کد خبر: ۶۰۳۶۳۲
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳
در قالب یک پایان‌نامه بررسی شد

کاهش قند و فشار خون افراد دیابتی با مصرف عصاره قهوه سبز

نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که مکمل عصاره قهوه سبز در افراد دیابتی باعث کاهش سطح فتوئین‌آ، آمینو ترانسفرازها و قند خون و بهبود حساسیت به انسولین و کاهش فشار خون در افراد دیابتی نوع دو می‌شود.
کاهش قند و فشار خون افراد دیابتی با مصرف عصاره قهوه سبز
آفتاب‌‌نیوز :

فرزاد روشن ضمیر،‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ دانشجوی دکتری تخصصی رشته علوم تغذیه در پایان نامه خود به " بررسی ارتباط کیفیت رژیم غذایی با شاخص‌های سندرم متابولیک و عملکرد کبدی در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو و تاثیر دریافت عصاره بدون کافئین قهوه سبز بر متغیرهای مذکور " پرداخت.

کیفیت رژیم غذایی ممکن است با سطوح بعضی از بیومارکرهای دخیل در بروز و پیشرفت دیابت نوع دو در ارتباط باشد. از سویی دیگر قهوه سبز ممکن است بر سطوح این بیومارکرها موثر باشد.

در این مطالعه ارتباط کیفیت رژیم غذایی، ارزیابی شده با HEI-2010، DDS، و MAR، با شاخص‌های سندرم متابولیک و تست‌های عملکرد کبدی در یک مطالعه موردشاهدی و نیز تاثیر دریافت عصاره قهوه سبز بر این فاکتورها در یک مداخله بالینی تصادفی شده متقاطع بررسی شد.

نتایج این تحقیق نشان داد که افراد دیابتی قند خون ناشتا، ﻣﺪل ﻫﻤﻮﺳﺘﺎز ارزﯾﺎﺑﯽ ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﺑﻪ اﻧﺴﻮﻟﯿﻦ، تری‌گلیسیرید، کلسترول، LDL، و فتوئین-آ بالاتری نسبت به گروه شاهد داشتند.

فشار خون سیستولی در مدل خام و تعدیل شده در افراد گروه شاهد با HEI-2010 ارتباط معکوس معنی‌دار داشت و در تمام افراد بعد از تعدیل برای مخدوشگرها معنی‌دار شد.

ارتباط شاخص‌های رژیم غذایی با سایر متغییرها معنی‌دار نشد. همچنین مداخله عصاره قهوه سبز باعث کاهش معنی‌دار در فشار خون سیستولی و دیاستولی، قند خون ناشتا، قند خون دو ساعته، انسولین، ﻣﺪل ﻫﻤﻮﺳﺘﺎز ارزﯾﺎﺑﯽ ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﺑﻪ اﻧﺴﻮﻟﯿﻦ، آمینوترانسفرازها و فتوئین-آ شد، اما اثر معنی‌داری بر سایر متغییرهای مورد بررسی نداشت.

نتایج این تحقیق نشان داد که کیفیت رژیم غذایی با بعضی از اجزاء سندرم متابولیک و عملکرد کبدی ارتباط دارد. همچنین مکمل عصاره قهوه سبز در افراد دیابتی باعث کاهش سطح فتوئین‌آ، آمینو ترانسفرازها و قند خون و بهبود حساسیت به انسولین و کاهش فشار خون در افراد دیابتی نوع دو می‌شود.

به گزارش ایسنا، این پایان نامه به راهنمایی دکتر مرتضی صفوی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دفاع شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین