند در ابتلا به سرطان
آفتاب‌‌نیوز :

مجتبی عمادی در خصوص تاثیر کربوهیدات بر سلول‌های سرطانی، اظهار کرد: امروزه تاثیر بالای مصرف قندها در ایجاد سلول‌های سرطانی و سرطان‌های مختلف به اثبات رسیده است و قندها در مرحله ابتدایی ایجاد سرطان و همچنین مراحل پیشرفت این بیماری نقش موثری دارند.

دانشیار گروه ژنتیک دانشگاه شهرکرد افزود: افزایش وزن و چاقی یکی از مشکلاتی است که در اثر مصرف میزان بالایی از قندها ایجاد می‌شود، همچنین مصرف قندها منجر به ایجاد برخی بیماری‌ها می‌شود که این بیماری‌ها ممکن است زمینه‌ساز بیماری سرطان باشند.

وی با بیان اینکه محدودیت مصرف قند و شکرهای فرآوری شده در اولویت قرار دارد، ادامه داد: در صورتیکه افراد تصمیم دارند سبک زندگی سالمی داشته باشند و از بیماری سرطان در بدن خود جلوگیری کنند، باید در مصرف قند و شکر محدودیت داشته باشند.

عمادی عنوان کرد: کنترل وزن نیز یکی دیگر از راه‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان است، همچنین باتوجه به این موضوع که قندها و چربی‌ها در بدن به یکدیگر تبدیل می‌شوند، بنابراین کنترل مصرف چربی و به خصوص چربی‌های اشباع از اهمیت بالایی برخوردار است.

دانشیار گروه ژنتیک دانشگاه شهرکرد بیان کرد: تامین نیاز بدن به کربوهیدرات‌ها از طریق منابع طبیعی و میوه‌ها نسبت به قند و شکرهای فرآوری شده در اولویت است، همچنین در صورتیکه افراد در مصارف روزانه خرما را جایگزین قند و شکر سفید کنند تاثیر بالایی در سلامت آن‌ها دارد.

وی اضافه کرد: مصرف نوشابه‌ها نیز به دلیل میزان بالای قند و شکر موجود در آن‌ها منجر به افزایش وزن و تجمع چربی در بدن فرد می‌شوند، همچنین در صورتیکه به دلیل نوع سبک زندگی شخص، تغییری در سلول‌های او ایجاد شده باشد قند و شکر اضافه از طریق متابولیسمی که در بدن پیدا می‌کنند، منجر به تولید موادی می‌شوند که سلول‌های سرطانی از این مواد برای پیشرفت و در نتیجه وخیم شدن شرایط بیمار استفاده می‌کنند و به همین دلیل افراد لاغر طول عمر بیشتری دارند و سالم‌تر هستند.

عمادی یادآور شد: سلول‌های بدن در حالت نرمال از مسیرهای مختلف با سوزاندن قندهای موجود در بدن انرژی به دست می‌آورند ولی سلول‌های سرطانی از یک مسیر ناکارآمد اقدام به سوزاندن قندها می‌کنند و این مسیر ناکارآمد منجر به تولید برخی مواد جانبی می‌شود که سلول‌های سرطانی با استفاده از این مواد جانبی تولید شده شرایط بیمار را وخیم می‌کنند.

دانشیار گروه ژنتیک دانشگاه شهرکرد تصریح کرد: متابولیسم قند در سلول‌های سرطان نسبت به سایر سلول‌ها متفاوت است و به دلیل وجود این تفاوت، سلول‌های سرطانی منجر به تولید برخی محصولات جانبی می‌شوند که این محصولات جانبی برای سرطان مفید است، اما برای کل بدن مضراتی دارد و همین موضوع باعث بدتر شدن شرایط بیماری سرطان می‌شود بنابراین مصرف قند و شکر باید به اندازه‌ای باشد که فرد را دچار اضافه وزن نکند و وزن شخص در محدوده نرمال باشد.

وی خاطرنشان کرد: نکته مهمی که در پیشگیری از سرطان وجود دارد داشتن یک سبک زندگی متعادل و سالم برای افراد است این سبک زندگی سالم شامل استفاده میزان مناسبی از کربوهیدرات‌های سالم موجود در برخی میوه‌ها مانند سیب، موز، هلو، خربزه و یا گندم و آرد آن، داشتن فعالیت فیزیکی، مصرف کنترل‌شده چربی و به خصوص چربی‌های اشباع، استفاده به میزان مناسب از نور آفتاب و مصرف میوه‌های مختلف است که این موارد در مجموع باعث می‌شود فرد یک سبک زندگی پیشگیری کننده از سرطان داشته باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین