کد خبر: ۸۱۹۵۲۸
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱
فعالان و روسای صنوف و اتحادیه‌ها در گفت‌وگو با آفتاب‌نیوز مطرح کردند؛

گسترش فقر مردم و کاهش فروش بازاریان؛ دولت انقلابی با مردم چه کرد؟

رئیس اسبق اتحادیه روغن و لاستیک خودرو: کاهش قدرت خرید مردم باعث شده که دهک‌های پایین درآمدی به خرید لاستیک‌های دست دوم روی بیاورند که با توجه به فرسودگی جان و مال آن‌ها را تهدید می‌کند./ رئیس سابق اتحادیه پیراهن دوزان: با توجه به کاهش قدرت خرید مردم و گسترش فقر، به نظر می‌رسد که فروش صنف قریب ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است. مردم سعی می‌کنند که با همان پوشاک قدیمی سر کنند و واقعاً توانی برای خرید لباس نو ندارند.
گسترش فقر مردم و کاهش فروش بازاریان؛ دولت انقلابی با مردم چه کرد؟
آفتاب‌‌نیوز :

هیرش سعیدیان- اخیراً برخی روسای صنوف و اتحادیه‌ها در پاسخ به تماس خبرنگاران اظهار می‌کنند که سازمان اصناف برای آن‌ها محدودیت‌های در ابراز عقیده و گفتگو با رسانه‌ها قائل شده است، ظاهراً این سازمان از آن‌ها خواسته است که برخلاف گذشته مصاحبه‌ها تنها با هماهنگی این نهاد انجام گیرد، برخی از روسای اتحادیه نیز با ارائه تصویری اغراق‌گونه از وضعیت عالی در صنف خود، این گمانه‌زنی را تقویت می‌کنند که دولت به آن‌ها فشاور وارد می‌کند تا با چشم‌پوشی از کاستی‌ها تنها به تمجید و سفیدنمایی بپردازند. روسای سابق اتحادیه‌ها و دیگر فعالان صنفی شناخته شده، اما با آزادگی بیشتری در گفتگو‌ها شرکت می‌کنند.

جواد درودیان از فعالان صنف پوشاک و رئیس سابق اتحادیه پیراهن دوزان به آفتاب‌نیوز گفت: در قدیم، برخی از مردم هنگام خرید پیراهن، یک یقه یدک نیز سفارش می‌دادند که در صورت سابیده شدن یقه اصلی آن را جایگزین کنند، اما در حال حاضر چنین گزینه‌ای وجود ندارد، با توجه به کاهش قدرت خرید مردم و گسترش فقر، به نظر می‌رسد که فروش صنف قریب ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است. مردم سعی می‌کنند که با همان پوشاک قدیمی سر کنند و واقعاً توانی برای خرید لباس نو ندارند.

وی افزود: پس از رشد قیمت ارز، واردات بسیاری از محصولات حوزه پوشاک با رکود مواجه شد، زیرا نرخ بالای ارز و کاهش قدرت خرید مردم، توجیه اقتصادی واردات را کاهش داده است، کاهش واردات این امید را در دل تولیدکنندگان داخلی پوشاک زنده کرد که فروش آن‌ها احتمالاً افزایش خواهد یافت، با این همه افزایش قیمت بالای مواد اولیه، اجاره و دیگر هزینه‌ها در کنار کاهش شدید قدرت خرید مردم این امید‌ها را بر باد داد.

عباس سماواتی رئیس سابق اتحادیه لاستیک و روغن اتومبیل نیز به آفتاب‌نیوز گفت: قیمت یک خودرو پراید ۸ میلیون تومان بود و اکنون به گفته برخی منابع نرخ آن به ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است، به تبع هزینه‌های سرویس و قطعات و خدمات خودرو نیز رشد کرده است، اما ظاهراً قدرت خرید مردم همگام با افزایش قیمت‌ها رشد نیافته است، در این بین برخی دهک‌های پایین درآمدی ناچاراً به خرید لاستیک‌های دست دوم روی می‌آورند، اقدامی که با توجه به فرسودگی این لاستیک‌ها ممکن است خطرات جانی و مالی برای آن‌ها در پی داشته باشد.

وی همچنین گفت: حداقل هزینه تعویض روغن ماشین با فیلتر و دیگر مسائل به ۵۰۰ _۶۰۰ هزار تومان رسیده است، با افزایش قیمت طبیعتاً تقلب نیز رشد یافته است. افرادی که روغن‌های سوخته را بازیافت می‌کنند اگر خیلی با وجدان باشند برخی مواد را به آن اضافه می‌کنند که کیفیت روغن بازیافتی را افزایش می‌دهد، اما بسیاری همان روغن بازیافتی را در مارک‌های تقلب با سود بالا به فروش می‌رسانند، این مسئله نیز صدمات جدی به موتور خودرو و قطعات آن وارد می‌کند.

محمد سلیمانی، رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی هم در پاسخ به آفتاب‌نیوز گفت: گفته یکی از مقامات در مورد گم شدن روزانه ۵۰ میلیون قرص نان شائبه‌های را به وجود آورد، این در حالی است که مسائل مختلفی در این خصوص دخیل است. تعدادی از اعضای صنف ما هنوز سهمیه آرد خود را دریافت نکرده‌اند. برخی از مردم نیز هنوز با اصرار در مقابل دریافت نان پول نقد پرداخت می‌کنند، اتباع خارجی به ویژه بسیاری از اتباع افغانستان نیز که اصلاً کارت بانکی در اختیار ندارند، برخی از دستگاه‌های نصب شده در نانوایی‌ها نیز با اشکالاتی مانند هنگ شدن مواجه می‌شوند، مجموع این مسائل باید لحاظ شود و با اشاره به آن‌ها برآوردی دقیق‌تر ارائه گردد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اتهام فروش آراد به نانوایی‌ها، بیان کرد: آرد مصرفی در نان سنگکی‌ها آرد ۱۲ درصد است و به درد صنایع مواد غذایی نمی‌خورد. اما به صورتی عمومی نیز نانوایان با توجه به این مسئله که اقبال مردم به نان افزایش یافته تا دیروقت پخت انجام می‌دهند و شاطر وقتی می‌بیند مردم ایستاده‌اند قطعاً به عرضه نان ادامه می‌دهد. در حال حاضر نیز قیمت بسیاری از غلات، حبوبات و محصولاتی مانند ماکارونی رشد داشته است و به نظر می‌رسد این رشد قیمت و کاهش قدرت خرید مردم، باعث افزایش اقبال آن‌ها به نان شده است، در واقع با گسترش فقر اقبال به نان رشد کرده، ۲۰ درصد سهمیه نان‌های صنعتی و فانتزی هم حذف شد و قیمت این طیف از نان‌ها هم بالا رفت و این موضوع نیز در استقبال بیشتر مردم از نان‌های سنتی تاثیر گذار بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۲
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
4
109
چیزی به نبدیل به کره شمالی شدن نمانده است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
3
98
اینجاست که باید گفت ما رکورد زدیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
5
93
مردم را نابود کرد
با به جیب زدن
پول خود مردم!؟
محمدرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
42
23
یک خبر امیدوار کننده هم بگذارید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
اگه پیدا شد باشد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
2
101
انقلاب سال 1357 بود که در مورد درست یا نادرست بودن کاری نداریم. دولت آقای رئیسی تنها از یک دیدگاه انقلابی است. بطور انقلابی 90 در صد مردم ایران را در مدت یکسال به زیر خط مطلق فقر فرستاد.
کریم کورانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
4
100
دولت انقلابی که تاکنون فقط فقر را توسعه داده است. کارش همینه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
1
48
افسوس ولی حقیقت ی تلخ واقعی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
2
57
دولت انقلابی برای بدبخت کردن مردم انقلاب کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
2
51
آقا فارس نوشته که خاندان شاه 40 میلیارد پول برده، ....
اما در این چند سال اخیر دولت مردان پاکدست حتی فرزندان خود را از مملکت خارج کردند که نکند خای ناکرده لقه ای نان حرام از بیت المال بخورند!
اختلاس 92000، 3000، دکل و مکل هم همه دورغ پردازی نوکران غرب زده و اغتشاش گران گمراه داخی است.
علی برکت الله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
2
44
کره شمالی شدیم دیگه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
64
6
همش بلدین بگین خط فقر
تو هر شهری که مامیریم بازارها و پاساژها ومجتمع های بزرگ خرید پر از جمعیت مردم هستن که سبد به دست ، پر میکنن از همه چیز
هر چه گرونتر میشه مردم بیشتر خرید میکنن
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین